Hur funkar övningskörning? (NY)

johanceder

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Lysekil
Hoj
Ingen
Hej tännte ta ett a2 kort men undrar först hur man kan övnkngsköra. För vet att man kan ha hanledare och ungefär hur det funkar.
Men t.ex min pappa tog körkortet inom ett visst år så han får köra motorcykel men gör det inte. Kan han fortfarande bli hanledare?
Tänkte mest på att göra egna manöverbanor osv för att bli bekväm med motorcykeln.
Vi har en relativt stor parkering några minuter ifrån mig och om han skulle vara hanledare kan man övningsköra där även om han själv inte har motorcykel? Om man leder den dit för tar bara 3 min att gå.

Är ny så har en del frågor haha. Tack för svar i förhand!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Tjena Johan, välkommen till forumet!

Din pappa kan vara din handledare, men om han inte har kört hoj på vägen alls kanske det inte är så lämpligt även om det är lagligt. Vad du däremot kan göra är ju som du säger att öva konbana på en parkering eller dylikt, det kan du nog göra lite hur som helst, men för att framföra hojen på allmän väg måste du ha en handledare med dig, och den handledaren är personlig, dvs ni går en gemensam kurs och där får du reda på allt du behöver veta. Handledaren ska vara minst 24 år, ha haft aktuell behörighet i minst 5 av de senaste 10 åren.

Jag vet att det finns folk här på forumet som har ställt upp som handledare mot bensinpengar i princip. Kan vara en bra idé, då det blir bra mycket billigare än att ta lektioner. Jag skulle säga att privat övning är a och o när det kommer till mc-kort om man vill komma hyfsat billigt undan och bli en bra förare.

Lycka till! :yoparty
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tjena Johan, välkommen till forumet!

Din pappa kan vara din handledare, men om han inte har kört hoj på vägen alls kanske det inte är så lämpligt även om det är lagligt. Vad du däremot kan göra är ju som du säger att öva konbana på en parkering eller dylikt, det kan du nog göra lite hur som helst, men för att framföra hojen på allmän väg måste du ha en handledare med dig, och den handledaren är personlig, dvs ni går en gemensam kurs och där får du reda på allt du behöver veta. Handledaren ska vara minst 24 år, ha haft aktuell behörighet i minst 5 av de senaste 10 åren.

Jag vet att det finns folk här på forumet som har ställt upp som handledare mot bensinpengar i princip. Kan vara en bra idé, då det blir bra mycket billigare än att ta lektioner. Jag skulle säga att privat övning är a och o när det kommer till mc-kort om man vill komma hyfsat billigt undan och bli en bra förare.

Lycka till! :yoparty

Bara för att förtydliga, en parkeringsplats (och alla andra platser/ytor där man kan framföra ett fordon) räknas som allmän väg. Sen är kanske chansen att man åker dit för att man över manövrering på en tom parkeringsplats så stor, men om det händer är man körd. Inte ens på din egna avgränsade gårdsplan (motsvarande) är det lagligt att framföra fordon utan körkort.
 

johanceder

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Lysekil
Hoj
Ingen
Men om min pappa får hanledarbevis kan han inte stå brevid då? Eller någon annan med hanledar bevis
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Tjena Johan, välkommen till forumet!

Din pappa kan vara din handledare, men om han inte har kört hoj på vägen alls kanske det inte är så lämpligt även om det är lagligt. Vad du däremot kan göra är ju som du säger att öva konbana på en parkering eller dylikt, det kan du nog göra lite hur som helst, men för att framföra hojen på allmän väg måste du ha en handledare med dig, och den handledaren är personlig, dvs ni går en gemensam kurs och där får du reda på allt du behöver veta. Handledaren ska vara minst 24 år, ha haft aktuell behörighet i minst 5 av de senaste 10 åren.

Jag vet att det finns folk här på forumet som har ställt upp som handledare mot bensinpengar i princip. Kan vara en bra idé, då det blir bra mycket billigare än att ta lektioner. Jag skulle säga att privat övning är a och o när det kommer till mc-kort om man vill komma hyfsat billigt undan och bli en bra förare.

Lycka till! :yoparty

Behövs ingen "Kurs" för att vara handledare....iaf inte för MC:):)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Far din får vara handledare, men tänk på att han inte kan hjälpa dig med tips och råd om han inte kört själv så lyssna inte på vad han säger. :hihi
Men, när du fått lite grundläggande kontroll på hojen är det bästa du kan göra att ta med dig far din och köra en knix med honom på ringsida. Du kommer lära dig mer på en dag om att köra hojen än många lyckas lära sig på ett årtionde med att köra gata.
https://grundkurser.svmc.se/
 
Last edited:

johanceder

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Lysekil
Hoj
Ingen
Okej tack för tippset. A ska mest ha han som hanledare för att kunna träna manöver i lågfart. Ska se om nägon vi känner kan vara hanledare ute på vägarna osv.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Behövs ingen "Kurs" för att vara handledare....iaf inte för MC:):)

Gör det inte??? När jag va 16 gick jag o farsan en handledarkurs för B-kort och då fyllde vi även i alla A:n, jag trodde helt klart att det gällde hoj med. Det var inte mycket som stämde i mitt inlägg i så fall.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Som tidigare sagts behöver man endast gå kurs om det gäller personbil eller lätt lastbil inte för övriga behörigheter. Men handledaren måste dock ansöka om handledarskap för övriga behörigheter precis som för bil och lätt lastbil. :fakta

Tips: gå in på transportstyrelsen, där står allt du behöver veta och lite till.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top