Action cam´s för 12-volt....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Lägger den här frågan här för det är kanske mest resande hojåkare som filmar kanske.....

Finns det någon action cam/hjälmkamera som är vattentät och går på 12 volt? Trött på kort batteritid. Tänkte mig (i dom bästa av världar) sätta en kamera på kåpan eller i dom krokarna och köra den på 12-voltsuttaget som sitter vid styret på min hoj. Egentligen en dash-cam för bilar. Dom har oftast 12-volt. Fast vattentät och en hållare som går att sätta på en kåpa eller på nåt rör någonstans runt styret....

Nån som vet? Tips? Letat men inte hittat något. Allt vattentätt verkar gå på batteri.

MVH//Jan
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du vill alltså ha ett vattentätt skyddshus med en anslutning för extern power?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjöp en Gopro 5, pilla bort luckan, i med sladden o täta efter behag = resten är redan vattentätt utan skal.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tjöp en Gopro 5, pilla bort luckan, i med sladden o täta efter behag = resten är redan vattentätt utan skal.

Har en redan. :) Men vad menar du? I med sladden? Batteriet ger inte 12 volt in till kameran om jag inte minns fel. Eller menar du USB-kabeln och ta ström från 12-voltsuttaget? Det skulle ju kunna funka. Borra hål i skalet och koppla in USB-kabeln och silikon-täta?

- - - Updated - - -

Du vill alltså ha ett vattentätt skyddshus med en anslutning för extern power?

Jepp nåt sånt. :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Finns ju billiga omvandlare som fixar 12v-5v.
Eller ännu enklare ett USB-uttag på hojen och sen laddsladden där.

12-volt till USB och sen USB-sladd till kameran som Brute Force föreslog ovan.... Om jag förstod honom rätt.... :D Men nåt sånt skulle ju kunna funka. Ska kolla lite på min Gopro ikväll och klia mig i huvudet lite. Alternativt att ta min dash-cam jag har i bilen (BLACKVUE) och montera den på rutan och helt enkelt skita i att filma när det regnar.... Den är bara att dra igång, filmar hela dagen och håller hög kvalitet. Men är inte vattentät..... Alternativt borra hål i höljet på Gopro´n.... Har ett gäng olika hållare till den.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/usb-laddare-duo-1224-v-2000035281
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
12-volt till USB och sen USB-sladd till kameran som Brute Force föreslog ovan.... Om jag förstod honom rätt.... :D Men nåt sånt skulle ju kunna funka. Ska kolla lite på min Gopro ikväll och klia mig i huvudet lite. Alternativt att ta min dash-cam jag har i bilen (BLACKVUE) och montera den på rutan och helt enkelt skita i att filma när det regnar.... Den är bara att dra igång, filmar hela dagen och håller hög kvalitet. Men är inte vattentät..... Alternativt borra hål i höljet på Gopro´n.... Har ett gäng olika hållare till den.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/usb-laddare-duo-1224-v-2000035281
Jag hade nog monterat en 12v till USB på ett ställe som inte utsätts för regn. Sen sladd till GoProhölje med någon lösning för sladd in som är vattentät.
USB-uttag behövs alltid på hojar har jag märkt efter att jag skaffade ett. Ladda telefon under långtur...mhm.. :rock
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Luckan går att lossa så du behöver inte borra och det öppna skalet som man använder som hållare har öppning där. Lekt lite med Sugru och det fungerar säkert bra för ändamålet, annars brukar jag använda vulktejp vilken kostar skit o ingenting i jämförelse utan nämnvärd härdningstid. Om inte annat kan man labba runt med den o så länge du inte ska sänka kameran i vattnet är det en basic operation att täta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top