Parkeringsavgiftsbetalnings-app, vilken?

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Räcker det med en enda app för att betala parkeringsavgift i hela landet?
Det finns ju fler som t.ex Betala P, Easy Park osv?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, många ställen har inte stöd för appar verkar det som.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Det räcker knappt med en enda app för att betala i hela Stockholmsområdet, jag tror jag har tre-fyra stycken. Men det är ju många ställen som börjat köra med flera olika appar parallellt så chanserna har ju blivit större att man klarar sig med en eller två.

Fun fact: Apparna för att betala kommunparkering i Stockholm och Göteborg heter båda Betala P, men det är två separata appar som inte verkar ha någon koppling med varandra. Åtminstone inte när jag använde dem sist.

https://xkcd.com/927/
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag brukar skicka sms, kommer en påminnelse ibland och när man väl är registrerad går start o stopp snabbare än en 5-krona. Kvitton o annat trams går att administrera på nätet om skattmasen kräver det.

Sambon använde easypark eller vad dom heter, parkerade tydligen på gränsen mellan två zoner och fick en bot som tack då appen valt fel. Ringde till en kundtjänst som var helt oförmögna att hjälpa till då man måste, Ju, dubbelkolla så att appen verkligen valt rätt zon.

Sen dess förlitar jag mig hellre på mina eagle eye glasses och sms'ar istället :tummenupp Oavsett är det sunt att koppla kortet för betalning annars kommer det en saltad pappersfaktura, that's how they get you.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag brukar skicka sms, kommer en påminnelse ibland och när man väl är registrerad går start o stopp snabbare än en 5-krona. Kvitton o annat trams går att administrera på nätet om skattmasen kräver det.

Sambon använde easypark eller vad dom heter, parkerade tydligen på gränsen mellan två zoner och fick en bot som tack då appen valt fel. Ringde till en kundtjänst som var helt oförmögna att hjälpa till då man måste, Ju, dubbelkolla så att appen verkligen valt rätt zon.

Sen dess förlitar jag mig hellre på mina eagle eye glasses och sms'ar istället :tummenupp Oavsett är det sunt att koppla kortet för betalning annars kommer det en saltad pappersfaktura, that's how they get you.

Jamen vart sms:ar du?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det som står på närmsta plakat, dom fulskyltar mer än valfri loppis och Privé tillsammans.

20180622-062138.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Vafan, det är ju lättare att ta med sig skyltarna.

På App Store hittade jag:

-Betala P
-P-Stockholm
-EasyPark
-Parkster
-Parkopedia Parkering (wtf)
-MobilPark
-ParkMan
-McParkering
-ParkOnOff
-Stockholm P
-Parkando

jobbigt läge :näsblod
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Just say the word så snickrar vi ihop en tillsammans och drar in storkovan:

Sportpark & Brute Force inkasso - Pay or run

Ja så skickar dom väl ett sms som vi vidarebefodrar mot 100%, svinsmart! Har du en skrivare, min har slut på skrikiga färger så går jag o köper ett kontantkort som vi registrerar på din granne.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Just say the word så snickrar vi ihop en tillsammans och drar in storkovan:

Sportpark & Brute Force inkasso - Pay or run

Ja så skickar dom väl ett sms som vi vidarebefodrar mot 100%, svinsmart! Har du en skrivare, min har slut på skrikiga färger så går jag o köper ett kontantkort som vi registrerar på din granne.
Fixar!!!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Betala p är Stockholms stad egna app (utvecklad av easypark).

Fungerar på de flesta ställen men inte överallt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag brukar skicka sms, kommer en påminnelse ibland och när man väl är registrerad går start o stopp snabbare än en 5-krona. Kvitton o annat trams går att administrera på nätet om skattmasen kräver det.

Sambon använde easypark eller vad dom heter, parkerade tydligen på gränsen mellan två zoner och fick en bot som tack då appen valt fel. Ringde till en kundtjänst som var helt oförmögna att hjälpa till då man måste, Ju, dubbelkolla så att appen verkligen valt rätt zon.

Sen dess förlitar jag mig hellre på mina eagle eye glasses och sms'ar istället :tummenupp Oavsett är det sunt att koppla kortet för betalning annars kommer det en saltad pappersfaktura, that's how they get you.
Fick en parkeringsanmärkning trots att jag sms-parkerade ifjol. Tio minuter efter att jag påbörjat parkeringen så hade en lapplisa varit i farten och utfärdat anmärkningen.

Visst, det löste sig ju till sist eftersom jag kunde visa faktura på att jag hade betalat för parkeringen och i rätt område och allt. Men det efter att ha ordnat fram fullmakt från bilägaren (inte min bil och då krävdes fullmakt för att bestrida anmärkningen), fyllt i blanketter för bestridande, kopierat dessa, lämnat in de och legat ute med den inbetalade parkeringsanmärkningsavgiften i två månader.

Beslutet kom i form av totalt någon A4 med ganska kompakt text. Mestadels rörde texten vilka lagar och regler som styr parkering på platsen. Sedan ett par rader om betalningsansvaret undanröjts och att avgiften skulle återbetalas. Inte för att de gjort fel, men möjligen kunde det vara så att den digitala registreringen av smset om betalningen råkat ut för viss tidsmässig fördröjning så att den informationen inte syntes när trafikövervakaren använde sin handterminal.

Så sms-parkering är inte heller helt smärtfritt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag använder mynt.
Finns inget myntinkast så ringer jag och felanmäler parkeringsautomater.
Mynt är ett giltigt betalningsmedel fortfarande
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samtalen till parkeringsbolaget brukar gå såhär:

GuW: Det går inte att betala, maskinen är trasig, den tar inte mynt

P: Nej, dom nya maskinerna tar inte mynt, men du kan betala med kort

GuW: Jag har inga kort, men jag har massor av mynt

P: Du kan ladda ner våran app

GuW: Det finns ingen app till Nokia 3110

P: det gör inget, du kan betala med SMS

GuW: Det får jag inte, det är företaget som står på abbet

P: *suck* Vad har du för registreringsnummer....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok men tiden den insatsen tar är för gemene man ett dyrare alt. än själva avgiften. I övrigt kan dom be dig parkera någon annanstans, som sagt :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok men tiden den insatsen tar är för gemene man ett dyrare alt. än själva avgiften. I övrigt kan dom be dig parkera någon annanstans, som sagt :)

Det handlar inte om kronorna, det handlar om principen, hittils har ingen bett mig parkera någon annanstans.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top