Direktinsprutade bensinmotorer...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Märker besiktningen en bortkopplad egr?

Nej, om du har programmerat om styrenheten till att egr är från så den inte sätter felkod så är du hemma.

På dieslar så har de inte ens sonden i avgasröret. De läser av felkoder; Inga felkoder, inga fel, emissioner ok är devisen.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det gör det. Plockar man av toppen på en bil som dragit kylvatten ett tag så är den felande cylindern alltid skinande ren.

Jag kör vattendimma i insuget på gammelhojen (sidventilsmotor) ibland vilket hjälper mot problemen den har med igensotning. Jag har testat att skruva ihop motorn med sotig topp, ångbehandlat och skruvat av och inspekterat den igen och vattendimma funkar definitivt.

Det krävs som du säger att det blir en hyfsad vattendimma. Jag vet att vissa försökte använda sig av en vindrutespolarmotor och ett vanligt spolarmunstycke monterat i luftburen, men det ledde till motorskador. (Gällde Saab turbo runt 1980)
Att kunden gjort så bevisades genom att förbränningsrummen var skinande rena.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, om du har programmerat om styrenheten till att egr är från så den inte sätter felkod så är du hemma.

På dieslar så har de inte ens sonden i avgasröret. De läser av felkoder; Inga felkoder, inga fel, emissioner ok är devisen.

Här står inte ett dugg om nackdelar med EGR. Konstigt ?
Var tvungen söka på EGR för jag visste inte vad det var för nått.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avgasåterledning
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här står inte ett dugg om nackdelar med EGR. Konstigt ?
Var tvungen söka på EGR för jag visste inte vad det var för nått.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avgasåterledning

Tror inte Wikipedia skall ses som källa för all information.
Här finns lite mer; https://www.cambustion.com/products/egr

Eller kort och gott; om du skulle äta en bit av din egen avföring skulle du inte heller må bra. :D

Avgaserna som återcirkuleras ersätter luft(därigenom syre). EGR gör är i praktiken att sabotera lite av förbränningen.
Sämre förbränning, lägre temperatur. Men en förbränningsmotor jobbar ju med att utveckla tryck mot kolven genom temperaturökning. Så dumt. Men kväveoxiderna minskar ju. Så, bra. Men förbrukningen av drivmedel ökar, så, dumt...

Hade varit bättre om man kunde efterbehandla allt istället. Då kunde förbrukningen hållits nere, effektiviteten högre och ändå vettiga emissioner. Det finns ett par motorer som klarade det ett tag.. sen kom nya direktiv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag vill ha ren luft via insug in i motorn och inte återanvända sotiga avgaser.
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Jag har aldrig förstått varför folk oroar sig för sot i motorrummet då jag aldrig upplevt som något problem i moderna motorer, även om bilen haft en fetare bränsleblandning ett tag. Vill man verkligen bli av med sot på kolvarna är det bara att hålla ca 4000-5000 rpm på motorvägen ett tag.
Jag skulle nog vara mer bekymrad om det inte fanns någon sot alls om jag lyfte toppen/tändstiften.

Vill man minska risken för att ventilerna sotar ner sig kan man montera en extra oljefångare innan insuget som förebyggande åtgärd.

Vad det kommer till min erfarenhet av GDI så har jag faktiskt fått tillfället att köra två Hyundai Genesis Coupe av olika årgångar, den ena hade GDI och den andra MPI. I övrigt hade de i princip identiska motorer med vissa justeringar.

Jag tyckte att GDI motorn med ~40 extra hästar var roligare att köra och hade bättre effekt genom hela registret.

GDI slår MPI i alla lägen när det kommer till prestanda, kylning vid hård körning & i viss mån förbrukning, men det kostar såklart mer i pris och underhåll. Speciellt nu när det är krav på partikelfilter.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har aldrig förstått varför folk oroar sig för sot i motorrummet då jag aldrig upplevt som något problem i moderna motorer, även om bilen haft en fetare bränsleblandning ett tag. Vill man verkligen bli av med sot på kolvarna är det bara att hålla ca 4000-5000 rpm på motorvägen ett tag.
Jag skulle nog vara mer bekymrad om det inte fanns någon sot alls om jag lyfte toppen/tändstiften.

Vill man minska risken för att ventilerna sotar ner sig kan man montera en extra oljefångare innan insuget som förebyggande åtgärd.

Vad det kommer till min erfarenhet av GDI så har jag faktiskt fått tillfället att köra två Hyundai Genesis Coupe av olika årgångar, den ena hade GDI och den andra MPI. I övrigt hade de i princip identiska motorer med vissa justeringar.

Jag tyckte att GDI motorn med ~40 extra hästar var roligare att köra och hade bättre effekt genom hela registret.

GDI slår MPI i alla lägen när det kommer till prestanda, kylning vid hård körning & i viss mån förbrukning, men det kostar såklart mer i pris och underhåll. Speciellt nu när det är krav på partikelfilter.

Bias. :fakta

Du har inte öppnat tillräckligt många motorer.

Igensotade ringar på samtliga VAG 2.0 Tfsi/Fsi. Insug som har svåra beläggningar, insugsventiler som sotskär. Listan är mycket lång.

Du gasar inte rent ett insug. Förbränningsrum är inte det vi pratar om i huvudsak där problemen uppstår..
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Bias. :fakta

Du har inte öppnat tillräckligt många motorer.

Igensotade ringar på samtliga VAG 2.0 Tfsi/Fsi. Insug som har svåra beläggningar, insugsventiler som sotskär. Listan är mycket lång.

Du gasar inte rent ett insug. Förbränningsrum är inte det vi pratar om i huvudsak där problemen uppstår..

Det stämmer, men sen har jag bara ägt bilar/hojar med väldesignade motorer. Sotar ringarna igen hjälper inga mirakelkurer då beror på andra problemen för det hör inte till det normala underhållet att rensa sot.

Borde förtydliga om att jag menade sot i förbränningsrummet är oftast inga problem.

Sen förnekade jag inte sot i insug är ett problem utan t.o.m tipsade om en lösning för hur man minskar det.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top