Direktinsprutade bensinmotorer...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förr i världen var det osvikliga medlet mot sot att hälla npgra deciliter vatten ned i förgasaren när motorn gick på skapliga varv. En svart kvast ut genom avgasröret och ett sjutusan till oväsen. Några repetitioner och det var rent från sot.

Frågan är förstås hur dagens avgasreningssystem skulle må av denna ångexplosionsbehandling, men jag har varit med och gjort detta några gånger och de motorerna mådde bra och gick perfekt under många år efteråt.


Buy quality, cry once
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fungerade det tricket? Jag provade på en gammal golf en gång för 10 år sedan. Den hostade och rök och sen märkte jag aldrig någon skillnad.
Förr i världen var det osvikliga medlet mot sot att hälla npgra deciliter vatten ned i förgasaren när motorn gick på skapliga varv. En svart kvast ut genom avgasröret och ett sjutusan till oväsen. Några repetitioner och det var rent från sot.

Frågan är förstås hur dagens avgasreningssystem skulle må av denna ångexplosionsbehandling, men jag har varit med och gjort detta några gånger och de motorerna mådde bra och gick perfekt under många år efteråt.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Två Volvo B20 och en 1,9-liters Opel behandlades; överlevde och gick bättre efteråt.

Anekdotisk bevisföring, men men.


Buy quality, cry once
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att hälla vatten i insuget på en modern bilmotor är med hög sannolikhet döden för motorn. På en gammal B20 med närmast 0 i komp och läckage överallt kunde nog vätskan tränga ut utan att vevstakar kröktes eller kolvar sprack etc, men på en modern motor med högre komp bör man nog vara djävligt försiktig med att hälla i icke antändliga vätskor som inte kan komprimeras.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, det är ju inte det som händer direkt - vi som var med minns tex Saabs Turbo S-tillsats som innebar vatteninsprutning...

Enkelt uttryckt så bildas ånga som förutom sänker temperaturen också ”slår loss” eventuella sotbildningar. Det har ingenting med kompressionen att göra och det är inte så att man fyller cylindrarna med vatten och sedan drar runt motorn.

Förr en beprövad metod, idag troligen okänd och då förmodligen mest beroende på bättre förbränning i grunden.

Men där sotbildning är ett problem skulle jag kunna testa även på en modern motor - efter att ha demonterat avgassystemet.


Buy quality, cry once
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förr i världen var det osvikliga medlet mot sot att hälla npgra deciliter vatten ned i förgasaren när motorn gick på skapliga varv. En svart kvast ut genom avgasröret och ett sjutusan till oväsen. Några repetitioner och det var rent från sot.

Frågan är förstås hur dagens avgasreningssystem skulle må av denna ångexplosionsbehandling, men jag har varit med och gjort detta några gånger och de motorerna mådde bra och gick perfekt under många år efteråt.


Buy quality, cry once

Då borde ju ett gammalt hederligt topplockläckage funka ypperligt!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att hälla vatten i insuget på en modern bilmotor är med hög sannolikhet döden för motorn. På en gammal B20 med närmast 0 i komp och läckage överallt kunde nog vätskan tränga ut utan att vevstakar kröktes eller kolvar sprack etc, men på en modern motor med högre komp bör man nog vara djävligt försiktig med att hälla i icke antändliga vätskor som inte kan komprimeras.

Det krävs väldigt stora mängder vatten innan man får vätskeslag så länge motorn snurrar.

Men sen tror jag iofs ändå inte att det rensar ut någon sot.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bilen är en BMW 530 bensinare.
Motorn hostade och hackade vid kallstart, men bara ibland. När jag bestämde mig för att lämna in den för felsökning så hände det ca 20-25% av kallstarterna. Blev alldeles för störande för mig!
Efter felsökningen så ville dom byta två injektorer, tändstiften på samma två cylindrarna och alla sex tändspolarna.

...det gav noll resultat i förbättring.

Lämnade in den igen, dom sa att datorn säger inte att det finns något fel på något mer. Varken injektorer eller högtryckspump. Men att erfarenheten är att motorerna inte brukar bli bra förrän alla injektorer är bytta...

...jaha, det är väl bara å slanta upp så att resterande fyra injektorer blir bytta.
Dom erbjöd sig att byta dom utan att ta betalt för arbetet.
Kostade ändå ca 11600 för 4 injektorer.

Nu då... ska den väl funka...
Jo... det verkade bli bra med kallstarts-trilskandet, men ett nytt fenomen dök upp...

Vid halvhård acceleration så ryckte den till vid ett specifikt varvtal, verkade det som, och motorlampan tände sig och begränsad effekt tillgänglig sa den i infotainmentdisplayen.
Stannade jag stängde av och startade igen så var motorlampan borta och all effekt tillgänglig...
Vid mjuk acceleration och fullgas-acceleration så fungerade den som den skulle.

Lämnade in den igen, inget fel nu heller enligt diagnosdatorn.
Inte heller vid test av högtryckspumpen, som misstänktes vara orsaken.
Dom ville dock byta den ändå, lite på chans eller kanske som en kvalificerad gissning...
Gick på nästan 12000:-

Detta verkade dock göra verkan... nu fungerar bilen som den ska sedan dess.

Ska säga att det var ett batteribyte för ca 4250 inräknat i dom 46000 kronorna.
(Ett dyrt batterihelvete... bara det kostade strax under 2900).

Hoppas den fungerar en stund nu...

Hur mycket sås drar din bil vid olika körningar?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nja, det är ju inte det som händer direkt - vi som var med minns tex Saabs Turbo S-tillsats som innebar vatteninsprutning...

Enkelt uttryckt så bildas ånga som förutom sänker temperaturen också ”slår loss” eventuella sotbildningar. Det har ingenting med kompressionen att göra och det är inte så att man fyller cylindrarna med vatten och sedan drar runt motorn.

Förr en beprövad metod, idag troligen okänd och då förmodligen mest beroende på bättre förbränning i grunden.

Men där sotbildning är ett problem skulle jag kunna testa även på en modern motor - efter att ha demonterat avgassystemet.


Buy quality, cry once

Vattensprut används ju fortfarande ibland för att få ut mer effekt. Men att tillsätta en kontrollerad mängd fin vattendimma till förbränningen är inte direkt samma sak som att hälla en skopa vatten ner i trottelhuset på en motor.
"Hydrolock" är ett förhållandevis vanligt fenomen i de motorkretsar jag brukar vara engagerad. Det uppkommer då man kört igenom en för djup vattenpöl så att vatten sugits in i motorn och fått den att låsa sig eller slås sönder.

Men det kanske ofta handlar om större mängder vatten och lägre varvtal. Jag skulle iallafall inte chansa genom att hälla vatten i mitt insug.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vattensprut används ju fortfarande ibland för att få ut mer effekt. Men att tillsätta en kontrollerad mängd fin vattendimma till förbränningen är inte direkt samma sak som att hälla en skopa vatten ner i trottelhuset på en motor.
"Hydrolock" är ett förhållandevis vanligt fenomen i de motorkretsar jag brukar vara engagerad. Det uppkommer då man kört igenom en för djup vattenpöl så att vatten sugits in i motorn och fått den att låsa sig eller slås sönder.

Men det kanske ofta handlar om större mängder vatten och lägre varvtal. Jag skulle iallafall inte chansa genom att hälla vatten i mitt insug.

Det var nån med en förgasarhoj som spräckt motorn med bensin...
Flottören hade hängs sig så cyllen var fylld med bensin - jag har för mig att han knäckte staken med startmotorn - ska ha varit en Transalp har jag för mig
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var nån med en förgasarhoj som spräckt motorn med bensin...
Flottören hade hängs sig så cyllen var fylld med bensin - jag har för mig att han knäckte staken med startmotorn - ska ha varit en Transalp har jag för mig

Det är alltid svårt att komprimera vätska...........
Vatteninsprutning (eller som snikvarianten "hälla i fuggen på högvarv") är ju inga kopiösa mängder vatten som flera liter, snarare cl eller ml /varv. Det finns nog ingen motor som är hel efter att ha försökt att starta med nån cylle fylld med vätska.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Då borde ju ett gammalt hederligt topplockläckage funka ypperligt!

Det gör det. Plockar man av toppen på en bil som dragit kylvatten ett tag så är den felande cylindern alltid skinande ren.

Jag kör vattendimma i insuget på gammelhojen (sidventilsmotor) ibland vilket hjälper mot problemen den har med igensotning. Jag har testat att skruva ihop motorn med sotig topp, ångbehandlat och skruvat av och inspekterat den igen och vattendimma funkar definitivt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så man undrar om inte verkstaden borde prova att felsöka mer än att plugga i datorn och byta dyra delar på mofo? :va



Nja, jag tror att runt 5k är korrekt budget för bil.
Helt min stil. Fast dom gamla biljävlarna går ju aldrig sönder, och gör dom det är det oftast billigt och lättfixat. Blir inte direkt motiverad att köpa ny bil för 400kkr..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Återigen har jag haft problem med direktinsprutade bensinmotorer...
Finns inget positivt den där skiten har bidragit till ur konsumentens perspektiv!
Det som det sparas in på bränsleförbrukning kontra konventionell portinsprutning får man lägga(och mer därtill) på reservdelar!
Det havererar injektorer å högtryckspumpar.
Har en kompis som jobbar på bilverkstad, ingen märkesverkstad, så han får se och skruva på alla möjliga märken och modeller. Han säger att när folk frågar honom vad man ska köpa för bil för att få minst bekymmer så brukar han svara "köp en du tycker är fin, finns ändå inga bilar som funkar bra nuförtiden..."
Utvecklingen går FAN inte framåt nuförtiden med biljävlar! :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dieslar verkar inte ha samma svårigheter. Det kan vara strul med egr ventiler som sådant men inte samma uppbyggnad på ventiler. Kanske för att de är något svalare?

Annars är det en omprogrammering och bort med egr samt en oljefälla på vevhusventilation. :fakta

Ska man slippa sådana saker utan fusk är det byta ofta eller gå på eldrift. Kanske en konspiration? :rofl
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top