Direktinsprutade bensinmotorer...

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Vad har ni för erfarenheter av direktinsprutade bensinmotorer?

Mina erfarenheter är inte direkt positiva...
Är en, i min mening, bra idé på pappret men förenat med bekymmer i praktiken!

Jag hoppas dom inte kommer på idén att införa den tekniken på hojmotorer...
...än på ett bra tag åtminstone!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Idag är i stort sett allt direktinsprutat, bensin som diesel. En negativ biverkan är sotbeläggning främst på insug och insugsventiler på grund av vevhusventilation och avgasåterledning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Syftet med direktinsprutade bensinmotorer på bilar är ju att motorn ska gå trots mycket EGR och därigenom ge sänkt NOx och sänkta trottelförluster.
En stratifierad blandning som är fetare nära tändstiftet gör att det ändå brinner trots mycket EGR.

Sen blir det som sagt var problem med sot.

Med e-tec är syftet att eliminera mängden oförbränt bränsle som smiter ut genom avgasporten så där vill man spruta in bränslet efter att avgasporten stängts och då krävs det ju i princip DI.
Roligare än en portinsprutad blir den dock inte på något sätt, bara bränslesnålare och mindre tillförlitlig. Och förstås att motorerna klarar moderna emissionslagstifningar.
 

Str3 R

Guest
... sotbeläggning främst på insug och insugsventiler på grund av vevhusventilation och avgasåterledning.

Precis, och därför så, i alla fall på bilsidan, behöver man montera en s k oil catch tank som man tömmer med jämna mellanrum. Hur det skulle fungera i praktiken på hojsidan vet jag inte, det skulle bara se osnyggt ut med en behållare nånstans. :hej
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är nog en fis i världsrymden mot sotet som du får av EGR.

Så kan det nog vara. Men enligt vad jag förstått så är problemet med direktinsprutning jämfört med insprutning i insugsröret att när man sprutar in i insugsröret så kan bränsledimman i viss mån rengöra ventilerna så dom inte samlar på sig koksavlagringar men i en direktinsprutad så sker inte det och att det skulle vara anledningen till att direktinsprutade motorer har lite större problem med koksavlagringar på ventilerna.

Jag har för mig att jag sett någonstans att det är någon av dom större bilfabrikanterna som har prototyper med både direktinsprutning och insprutning i insugsrör för att komma ifrån en del av den problematiken. Dom skulle då låta ett litet munstycke med direktinsprutning sköta bränsleinsprutet under låglast och sedan aktiveras insprutningen i insugsröret vid lite större gaspådrag och då får man en del av den rengörande effekten.
Det medför ju dock fördyringar pga att det blir en knepigare styrning av insprutningen plus att antalet munstycken fördubblas. Men i längden kanske det kan löna sig. Jag vet inte.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har för mig att jag sett någonstans att det är någon av dom större bilfabrikanterna som har prototyper med både direktinsprutning och insprutning i insugsrör


Det är ju mer eller mindre den lösningen Rotax har på sin E-tech (gen 2 eller vad den ska kallas). Nu hade man såklart inte problem med ventilerna på en 2T snöskoter, men som tvåtaktsmannen är inne på så var karaktären på gamla E-tech som var en ren DI allt annat än jätterolig. Den var rätt slö kort och gott (topp effekten fanns där men inte det gassvar man vill ha)
Så på den nya Rotax 850 har man helt enkelt DI i toppen som får arbeta på i vanliga fall, men vid kraftigare gaspådrag så har man även spridare i insuget för att få ett snabbt gassvar.

Så själva styrningen av insprutningen kan inte vara något problem att få till om en liten snöskotertillverkare lyckas, kan man tycka. Och själva insprutningen i insuget är ju en teknik gammal som Adam. Så det bör ju gå att göra med rimlig kostnad? Sen är väl frågan hur det påverkar eventuella utsläpp? Samt om det finns en risk att det kommer bli ett litet ryck i systemet när man sprayar på med extra spridaren? På en hoj finns ju risken att det blir rätt märkbart. Men klart sprayar man bara vid gaspådrag så.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Tüskarna i Stuttgart lyckades ju knåpa ihop en konkurrenskraftig spis med såväl direktinsprutning som desmodromiska ventiler redan på 50-talet så helt omöjligt kan det ju inte vara. Förvisso behövde de inte bry sig om emissionsnivåer eller bränsleekonomi, men ändå.

Alfas JTS-motor som bla satt i 156:an med början -02 funkade också bra och hade vad jag kan komma ihåg just inga andra problem än att en hel del motorindivider var rätt oljetörstiga, men det går inte skylla på direktinsprutningen.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
IMG_20170106_164301.jpg

...avlagringar på insugsventiler.
Tillslut kan det bli så mycket att ventilerna inte kan stänga helt.

Sen så är ju inte spridarna i sig problemfria grejer.
... dyra jävlar är det också!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hade en Land Rover d3a tog man bort EGR på den så vart skillnaden rejält stor i både motorns prestanda och sänkt förbrukning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju mer eller mindre den lösningen Rotax har på sin E-tech (gen 2 eller vad den ska kallas). Nu hade man såklart inte problem med ventilerna på en 2T snöskoter, men som tvåtaktsmannen är inne på så var karaktären på gamla E-tech som var en ren DI allt annat än jätterolig. Den var rätt slö kort och gott (topp effekten fanns där men inte det gassvar man vill ha)
Så på den nya Rotax 850 har man helt enkelt DI i toppen som får arbeta på i vanliga fall, men vid kraftigare gaspådrag så har man även spridare i insuget för att få ett snabbt gassvar.

Så själva styrningen av insprutningen kan inte vara något problem att få till om en liten snöskotertillverkare lyckas, kan man tycka. Och själva insprutningen i insuget är ju en teknik gammal som Adam. Så det bör ju gå att göra med rimlig kostnad? Sen är väl frågan hur det påverkar eventuella utsläpp? Samt om det finns en risk att det kommer bli ett litet ryck i systemet när man sprayar på med extra spridaren? På en hoj finns ju risken att det blir rätt märkbart. Men klart sprayar man bara vid gaspådrag så.

Jo. Med tanke på vad dom kan åstadkomma i många fall så kan man ju lätt tycka att dom borde kunna lösa det utan större problem.
Men jag misstänker att det krånglar till det lite om det skall vara till en motor som skall sitta i en bil och som skall vara bränslesnål, inte avge några föroreningar samtidigt som den ger bra effekt och jämn gång. Den får ju inte döda katalysatorn heller.

Det är ju en annan komplexitet än en Rotax-motor i en skoter där man i stort sett har kravet att den ska ge bra effekt. En del ojämnheter i gång och sådant kan ju variatordrivningen maskera ganska framgångsrikt. Man har ju inte avgasrening och en massa sådant som har riktigt lika höga krav där heller.

Men jag tror att det är just övergången från när den bara går med DI till att den även skall spruta in i insuget som är trasslet eftersom det ju är svårt att spruta in ohyggligt små mängder med en spridare som är relativt stor vilken den ju skall vara eftersom det är den som huvudsakligen skall arbeta vid höga gaspådrag.

Men framtiden lär väl utvisa om dom får fram något som dom kan serieproducera.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu är det ju så, att det är den där jäkla egr som är en fruktansvärd styggelse. Och den har ju inte egentligen något med just direktinsprutning att göra. Direktinsprutning i sig har inte jag något emot.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Nu verkar det som att min bil funkar som den ska igen...
... kostade bara drygt 46 000 att få ordning på det :zpy
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Nu verkar det som att min bil funkar som den ska igen...
... kostade bara drygt 46 000 att få ordning på det :zpy

Lite nyfiken fråga: Vad har du för bil och vad var det för fel ?
Blev två frågor :rodnar, men en reparation för 46 000:- borde vara ganska omfattande.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Lite nyfiken fråga: Vad har du för bil och vad var det för fel ?
Blev två frågor :rodnar, men en reparation för 46 000:- borde vara ganska omfattande.

Bilen är en BMW 530 bensinare.
Motorn hostade och hackade vid kallstart, men bara ibland. När jag bestämde mig för att lämna in den för felsökning så hände det ca 20-25% av kallstarterna. Blev alldeles för störande för mig!
Efter felsökningen så ville dom byta två injektorer, tändstiften på samma två cylindrarna och alla sex tändspolarna.

...det gav noll resultat i förbättring.

Lämnade in den igen, dom sa att datorn säger inte att det finns något fel på något mer. Varken injektorer eller högtryckspump. Men att erfarenheten är att motorerna inte brukar bli bra förrän alla injektorer är bytta...

...jaha, det är väl bara å slanta upp så att resterande fyra injektorer blir bytta.
Dom erbjöd sig att byta dom utan att ta betalt för arbetet.
Kostade ändå ca 11600 för 4 injektorer.

Nu då... ska den väl funka...
Jo... det verkade bli bra med kallstarts-trilskandet, men ett nytt fenomen dök upp...

Vid halvhård acceleration så ryckte den till vid ett specifikt varvtal, verkade det som, och motorlampan tände sig och begränsad effekt tillgänglig sa den i infotainmentdisplayen.
Stannade jag stängde av och startade igen så var motorlampan borta och all effekt tillgänglig...
Vid mjuk acceleration och fullgas-acceleration så fungerade den som den skulle.

Lämnade in den igen, inget fel nu heller enligt diagnosdatorn.
Inte heller vid test av högtryckspumpen, som misstänktes vara orsaken.
Dom ville dock byta den ändå, lite på chans eller kanske som en kvalificerad gissning...
Gick på nästan 12000:-

Detta verkade dock göra verkan... nu fungerar bilen som den ska sedan dess.

Ska säga att det var ett batteribyte för ca 4250 inräknat i dom 46000 kronorna.
(Ett dyrt batterihelvete... bara det kostade strax under 2900).

Hoppas den fungerar en stund nu...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Bilen är en BMW 530 bensinare.
Motorn hostade och hackade vid kallstart, men bara ibland. När jag bestämde mig för att lämna in den för felsökning så hände det ca 20-25% av kallstarterna. Blev alldeles för störande för mig!
Efter felsökningen så ville dom byta två injektorer, tändstiften på samma två cylindrarna och alla sex tändspolarna.

...det gav noll resultat i förbättring.

Lämnade in den igen, dom sa att datorn säger inte att det finns något fel på något mer. Varken injektorer eller högtryckspump. Men att erfarenheten är att motorerna inte brukar bli bra förrän alla injektorer är bytta...

...jaha, det är väl bara å slanta upp så att resterande fyra injektorer blir bytta.
Dom erbjöd sig att byta dom utan att ta betalt för arbetet.
Kostade ändå ca 11600 för 4 injektorer.

Nu då... ska den väl funka...
Jo... det verkade bli bra med kallstarts-trilskandet, men ett nytt fenomen dök upp...

Vid halvhård acceleration så ryckte den till vid ett specifikt varvtal, verkade det som, och motorlampan tände sig och begränsad effekt tillgänglig sa den i infotainmentdisplayen.
Stannade jag stängde av och startade igen så var motorlampan borta och all effekt tillgänglig...
Vid mjuk acceleration och fullgas-acceleration så fungerade den som den skulle.

Lämnade in den igen, inget fel nu heller enligt diagnosdatorn.
Inte heller vid test av högtryckspumpen, som misstänktes vara orsaken.
Dom ville dock byta den ändå, lite på chans eller kanske som en kvalificerad gissning...
Gick på nästan 12000:-

Detta verkade dock göra verkan... nu fungerar bilen som den ska sedan dess.

Ska säga att det var ett batteribyte för ca 4250 inräknat i dom 46000 kronorna.
(Ett dyrt batterihelvete... bara det kostade strax under 2900).

Hoppas den fungerar en stund nu...
Har dom kollat om det är Bajs Mellan Wäxlarna?
Skämt åsido, min Subaru är lika vidrig, man lämnar in skiten på service och det slutar med att 7 andra saker åtgärdas och man blir ruinerad och något självmordsbenägen :fakta
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fan vad man "älaskar" moderna bilar :gnissla

Nästan så man aldrig ska ha något värt mer än 40K. Börjar det krångla för mycket gräver man ner eländet någonstans på tomten och köper en ny. Eventuellt framtida oljespill är bra för påskliljorna :banana
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så man undrar om inte verkstaden borde prova att felsöka mer än att plugga i datorn och byta dyra delar på mofo? :va

Fan vad man "älaskar" moderna bilar :gnissla

Nästan så man aldrig ska ha något värt mer än 40K. Börjar det krångla för mycket gräver man ner eländet någonstans på tomten och köper en ny. Eventuellt framtida oljespill är bra för påskliljorna :banana

Nja, jag tror att runt 5k är korrekt budget för bil.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett tips för de med sotiga insug:

Tanka en full tank E85, kör sedan HÅRT ett tag.
Sägs funka på Mitsubishis GDI från 90-talet, kanske funkar för andra också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top