Skola/kurser för att köra på bakhjulet?

cortex42

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N 2008 + Husaberg FE350 2013
https://www.stuntandwheelieschool.com

Någon som vet om det finns något liknande i Sverige?

Har hört rykten om att det var något på gång men de var rätt vaga.

Hade varit stört kul att få gå en sådan kurs och labba ordentligt med balansen etc. :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Var det inte nån som ville starta nån stuntskola och skrev nån tråd om det ?
 

cortex42

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N 2008 + Husaberg FE350 2013
Tackar!!

Men efter att ha läst den tråden verkar det ju inte direkt lovande att det skulle bli något tyvärr.

Ingen som råkar ha en wheelie-trainer-rigg ståendes som de vill sälja för en billig penning? Alt hyra ut? ;)
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Du ser att äga en FE350.. Bättre hjälpmedel kan du inte ha, ny plast kostar som en 1/4 kurs skulle kunna göra. :D

Det är bara börja träna så kommer det av sig själv, finns garanterat bra youtubeklipp idag. Se till att hålla koll på bakbromsen från början!
 
Last edited:

cortex42

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N 2008 + Husaberg FE350 2013
Jo Husan känns rätt okej att dra upp på bakan med (även om det finns massor av utrymme till förbättring... jobbar på det), men det känns som ett sjukt långt steg tills jag gör det med FZ1'an. Och det var lite det som var målet. :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
" stuntar" man om man åker på bakhjulet ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo Husan känns rätt okej att dra upp på bakan med (även om det finns massor av utrymme till förbättring... jobbar på det), men det känns som ett sjukt långt steg tills jag gör det med FZ1'an. Och det var lite det som var målet. :)

Bara träna på då. Börja med att träna in bromsreflexen så att det sitter i ryggmärgen att bromsa ner framhjulet om du går för högt.

Sen är det bara träna vidare. Så länge du måste accelerera för att inte tappa ner framhjulet så har du en bit kvar till balansläget.

Det bästa är att träna vintertid med dubbdäck för då slår man sig minst ifall man slår över.
 

cortex42

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N 2008 + Husaberg FE350 2013
Frågan är bara om jag sedan vågar försöka dra upp fz1’an i balansläget. Visst ligger jag och svävar med framhjulet under acceleration lite då och då, men det känns lååångt bort att verkligen ligga högt med balans. Hade varit rätt nice att kunna träna med en wheelie-dolly först helt klart. Är jäkligt rädd om hojen också, så om jag klotar den för att jag tränade bakhjulskörning så lär det svida. Samt göra jävulskt ont rent fysiskt. :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Frågan är bara om jag sedan vågar försöka dra upp fz1’an i balansläget. Visst ligger jag och svävar med framhjulet under acceleration lite då och då, men det känns lååångt bort att verkligen ligga högt med balans. Hade varit rätt nice att kunna träna med en wheelie-dolly först helt klart. Är jäkligt rädd om hojen också, så om jag klotar den för att jag tränade bakhjulskörning så lär det svida. Samt göra jävulskt ont rent fysiskt. :crash

Det är farligt att vara för rädd om hojen. Hojar går att reparera så bara släpp den ifall det barkar åt skogen. Jag har sett flera exempel på folk som skadar sig extra bara för att dom försöker rädda hojen vilket dom ändå alltid misslyckas med.
En endurohoj kostar dessutom sällan många kronor att fixa efter en krasch.
 

cortex42

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha FZ1-N 2008 + Husaberg FE350 2013
Endurohojen är jag klart beredd på att krascha med (och har gjort det en hel del gånger i skogen och på crossbanan). Det är FZ1’an jag nojar över. Den är jag verkligen osugen att klota med.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Endurohojen är jag klart beredd på att krascha med (och har gjort det en hel del gånger i skogen och på crossbanan). Det är FZ1’an jag nojar över. Den är jag verkligen osugen att klota med.

Men du måste verkligen tvunget slanga med den? Ett tips är ju att inte slanga med FZ1an om du inte vill skrota den. Olycksrisken ökar ju likförbannat om man försöker slanga liksom.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Endurohojen är jag klart beredd på att krascha med (och har gjort det en hel del gånger i skogen och på crossbanan). Det är FZ1’an jag nojar över. Den är jag verkligen osugen att klota med.

Lär du dig åka på balanspunkten med enduron är det väldigt lätt att ta det vidare till nästa cykel sen. :tummenupp
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Jag kan tycka att allt går lite mer långsamt med en landsvägshoj, det vill säga mer tid och lite mer power att känna efter var man har balanspunkten. Om det då är en fördel får man väl fundera över, svider mer desto högre fart ifall man tippar över :lol
 
Nyheter
Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

Top