4 hjuling farlig?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför anses fyrhjulingar vara farliga? Så fort man nämner fyrhjuling så säger alltid någon i gruppen oooh huva vad farlig dem är.
Jag har kört de flesta sorter av fyrhjulingar och fattar inte vad som är så farligt :va
En vanlig hoj är ju 7 reser svårare att köra samt lättare att vurpa med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Quads tenderar att landa på föraren vid krasch, mc tenderar att fara iväg bort från föraren.
Sedan håller jag inte riktigt med om vurpegenskaperna, men det är ju mest åsikter.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Många kör dem som om det vore en bil och de beter sig väl lite annorlunda.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har kört de flesta sorter av fyrhjulingar och fattar inte vad som är så farligt

Antagligen för du fattat att man inte ska köra parallellt med sluttningen med en fyrhjulning på en sluttning.
Med en hoj vet man att den välter. Och man försöker hålla den upprätt.
Med en fyrhjuling hoppas många allt för länge på att den inte välter.

Jämför Mercedes A-klasse när den kom och älgtestet.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett stort problem är nog att folk inte kan köra dom, när det börjar sladda iväg så slår dom av, då greppar däcken och alltihop välter pga hög tyngdpunkt. Ett annat är nog alkohol... Bil ska man ju inte köra på fyllan, men den där roliga fyrhjuliga leksaken är ju inte så farlig, ska bara... :huvet
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För en gångs skull lite cred till myndigheterna & politikerna. Förr räckte B-kort för att köra Mc. Att så många motorcyklister överlever beror nog på krav på Mc-kort. Dom flesta fyrhjulingar kan köras på B-kort.
Folk utan kunskap råkar oftare ut för olyckor.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
En fyrhjuling är relativt liten och har väldigt hög tyngpunkt, vilket gör att om du svänger i över 22 km/h så välter du utåt och får den över dig. Vanliga Svensson som aldrig har kört en sån och inte kan något om fysikens lagar fattar inget av detta och köper en och vet inte att de åker runt på en mekaniserad rotvälta. Typ så. I mina ögon livsfarlig, för folk tror att de kör en liten bil och inget kan hända för de har 4 hjul.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ett av problemen är folks oförmåga att förflytta tyngdpunkten framåt när de kör uppför och därför välter ofta hela ekipaget bakåt och över föraren som inte heller har fattat att man bör köra i " skoterställning". Stående på ett knä på sadeln för att lätt kunna förflytta sig bort från 4 hjulingen om något händer.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har själv en 4 hjuling och maken till instabil i fart får man leta efter:fakta
Mjuka däck som viker ner sig vid kurvtagning främjar inte säkerheten:död
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man gogglar olyckor fyrhjuling så kan man läsa att de är närmare 40% barn under 15 år som vurpar. De stod även att 1 av tre va full,,,,de va lite lustigt för då måste ju många barn va full:va
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det blir typ alltid highside med fyrhjuling och highside gör oftast ont
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har haft fyrhjuling i över 25 år och är det nåt fordon jag har respekt för så är det den, vare sig att den körs på väg eller i terräng.

På väg så är dom ju hyfsat instabila om man inte bara kör rakt fram och gör man en undanmanöver i lite fart verkar dom ju ha en tendens att välta snett framåt, har inte testat men det känns i alla fall så. Tror då inte att jag skulle våga köra högfartsbanan med undanmanövern i 50 km/h men fyrhjuling på asfalt.

I terräng så är väl stegringsrisken inte att leka med och det behövs ju bara en sten eller stubbe i en brantare uppförsbacke för att det ska kunna gå åt skogen, samma sak vid skråkörning men även vid brantare nedförslut kan det ju räcka med en stubbe eller sten för att den ska komma framåt över en. Det gäller ju att hela tiden jobba med kroppen vid lite svårare körning och vara på alerten att komma bort från fyrhjulingen om det går åt skogen. Min farsa har dock lyckats välta i skogen en gång vid sidolutning och framhjulet for ner i en grop han inte såg under ris men han hade turen att göra en nog rejäl highsider för att flyga så långt att han kom bort från fyrhjulingen, hade även skogsarbetarhjälm som skydd vilket nog faktiskt var bra. Hade han hamnat under fyrhjulingen hade det nog inte gått så bra.

Nu mer kör jag inte mycket utan det blir mest att dra några älgar varje höst.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De som kör gat-fyrhjuling i Stockholm ser exakt likadana ut, crosshjälm, linne och crossbrallor. Och massa tatueringar såklart. Inget A kort. Tror ändå inte dessa kraschar så mycket.

De flesta vurpar nog på fyllan, samma kille som inte skulle sätta sig på sin sporthoj på fyllan gör nog det med hjulingen ist. På någons landställe.

De som kryper runt i skogen på lågväxeln är nog inga statistikförare heller.

Någon känd Daredevil som gör jättehopp beskrev det som att hoppa med en kylskåp mellan benen.

Själv är jag smått rädd för dem, känns som en inbyggd felkonstruktion oavsett om den är från kina eller inte.

Bäst är nog att köra sexhjuling, så enligt statistiken så finns det inte en enda olycka rapporterad:D:fakta
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Som alltid när man framför ett fordon utan kunskap kan det gå åt helvete fort, och att MC folk inte kanske uppskattar en quad som ofta kallas felaktigt för 4hjuli Mc så förstår jag att dom tycker dom är livsfarliga.

Dock såg jag förra sommaren en typ av MX tävling med quads, dom kunde köra :D
Tror Ulvhamne va med på samma event :tummenupp
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om man gogglar olyckor fyrhjuling så kan man läsa att de är närmare 40% barn under 15 år som vurpar. De stod även att 1 av tre va full,,,,de va lite lustigt för då måste ju många barn va full:va

Nu vet jag inte om jag räknar fel, men 40% är barn och 33% berusade, så det kan vara så att det inte finns överlapp mellan de två grupperna ("with or without you" typ)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har rullat runt med 4-hjuling i Nevadöknen, jag hade ingen respekt alls för det farliga med den och första gången jag körde en. Kändes safe med 4 hjul. Hade tur som klarade mig endast komplett blåslagen från axlar och neråt. Jag var varken barn eller berusad. Ren okunskap handlade det om.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De enda fyrhjulingar jag är rädd för är chinahjulingar. Jag provkörde dotterns 150cc chinahjuling som då va ny,,,de slutade med en praktvurpa i hela 60kmt (utför). Framhjulet lossnade pga att nedre p-ände mutter gängat lös sig så hjulet bara hängde kvar i övre fästet. De blev borrhål genom varenda mutter som va viktig i framvagn + låssprint.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som alltid när man framför ett fordon utan kunskap kan det gå åt helvete fort, och att MC folk inte kanske uppskattar en quad som ofta kallas felaktigt för 4hjuli Mc så förstår jag att dom tycker dom är livsfarliga.

Dock såg jag förra sommaren en typ av MX tävling med quads, dom kunde köra :D
Tror Ulvhamne va med på samma event :tummenupp

Hah, ja de gasade på bra. :D
 

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Apropå inget, c:a 800 pers/år skadar sig vid användning av truck. Hur många på terränghjuling eller terrängvagn?...
F.ö. bland det roligaste jag gjort är att gå på sladd med tghj och lastat släp, bra över tillåten hastighet! Kul fordon!
:tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top