Stora punkteringstråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Vi måste ju ha en tråd om punkteringar, vad som hände med däcket och oss, och hur vi löste det :tummenupp

Förra året fick jag en punka bak på väg hem från Norge, då packade vi över det vi kunde på tjejens hoj och hämtade hojen med släp dagen efter. Sen fick Wheeler dealer laga däcket, och sen dess har det rullat och gått, tills igår.

Jag var på väg norrut innanför Märsta, och trots öronproppar och gasande hör jag KAPYSCHKAPYSCH och inser att jag har punka, så jag pallnitar och då är däcket med god marginal tvärtomt, det tog någon sekund att tömma ut all luften :huvet Det gick tom snabbare än hojens däcktrycksvarning hann med att reagera!

Det satt en 4 cm lång träbit rakt igenom däcket, genom cord och allt :gnissla Tur att det inte var med maximalt nedlägg, det hade nog gjort ont :näsblod Men fälg, trycksensor mm klarade sig, så nu är det bara att kränga på ett nytt, och fjäska lite för min sambo som hyrde ett släp och kom och hämtade mig :tummenupp

Fast jag måste nog #metooa mig lite också, jag stod vid hojen dryga timmen, sen gick jag 1,5km till en Ica-butik och köpte lite mackor mm, sen gick jag tillbaka till hojen, och stod där och hängde en bra stund tills hon kom, dvs runt 3h totalt sett. Under den tiden stannade INGEN, däremot stannade 3 pers på en kvart och frågade tjejen om hon behövde hjälp :gnissla

Wheeler dealers lagning var förresten grymt snyggt gjord :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0337.jpg
    DSC_0337.jpg
    136.2 KB · Visningar: 90
  • DSC_0343.jpg
    DSC_0343.jpg
    98.3 KB · Visningar: 96

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Själv fick jag in en 15cm lång fransk träskruv i backdäcket:huvet
Den stack ut på sidan av däcket och slog mot svingen, så min första tanke var ett
generalras i motorn. Fick hjälp på en mack att kapa änden som stack ut på sidan av däcket.
Kunde sedan köra hem 3mil innan däcket blev tomt på luft.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
på 9år och sådär 20000mil avverkade har jag fått punka 1 gång.

Avbrutet typ 5mm borr som med den trubbiga änden letade sig in i mitt bakdäck i höstas. Helt odramatiskt och jag upptäckte det dagen efter när det gick lite trögt att rulla ut hojen ur garaget:confused: Däcket hade drygt 100mil körda på sig så det var ju inte hela världen.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag och brorsan var på väg ner mot Oskarshamn för att ta färjan över till öijn dvs Gotland. Ca 20 min från Oskarshamn får brorsan punka och vi står och försöker fnula på om vi kommer hinna överhuvudtaget och olika alternativ. Det blev så att jag vände om och åkte tillbaka för att fixa en eminent tub däcklagnings-spray. Det gick sådär. Blev bara en sås i däcket och det hjälpte föga. SUCK! Medans jag var borta hade brorsan tur nog ringt och kollat med en bärgare och det fanns en i närheten som kom förbi på nån 20 min eller så och proppade hålet med en finfin lagning så allt var frid och fröjd.

Eller var det så?

SaataaaAAAAN! Båtfanskapet går ju snart och precis när vi kuskade ut igen på motorvägen kom åskregnet och inte hade vi tid att stanna för att kränga på oss regnstället när båten strax skulle gå. När vi väl var framme vid incheckningen var vi ett par minuter sena och fullkomligt dyblöta. Vi såg den sista hojen åka igenom grindarna mot färjan när dom stängde "incheckningen". Vi försökte desperat förklara varför vi var sena och att vi bara var två snälla fina motorcyklar som inte ville bli kvar i obygden över natten. Vi pekade på lagningen på däcket, det borde hjälpa?

"Ledsen, det är redan bilar som tagit eran plats så det är fullt" :fakta


:va :va :gnissla

Okej, det var kört. bilar hade tydligen fått våra mc platser på färjan vilket såklart var otroligt logiskt. :lol :4skrika :huvet

Det slutade med att vi fick åka med 21-ish båten som gick 3 timmar senare. Det gick en fantastisk sjö på sträckan Oskarshamn - Visby och det spyddes hej vilt på resan över. Ni som åkt den sträckan med den lilla snabbfärjan vet vad jag menar :D

Det är tur vi två är vana med sjön för det hade varit gräddan på moset om vi skulle ha kräks kaskader på det hela likt resten av båten..

Resan var kul, spontan och helt oförberedd. precis så den inte ska vara :D
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det blev en jävla massa körande förra och förrförra året, så i vintras bestämde jag mig för att ge fan i att bara åka rundor utan värde.
Sommarsemester skulle det ju bli, men annars inget.
Principfast som man är stod cykeln och jag våndades av körsug... så för att kringgå mitt beslut om att inte åka rundor... (underförstått med BMW:n) så köpte jag en Honda!
Smart.
Gubben som ägde den hade inte haft den i trafik på sex år, fin som fan och i nyskick... men med körförbud pga utebliven besiktning.
Bokade tid och åkte ner, gick självklart igenom utan anmärkning och rullade sen hem.
Dagen efter skulle det minsann köras!

Lördagsmorgonen öppnade man dörren, körsuget var på topp, solen sken och allt var perfekt!

Under milen hem hade bakdäcket fångat en spik, troligen världens längsta... karma?

Sålde Hondahelvetet.
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Efter sedvanlig tur på slingerbulten upplever jag på hemvägen märkliga köregenskaper. Inser att något helt klart är tokigt ca 200 m från hemmet. Väl inne i garaget kliver jag av och ser att bakdäcket är helt platt efter tidigare pyspunka. Tur i oturen var jag ändå vid slutdestination, och efter en stunds googlande uppdaterad om närmsta däckverkstad för att plugga igen det från insidan.

Inte fan byts ett splitternytt sportdäck här inte! :glömdet

Efter denna dag nyttjas därför mitt hela lilla förvaringsutrymme under sadeln för ett reparations kit för punkterat däck, så man i alla fall kommer till närmsta mack i det fall man åker dit igen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Efter sedvanlig tur på slingerbulten upplever jag på hemvägen märkliga köregenskaper. Inser att något helt klart är tokigt ca 200 m från hemmet. Väl inne i garaget kliver jag av och ser att bakdäcket är helt platt efter tidigare pyspunka. Tur i oturen var jag ändå vid slutdestination, och efter en stunds googlande uppdaterad om närmsta däckverkstad för att plugga igen det från insidan.

Inte fan byts ett splitternytt sportdäck här inte! :glömdet

Efter denna dag nyttjas därför mitt hela lilla förvaringsutrymme under sadeln för ett reparations kit för punkterat däck, så man i alla fall kommer till närmsta mack i det fall man åker dit igen.
Har du tomkört däcket så kan det vara totalslut på insidan. Du ser det på mängden löst gummigrus/damm när däcket tas bort från fälgen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får 1-3 punka varje sommar på min ktm sm 990 som har aluminiumfälgar utan slang såklart. I de flesta fall kan jag laga däcket med slemstavar man trycker in o drar ut, biltema har dem. Man måste såklart ha en liten pump med sig jag har en liten cyckelpump under sadeln. De blir mest punka bak men för några veckor sedan fick jag punka fram,,de va snuskigt när man kom ner i fart typ under 30kmt för då va de nära att lägga sig.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag får 1-3 punka varje sommar på min ktm sm 990 som har aluminiumfälgar utan slang såklart. I de flesta fall kan jag laga däcket med slemstavar man trycker in o drar ut, biltema har dem. Man måste såklart ha en liten pump med sig jag har en liten cyckelpump under sadeln. De blir mest punka bak men för några veckor sedan fick jag punka fram,,de va snuskigt när man kom ner i fart typ under 30kmt för då va de nära att lägga sig.

Ja man känner sig rätt dum när man inte har ett däcklagar-kit med sig och olyckan är framme för dig eller en hojbroder ute på vägen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top