Bromsbyte XJ900 från -85.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har en XJ900 från -85. På besiktningen fick jag påpekande om att jag borde byta bromsbelägg fram, för det var inte mycket kvar. Köpte beläggen samma dag, men det dröjde till för ett par veckor sedan då jag skulle göra själva bytet.

Lätt som en plätt, det där gör jag innan middagen. Det var då det började...

Loss med gamla beläggen nemas problemas. Men för att kunna sätta dit de nya måste man trycka in kolvarna. :mad: Rör sig inte en mm. Jaja, får väl plocka isär skiten. Blir ju ingen riktig renovering då jag inte har några nya tätningar för kolven.

Jävlar vad jag fick hålla på för att få loss kolvarna, sedan göra rent bakom de gamla tätningarna o.s.v. Kolvarna rena och fina, allting sitter på plats. Ganska nöjd, fast kl. är närmare 22 på kvällen, sen middag blir det.

Och luft i systemet har man ju läst både här och där att det får man bort lättast genom att trycka bromsvätskan nerifrån och upp. Har en oljekanna enkom för det här, då jag höll på med kopplingen på bilen för ett tag sedan.

Men hur fan jag än bär mig åt med luftningar hit och dit så uppför sig bromsen som en mjuk svamp. Visst, jag kan skaffa stålomspunna slangar, men jag tror ju liksom inte att det hjälper då bromsarna var bra och stumma innan mitt debakel med oken.

Vad har ni för teorier?

Kan tillägga att bromsarna tar bra så jag kan fortfarande köra hojen, men det skulle kännas bättre med mindre svamp där.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stålomspunna slangar hjälper inte dig nu, nej. Ibland kan det fastna små luftbubblor i oken, så knacka och gärna ta loss och vrid dom, samma sak i slangarna. Har du en slang mellan oken så är det ett bra ställe för luftbubblor att gömma sig också, i så fall får du lossa ena oket och lyfta upp det så att bubblorna stiger upp till det. I banjobultarna blir det också gärna bubblor, dom luftar du på samma sätt som oken, kläm in bromsen och lossa banjobulten tills det pyser/sipprar ut bromsvätska. Kom ihåg att göra det både uppe och nere, men kanske framförallt uppe!
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Dom där kan trilskas lite, du har väl slangar från oken till anti-diven och måste även lufta där om du inte har gjort det sen får du lufta uppe vid huvudcylindern ett par gånger, håll tryck med handtaget och gör ett snabbt släpp på banjobulten.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man kan även tejpa fast handtaget i 'hårt indraget' läge under natten tex. Luften löser sig då i olja och när man släpper trycket så brukar luften lösas ut på något annat ställe där det avluftar sig själv. Funkar oftast om det är måttliga mängder luft. Det är ju en väldigt enkel åtfärd som man kan göra några gånger och se om det hjälper.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

Hade exakt samma som dig med mina bakbromsar när jag skulle byta. Visade sig vara så att man ju fyllt i bromsvätska när beläggen slitits med tiden och det krävs mera bromsvätska för att uppnå minigränsen. När man sen byter bromsar så är det omöjligt sära på oken pga överfullt med bromsvätska. Jag lossade locket för påfyllningen och var tvungen suga ut med en spruta en del bromsolja. Värt att kolla för dig men se till att du inte suger ut för mycket åt gången för då får du ju i luft i systemet.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Dom där kan trilskas lite, du har väl slangar från oken till anti-diven och måste även lufta där om du inte har gjort det sen får du lufta uppe vid huvudcylindern ett par gånger, håll tryck med handtaget och gör ett snabbt släpp på banjobulten.

Tror inte jag har någon anti-dive. Eller så missförstår jag hur det fungerar. Två ok, båda har dubbla kolvar. Slangarna går därifrån upp till en "Y-koppling" som går upp till bromscylindern.

Försökte infoga bilder, men den säger ogiltig länk.

https://www.abc.se/~eny/sporthoj/180616_xj900_bromsok.jpg

https://www.abc.se/~eny/sporthoj/180616_xj900_ykoppling.jpg

https://www.abc.se/~eny/sporthoj/180616_xj900_huvudbroms.jpg


Jag undrar om det inte är det här jag drabbats av, nr 2 alltså. Att skivan skulle vara krokig förefaller osannolikt för då skulle jag haft problemet innan jag bytte belägg.

https://www.sporthoj.com/forum/show...ftad-som-fan&p=3823246&viewfull=1#post3823246

Ska även prova de andra tipsen jag fått ovan, tack så hemskt mycket. Återkommer med resultat.

Och googlade ännu mer, man har ju minne som en guldfisk. Var duktigare på att dokumentera vad man gjorde för några år sedan...

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7771

Får beställa lite renoveringskit, så får fortsätta efter det.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ung. det här var jag tvungen att göra, fast jag hade ju inga nya packningar då det var lite panik. Var ju tvungen att få in kolvarna för att få dit de nya beläggen.

 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Återkopplar. Jag tror fortfarande som jag skrev tidigare att jag drabbats av att kolvarna fjädrar, och filmade det här när jag skulle pumpa ut kolvarna innan jag demonterade så att jag skulle få ut dem lättare. Missade dock på en (blev lite mer på den andra) så den fick jag driva ut med tryckluft.


Beställde nya packningar och ett renoveringsset för huvudbromscylindern från Yambits.

180628_delar.jpg

Pumpade som sagt ut kolvarna innan jag demonterade.

180628_utpumpat.jpg

Lite delar från lossplockningen. Jag har efter bytet av bromsbelägg (innan kvällens arbete) haft lite skrikljud från bromsarna. Förr fanns skrikdämpare universal att köpa hos Biltema, men jag hittar det inte nu. Någon som har förslag på var man kan köpa det nu?

180628_loss.jpg

Den här fjäderbrickan som jag glömde fota ensam, mittendelen är längre åt ena hållet. Ska det vara uppåt eller neråt?

180628_bricka.jpg

Lite trasig packning. Kan ha gjort sitt också.

180628_trasig.jpg

Lite skitigt för packningen.

180628_before.jpg

Stålborste på minislipmaskin

180628_minislip.jpg

Och lite renare.

180628_after.jpg

Fortsättning följer då man bara kan bifoga 8 bilder. Ville egentligen länka till dem på min hemsida, men får bara felaktig länk.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Brickan mellan fjäder och kolv i huvudbromscylindern var böjd. Jag har ju haft bra broms tidigare så jag tror inte att det ska påverka. Men det spelar ingen roll, jag har ju bytt ut den mot en ny nu.

180628_bojdbricka.jpg

Nya grejor.

180628_huvudbromscylinder.jpg

En sån här bricka är det första gången jag ser. Hur vanlig är den? Den är i alla fall bra, för man slipper sprutet från lilla hålet när man pumpar för att lufta bromsen.

180628_brickastank.jpg

Hur blev det då? Vet inte än, för jag hann bara börja med luftning då det började regna. Så det får vi se i morgon.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Idag har det luftats. Och nu är bromsen sitt vanliga jag. Jag är nöjd.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top