Min Kawazaki ZX 12 R (2001) välte och en platta bröts av på två ställen

Fosterlandsvakt

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
K.T.M 625 SXC 2004 / Kawazaki ZX 12R 2001
Hej!

Jag kan börja med att berätta att jag inte är någon mekanikerbegåvning. Jag är bra på att skruva bort saker på allt möjligt men att återställa det brukar gå sämre.

Nu till min fråga?

Kan någon ge mej en lathund att själv byta nedanstående aluminiumplatta och ta bort pedalen, växelpetaren för att sätta tillbaka allt på den nya aluplattan som jag fick idag.

Jag har kommit så långt som bilderna visar och står i valet å kvalet om jag ska försöka fixa till den själv eller lämna in den på verkstad för pengar jag inte har.

https://photos.app.goo.gl/bYtF4eL6SozLc2CW7

Tacksam för svar :)
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Den där mekningen behöver man inte klyva atomer på helgerna för att klara av, ta det metodiskt skruva av det på hojen först så löser sej det andra av sej själv..

Det där fixar du lätt..:rock :tummenupp
//Tanken
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Antar att det är själva infästningen av växelpedal+länkage du är orolig för? Resten är ju bara några skruvar som ska dras fast, och det gissar jag du löser utan hjälp?! Mitt tips är att du tar noggranna foton på allting samt kolla hur det rör sig/hänger ihop. Grejerna brukar bara passa på ett sätt så du löser det garanterat själv. Se det som en läroprocess :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har du verktygen och ditt närminne inte är utraderat så borde det vara i det närmaste omöjligt att misslyckas.
Möjligen kan det sitta brickor eller små distanser på skruvar som håller ihop rörliga delar.

Titta en extra gång i vilken ordning de sitter i sådana fall. Möjligen.
Annars googlar du typ exploded view rearset kawa 1200 eller något.

Edit: https://images.cmsnl.com/img/partsl...ear-change-mechanism_bigkar131351785_9b13.gif
 
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Hej!

Jag kan börja med att berätta att jag inte är någon mekanikerbegåvning. Jag är bra på att skruva bort saker på allt möjligt men att återställa det brukar gå sämre.

Nu till min fråga?

Kan någon ge mej en lathund att själv byta nedanstående aluminiumplatta och ta bort pedalen, växelpetaren för att sätta tillbaka allt på den nya aluplattan som jag fick idag.

Jag har kommit så långt som bilderna visar och står i valet å kvalet om jag ska försöka fixa till den själv eller lämna in den på verkstad för pengar jag inte har.

https://photos.app.goo.gl/bYtF4eL6SozLc2CW7

Tacksam för svar :)

Fotografera varje moment muttrarskruvar i burkar Sen bara att backa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Använd verktyg av rätt storlek till alla skruvarna och montera på saker direkt på det nya beslaget så ska du se att det blir närmast omöjligt att misslyckas. Den största risken är nog att du tar i för kung och fosterland och drar sönder gängor, alternativt drar för löst så du tappar skruvar.
Hade jag inte haft en barnfri helg med sambon hade jag kunnat ta en tur ner till dig och hjälpa dig få det gjort på en kort paus. :D
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Googlar jag på kawazaki zx 12 r haynes manual pdf så dyker det upp ett gäng träffar.

Den på z6xr forum ger ju en hänvisning till mediafire där det går att hämta ner en manual.

15-2 ger en övergripande bild på det du ska göra samt momentspec, behöver du mer detaljer så är det bara och kika på enskilda komponenter i övriga kapitel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top