Ramnummer KTM

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På många internetforum inkl detta har det diskuterats kring problemen med ramnummer som försvinner när folk skall lacka om sin KTM ram. Du lämnar in ramen hos blästraren för att plocka bort färgen för att pulverlacka eller dyl. Och när du får tillbaka ramen så upptäcker du att numret är borta och besiktningsgubbarna börjar yra om ogiltigt ramnummer, ursprungskontroll och dyl....
Original så är ramnr instansat med nålprägling efter det att ramen är lackad och majoriteten av nålens slaglängd vid präglingen går åt till att stansa hål i färglagret. Så jag bestämde mig för att helt enkelt göra ett test och se hur mycket som behövs för att ramnr skall bli oläsligt.


Till min hjälp har jag en ram från KTM SX 450 -06, kemisk färgborttagare och biltemas billigaste bättringsfärg. Färgborttagaren penslades på styrhuvudet och fick dra sig över natten.
IMG_20180316_234637.jpgIMG_20180316_234645.jpg

Därefter spolades färgen bort med trädgårdsslang. Kvar blir metallrent styhuvud där punktskriften fortfarande är synlig om än svagt. Går att läsa om man håller i rätt vinkel mot ljuset.
IMG_20180317_081658.jpg

Fram med biltemas bästa sprayfärg för att lacka över och försöka avläsa. FAIL!!!!!
Även ett tunt lager av enkel bättringsfärg räcker för att du skall se noll zip nada av ditt ramnummer och detta trots att jag inte har gjort någon åverkan på den underliggande metallen. Ni kan ju gissa hur bra det blir om man dessutom varit där med blästern?


Så summa sumarum: LACKA INTE OM STYRHUVUDET PÅ DIN KTM OM DU ÄR RÄDD OM DITT RAMNUMMER. Detta gäller fram tills KTM började stansa ramnummer på metallrent styrhuvud.
IMG_0124.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Är det någon som själv stansat om sitt nummer & fått nedslag hos bilprovningen ?
eller kanske gått med ramen till KTM återförsäljare & fått numret omstansat där ?

lite uppföljning på hur man kan göra vore också bra info,
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var ju en tråd om detta där en kille fick nedslag o regbes o nedslag igen.. har för mig att han gav upp o ställde in skräpet i garaget på obestämd tid..

Boris var behjälplig med info i den tråden angående klisterlapp o dyligt..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det ok om man "körnslår" så att punkterna blir tydligare eller kan det räknas som försök till förfalskning?
Jag vet att det är en fråga för SBP men iom att jag inte lider personligen så orkar jag inte, men på ett chassinummer för bil så tog jag reda på att det går att stansa in på nytt bredvid det gamla men det krävs en regbesiktning för det ska kunna skrivas in i Transportstyrelsens databas var den nu befinner sig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag håller på att prata med SBP och KTM om man skulle kunna fixa en lösning där man gör som KTM gör själva på nyare cyklar dvs slipar ner till plåtrent och nålpräglar ett nytt nummer strax bredvid det gamla. Åker in och får det avsynat hos SBP och sedan är man fri att lacka om utan ångest.

Jag skulle ju vilja göra detta förebyggande på alla mina KTM för att slippa problem i framtiden. Det räcker ju med att gaswire eller kopplingsslangen ligger mot styrhuvudet för att det skall bli problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det någon som själv stansat om sitt nummer & fått nedslag hos bilprovningen ?
eller kanske gått med ramen till KTM återförsäljare & fått numret omstansat där ?

lite uppföljning på hur man kan göra vore också bra info,

Den här kille försökte ju bättra på sitt ramnr efter att ha haft ramen blästrad. Och efter detta test kan jag tro att det inte var blästraren som tagit i för hårt...

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?283447-Underkänt-chassinummer!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det ok om man "körnslår" så att punkterna blir tydligare eller kan det räknas som försök till förfalskning?
Jag vet att det är en fråga för SBP men iom att jag inte lider personligen så orkar jag inte, men på ett chassinummer för bil så tog jag reda på att det går att stansa in på nytt bredvid det gamla men det krävs en regbesiktning för det ska kunna skrivas in i Transportstyrelsens databas var den nu befinner sig.

Jag va dum nog att skicka in min xr600 ram i en stooor industriblästerklocka som blästrar automatiskt. Ut kom en minst sagt kulblästrad ram den såg helt knottrig ut i metallen och ramnumret va et minne blott. Jag knackade in nytt ramnummer med biltema stansar och besiktade utan problem i många år.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
"Detta gäller fram tills KTM började stansa ramnummer på metallrent styrhuvud."

Har du koll på när KTM började med detta?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det ok om man "körnslår" så att punkterna blir tydligare eller kan det räknas som försök till förfalskning?
Jag vet att det är en fråga för SBP men iom att jag inte lider personligen så orkar jag inte, men på ett chassinummer för bil så tog jag reda på att det går att stansa in på nytt bredvid det gamla men det krävs en regbesiktning för det ska kunna skrivas in i Transportstyrelsens databas var den nu befinner sig.

Man får inte "förbättra" sitt ramnummer. Korrekt tågordning är att gravera in ett nytt ramnummer bredvid det gamla och därefter göra en begränsad regbesiktning för att få korrekt kod i regbeviset att ramnr är flyttat. Problemet är att besiktningen tar 1200kr för besväret.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top