Köpråd sporttouring-ish

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
I samma klass som Aprilia Falco finns ju också Suzuki TL1000 & Honda VTR1000F
V-twinar för 25-30000. Vet inte hur Suzukin är att toura med, men Hondan funkar enligt utsago bra.

Varken Hondan eller Suzikin skäms på en bandag.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
I samma klass som Aprilia Falco finns ju också Suzuki TL1000 & Honda VTR1000F
V-twinar för 25-30000. Vet inte hur Suzukin är att toura med, men Hondan funkar enligt utsago bra.

Varken Hondan eller Suzikin skäms på en bandag.
Har haft Suzuki TL1000S och har en Falco i nuläget, skulle hävda att Falcon är en klart bättre hoj på alla punkter, och jag är inte partisk för min Falco har sålts sen jag postade första inlägget här :tummenupp
Suzuki TL1000R däremot står nog sig jäkligt bra mot Falcon men den är väl mer sporthoj än sporttouring.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle vilja se den tjej som frivilligt åker bakpå VTR/TL med packning särskilt långt... :D

Skippa de rena sportisarna och gå på sporttouring. De finns där av flera anledningar...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Instämmer.
Jag har varit passagerare på en K1300S och det var kanon. Bästa hoj för passagerare. :tummenupp K1200S passar dock budgeten bättre. :) PS. BMWs original packväskor är väldigt bra för lite längre turer.
Nej, BMWs originalväskor är inte alls bra för längre turer, dom är ju pyttesmå! Visst, sovsäck och liggunderlag går ju in, men tältet får inte plats :huvet

Jag slår också ett slag för K1200/1300S, grymt trevliga hojar att åka långt på, och ha kul med :tummenupp Men titta på FJR1300 också, lite mer åt touringhållet, men dom skäms inte för sig om man vill köra lite inspirerat heller. Dessutom sitter man grymt bra och bekvämt, och hojen går precis lika bra när du kör själv som om du har frugan bakpå, tankväska, topbox och sidoväskor :tummenupp Originalväskorna smälter in väldigt bra i hojen, och du sitter väldigt bra skyddad mot väder och vind. 25-literstank är också smidigt, du kommer närmare 40 mil på en tank! FJR ligger lite bättre i pris dessutom, det är svårt att få loss BMWn för under 50kkr.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag älskar twin men tänk på att de kan bli lite av/på vilket gör det mycket jobbigare att köra bekvämt med passagerare...

Bandit 1200 kanske?
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Provkör en Honda CBR1100XX Blackbird så förstår du att det är en sån du ska ha. 163 hästar, hysteriskt drag men ändå anständig förs.premie. Orkar lätt med både tjej och några packväskor. Bra körställning, att åka 100 mil på en dag är ingenting. Köp en -01 eller nyare, de har lite modernare instrumentering. Finns från 30K och uppåt. Massa hoj för pengarna!

Jag fattar inte varför Honda lade ner Blackbird. Jag kommer nog aldrig att byta min mot nåt annat...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har jag inte läst hela tråden, men...hur stor är tanten som skall sitta bak? :va
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En av de roligaste och samtidigt mest praktiska hojar jag ägt är en tidig RSV Mille. Underbart chassi, duger gott för bankörning men ändå rymlig. 20L tank och vettig förbrukning och du sitter bra även med väskor på hojen. Att den är italiensk men med bra elektronik och skottsäker motor gör inte saken sämre.

p.s
Provkör gärna något av ångloken som rekommenderas i tråden så förstår du snabbt varför du vill ha en Mille :)
 

BergsKalle

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Ort
Sandviken
Hoj
-
Här rasar det in tips ju :tummenupp När förslagen går till något på ca 160hk blir jag orolig. Puttrar ju runt med 48 vilda idag och gumman väger 64kg. Tror att 160hk är lite över min trygghetsnivå..

Har börjat spana in vfr800 och sprint rs/st. Tiger 800 är ju även den riktigt ball men oftast ganska dyr.. Hur är Triumph kvalitétsmässigt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Triumph (de 3cyl iaf) är riktigt bra. Inte i Hondaklass men du behöver inte oroa dig.


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här rasar det in tips ju :tummenupp När förslagen går till något på ca 160hk blir jag orolig. Puttrar ju runt med 48 vilda idag och gumman väger 64kg. Tror att 160hk är lite över min trygghetsnivå..

Har börjat spana in vfr800 och sprint rs/st. Tiger 800 är ju även den riktigt ball men oftast ganska dyr.. Hur är Triumph kvalitétsmässigt?

Det är ingen större fara med 160 ystra ponnies faktiskt, i princip alla hojar jag testat med 160+ hästar har varit lättkörda saker som inte gör överraskande saker. Visst kan de gå jävligt fort, men en modern hoj tenderar att ha chassi att hantera både effekten och hastigheten.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Om man är inne på Bmw så bör du titta på R1200r om du vill ha den lättare boxern eller K1200r och K1300r om du vill ha lite mer pulver. I bägge fall gäller 07 eller senare. Den elektriskt inställbara fjädringen ESA är bekväm om man ofta växlar mellan solo och passagerare. ABS är standard.
K1200/1300R är lättare, har lägre utväxling, bredare styre och mer upprätt körställningen, brantare gaffelvinke, lägre pris och ngt lägre effekt, allt jämfört med S. I mitt tycke ett bättre alternativ om det inte bara handlar om höfartstouring.
Annars är de luftkylda japanska radfyrorna oftast väldigt prisvärda, har låga försäkringspremier och underhållskostnader, dock ofta utan ABS.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här rasar det in tips ju :tummenupp När förslagen går till något på ca 160hk blir jag orolig. Puttrar ju runt med 48 vilda idag och gumman väger 64kg. Tror att 160hk är lite över min trygghetsnivå..

Har börjat spana in vfr800 och sprint rs/st. Tiger 800 är ju även den riktigt ball men oftast ganska dyr.. Hur är Triumph kvalitétsmässigt?
Min BMW K1300S har 173 pållar och 140Nm, och den är den mest effektstarka hoj jag har haft, och med 270+ i toppfart den snabbaste, och då har jag betat av en bunt sporthojar, både gat och banversioner. Men samtidigt är det nog den mest lättkörda. Visst, den har riktigt urusel vändradie, men det märks ju bara på p-platser, och då är det bara ett extra omtag som krävs. Gaskontrollen är grymt bra, mjuk och fin från avslag till fullgas, inga överraskningar. Visst, det händer ju betydligt mer fortare om du vrider rullen i botten på en sån jämfört med min gamla CB750 -81, men å andra sidan så gör BMWn 100-0 på 1/4 av sträckan också :fakta
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Här rasar det in tips ju :tummenupp När förslagen går till något på ca 160hk blir jag orolig. Puttrar ju runt med 48 vilda idag och gumman väger 64kg. Tror att 160hk är lite över min trygghetsnivå..

Har börjat spana in vfr800 och sprint rs/st. Tiger 800 är ju även den riktigt ball men oftast ganska dyr.. Hur är Triumph kvalitétsmässigt?

Sprint är ett bra val. Kompetent med två på och bekväm. Bra pulver i 955an.

På bana skäms den inte heller...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top