Köpråd sporttouring-ish

BergsKalle

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Ort
Sandviken
Hoj
-
Hallå där!
Först lite info om min situation:
Jag tog mc-kortet (Tung) förra sommaren och köpte samtidigt en Yamaha xt660r. Den har jag åkt med nästan varje helg förutom när det var snö ute ????. Nu vill ju tjejen hänga med nästan varje gång jag startar hojen och vi har börjat planera att åka till Åland på semestern.

Nu till min fråga. Vad är lämpligt att byta till?

Önskemålen är:
Minst en cylinder till.
Gärna lite mer krut och sportigare ( typ 80-120hk kanske).
Tanten ska sitta någorlunda bra.
Max 50000kr.
Gärna abs men inget krav.
Spelar ingen roll om det sitter kåpor på eller inte, har kört 40mil en dag och nacken överlevde.

Ös på med tips ????????????
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Aprilia SL1000 Falco, uppfyller alla krav förutom ABS, jag har en fin till salu för typ halva din budget :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Smaken är som baken... Det finns gott om kul hojar. Själv köpte jag en gammal Triumph Sprint när jag ville ha ett alternativ till min Thruxton när jag körde 'långt-och-länge'. Du kommer säkert att få sjuttio-arton andra tips! :) Tex Honda VRF. Kawa 1000 SX... eller vad den heter, den med kåpa.

Vilket leder oss till min punkt. Du skriver "Spelar ingen roll om det sitter kåpor på eller inte, har kört 40mil en dag och nacken överlevde." Och där är du nog lite tokigt ute. Att köra 40 mil en gång och "överleva" på en naken stånka är väl ok. Jag har kört 60+ mil flera gånger med min nakenhoj. Men, man blir trött! En kåpa och en bra vindruta gör jätteskillnad om du skall vara ute några dagar och köra en bra bit varje gång. Dessutom skyddar den i bästa fall ganska bra mot väder (=regn).

Så, tänk om där är mitt tips.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl lite en fråga om hur bekvämt. Honda VFR 800 funkar rätt bra till sportig körning och som passagerare sitter man riktigt bra. Den togs ju från början fram för att vara en sporthoj men på grund av att man i samma veva började göra sporthojarna lättare så var den lite för tung och fick då bli en sporttouring. 110 hk är fullt tillräckligt för att få bra fart på den men ska du kruta på i omkörningarna med skjuts så är det ganska bra att växla ner lite. Den har inte samma bottendrag som en större motor och ligger man på 4000 varv i 100 så har inte VTEC slagit till och varven är för låga för att ge någon ordentlig skjuts.

Men enligt min uppgift funkar den utmärkt även med passagerare och den finns med ABS också.

Innan hade jag en TDM 850 och den var snäppet mer bekväm men med sina ca 80 hästar lite klenare och har därmed inte riktigt samma kraftresurser.

Ska du åka bekvämare än så så är det ju typ Yamaha FJR 1300 eller någon annan mer touringorienterad hoj. Då åker man riktigt bekvämt och det går nog att baxa även en sådan relativt fort efter kurviga vägar men dom är rejält mycket tyngre och har i och med det sina begränsningar på inspirerade nöjeskörningar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det finns ju hur många hojar som helst som passar in på kravprofilen.
Kanske ska provköra en BMW K1200S?
Kan upplevas som lite klumpig då den är lång men motorn är grym och den är perfekt för resor med passagerare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Triumph Sprint RS.
Du sitter bra !
Tjejen sitter bra !
Eller Triumph Tiger 800. Som en garagekompis köpt. Hans tjej ser alltid nöjd ut !
http://www.bike.se/alltom/Triumph/Tiger_800
http://www.bike.se/alltom/Triumph/Tiger_800_XC
Och Triumph var i många år det Europeiska märke som låg högst (för lägst kostnader)
under Motorrads 5000mila test.
(Där bottenplaceringarna tas av KTM, Ducati och BMW för mest strul, mest kostnader under 5000 mil !)
Alternativt en Suzuki GSX1300R.
Du sitter bra !
Tjejen sitter bra !
Men de där kilona från tjänstevikt 220kg till tjänstevikt 260kg samt bättre originalbromsar på Sprint RS än GSX1300R gör att jag föredrar Sprint RS till inspirerande körning på väg och till SMC-kurser på bana !
 
Last edited:

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Ktm 990 smt
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Har kört Honda CBF1000 I ett par år och det är en trevlig allround hoj.
Gott om klös, lagom med kåpor, sittplats finns för passagerare, med ABS.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ZZR1400? :hihi
Men du sa ju 80-120 hästar...

CBR650F
GSX1250FA
GSX1400
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det finns ju hur många hojar som helst som passar in på kravprofilen.
Kanske ska provköra en BMW K1200S?
Kan upplevas som lite klumpig då den är lång men motorn är grym och den är perfekt för resor med passagerare.

Instämmer.
Jag har varit passagerare på en K1300S och det var kanon. Bästa hoj för passagerare. :tummenupp K1200S passar dock budgeten bättre. :) PS. BMWs original packväskor är väldigt bra för lite längre turer.

K1300S med passagerare
Passagerare.jpg

K1300S på knixbana
Håkan_Gröndal_120916.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW R1100S
Triumph Sprint ST
BMW R1200ST (mycket kompetent doldis med speciellt utseende)

Tänk på att det skall rymmas packning också när ni är två och motorn skall inte behöva tokvarvas för att hänga med i trafiken när man åker lastad...
 

BergsKalle

Ny medlem
Gick med
29 May 2017
Ort
Sandviken
Hoj
-
Hej!
Tack för så många svar. Nu har jag fått lite mer kött på benen!
Kåpor och lite större motor verkar vara det som gäller.

Kom gärna med mer förslag :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top