Vad är det bästa yrket du kan tänka dig?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som kontrast till sportbikes tråd om äckliga, dryga, & äckligt dryga yrken, tycker jag att vi behöver en tråd om drömyrken också.
Tanken är väl att det ska vara riktiga yrken som det finns marknad för och går att livnära sig på, inte rena fantasiyrken.

Baktanken är ju förstås att få tips om yrken där man inte behöver gråta kudden dyngsur varje morgon klockan ringer.

Så först ut... Eh aj gatt naating. :glömdet
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Som kontrast till sportbikes tråd om äckliga, dryga, & äckligt dryga yrken, tycker jag att vi behöver en tråd om drömyrken också.
Tanken är väl att det ska vara riktiga yrken som det finns marknad för och går att livnära sig på, inte rena fantasiyrken.

Baktanken är ju förstås att få tips om yrken där man inte behöver gråta kudden dyngsur varje morgon klockan ringer.

Så först ut... Eh aj gatt naating. :glömdet
Det blir grå trist vardag av allting till slut.
Det är bara var någonstans på gråskalan man hamnar som skiljer.

Not sent from an I-Thing.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Uppfinnare med fria händer, anställd av något skrupelfritt globalt företagskonglomerat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Testförare för ett företag som bygger intressanta fordon kanske? Bomba banor med diverse skoj fordon som jobb kan nog vara kul åtminstone ett tag.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Dykinstruktör har legat överst på min lista sen jag tog cert för 5 år sen.
Hade varit så sjukt häftigt att få tummen ur och utbilda sig till instruktör, plocka ihop sitt skit och flytta till en tropisk ö och bara dyka med dumma turister hela dagarna.
 

Str3 R

Guest
Har bara haft roliga yrken. Började som bokbindare i unga år på ett mindre tryckeri. Utbildade mig sedan till tryckare, jobbade bl a på DN och tryckte tidningen under nätterna förutom andra pressar av olika format och storlekar. Därefter ytterligare en utbildning till grafisk formgivare och jobbade på de större tidningarna, gillade tempot med korta deadlines och många bollar i luften, roade mig även med att mäta kunskaperna via olika tävlingar. Brukade vinna ett och annat pris genom åren. En resa för två till Åre fanns en gång, jag ville hellre ha cykeln så jag deltog och hoppades vinna den och inte resan. Jag vann cykeln, har den kvar än. :)
Öppnade också reklamfirma som jag drev under drygt 17 års tid. Det var jäkligt kul – de första 15 åren. Glöden dog tyvärr och de sista två åren var det relativt jobbigt att gå upp på måndag morgnar…
Så jag hoppade in i skolbänken igen och jobbar nu inom vården istället, gärna inom akutsjukvården där det ibland handlar om högt tempo vilket känns igen från reklambyråtiden. Klart roligt det också så nu finns både glöden och glädjen igen. :kär
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Egenföretagare. Jag klev av ekorrhjulet för 10 år sedan och har aldrig tittat tillbaka.
Ingen chef, inga arbetstider. Jag bestämmer allt. När var hur. Kan inte tänka mig något bättre.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
...gärna inom akutsjukvården där det ibland handlar om högt tempo vilket känns igen från reklambyråtiden. Klart roligt det också så nu finns både glöden och glädjen igen. :kär

Känner igen mig och har gjort liknade resa själv. :tummenupp
Varit tekniker sen barnsben. Först inom kärnkraften, sen systemadministration/IT och efter det elektronikingenjör och konstruktör. Ledsnade totalt på jobbet vid 44 års ålder, läste till Sjuksköterska och trivs nu som fisken i vattnet som SSK på Akutmottagning :yoparty
Tre år på universitet för att sänka lönen till hälften, men har aldrig haft så roligt på jobbet förr!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ser fram mot pension då... Lördag hela veckan lång...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kapten på skärgårdsbåt kanske? Styra ut en kväll den här tiden på året när solnedgången är lång och skärgården ligger spegelblank. Räkfrossa med ett hundratal vinmarinerade turister och en medioker trubadur. Fast det är nog inte lika muntert sent på höstkanten då det är lite blåsigare och guppigare, SM i ångestfylla på julborden och överförfriskade mellanchefer som turas om att hänga dubbelvikta över relingen och se den gulgröna reprisen av sillarna.

Men i allmänhet så är omväxling bra. Monotoni är själsdödande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lärare såklart. Även om det var länge sedan jag undervisade (16 år sedan nu) så är det fortfarande det mest belönande yrke man kan tänka sig.

Fick häromåret ett mess från en elev som jag hade för snart 20 år sedan: "Hej! Sade jag att du är den bästa läraren jag någonsin haft? Säger det nu. Hoppas du har det bra!"

Hur många yrken ger den feedbacken - så långt efteråt?:Bugar
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Mitt i avslutningstider just nu. Elever som kommer och kramas och säger hur viktig man har varit för dem. Gamla elever som dyker upp och säger att man var den bästa läraren de haft. Ett jävligt tufft jobb många gånger, men inte många andra som ger tillbaka på samma sätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top