Pinlock, är det olika linser till olika hjälmar?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En jävlig korkad fråga men är det nåt standardavstånd på pinnarna på pinlock linserna? Kan mna ta lite vas som helst bara det får plats på visiret? Trodde det var nån standard efter som en kompis bad mig köpa en pinlock lins till hans biltema hjälm som har har då han kör snöskoter i hopp om att visiret skulle imma mindre.

Jag beställde nåt på eBay och det passade biltema hjälmen perfekt, nu vet jag inte om han hade kollat upp att det jag beställde åt honom passade biltema hjälmen eller om vi bara hade en otrolig tur?

Hjälmen jag funderar på är en AGV K5 och den har ju pinlock men det verkar som att den inte levereras med linsen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet faktiskt inte. Jag har för mig att det för vissa hjälmar är modellspecifika. Det är ju exempelvis skillnad på hur visiret ser ut på en korvätarhjälm och en med fast integral. Korvätarhjälmen är ju inte öppen uppåt lika mycket så den kan ju bli lite ivägen om man ska ligga över tanken på en sportis.

Att inte pinlocken levereras med är väl en av dom saker som gör att AGV kan hålla lite lägre priser. Shoei och Schuberth som jag haft har jag för mig alltid levererat med pinlock med hjälmen och den brukar ju ofta betinga ett pris på typ 700 kr.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Köpte också en AGV K5 för några veckor sedan och jag fick med lins.
Kan ta en bild på den imorgon om du vill, har fortfarande inte pillat dit den då jag inte haft problem med imma öht, helt löjligt bra ventilation i hjälmen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Shoei har ett antal visir med tillhörande pinlock som passar över vardera ett antal modeller.

T.ex så har XR-1100 och X-Spirit II samma visir och samma pinlock. X-Spirit III har däremot annat visir och annat pinlock. Shoeis NXR har ytterligare en annan variant.

Att det skulle finnas ngt universellt pinlock tror jag nog inte...tyvärr, fast det hade varit attans fiffigt. Men med Dremel kanske så?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har flyttat pinlock uppåt så det inte skulle skymma sikten. "Bara" borra nya hål i visiret.
Så tvekar man inte att borra hål i visiret så kan nog många visir anpassas till inköpt pinlock.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har flyttat pinlock uppåt så det inte skulle skymma sikten. "Bara" borra nya hål i visiret.
Så tvekar man inte att borra hål i visiret så kan nog många visir anpassas till inköpt pinlock.

Det kan dom absolut. Det finns ju universal pinlock att köpa som man kan montera på hjälmar som inte har visir som är förberedda för det. Då får man med dom små sprintarna som sitter i visiret och får själv borra hålen i visiret med hjälp av en mall som jag tror följer med.
Men till dom större hjälmfabrikaten så är det ofta pinlock som är anpassade till formen på visiret och då funkar troligen inte ett universal.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag har aldrig använt "pinnarna" till pinlock utan köpt lins på ebay som bara klistras in och funkar hur bra som helst.
Dock har alla linser varit modellanpassade.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har aldrig använt "pinnarna" till pinlock utan köpt lins på ebay som bara klistras in och funkar hur bra som helst.
Dock har alla linser varit modellanpassade.

Då är det egentligen inte pinlock du köpt utan en analog produkt av annat märke. Pinlocks linser fixeras med just två stycken pins. En pin på varje sida.
Därmed inte sagt att dom du köpt nödvändigtvis är sämre. Men det är inte pinlock.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det kan dom absolut. Det finns ju universal pinlock att köpa som man kan montera på hjälmar som inte har visir som är förberedda för det. Då får man med dom små sprintarna som sitter i visiret och får själv borra hålen i visiret med hjälp av en mall som jag tror följer med.
Men till dom större hjälmfabrikaten så är det ofta pinlock som är anpassade till formen på visiret och då funkar troligen inte ett universal.
Inte försent att lära sig något nytt.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då är det egentligen inte pinlock du köpt utan en analog produkt av annat märke. Pinlocks linser fixeras med just två stycken pins. En pin på varje sida.
Därmed inte sagt att dom du köpt nödvändigtvis är sämre. Men det är inte pinlock.

Vad är poängen med pinnarna? Lätt att ta av? Borra hål i visiret känns ju inte så fett.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Beställde ett visir till en ny AGV K5 från ngn engelsk eBay nyligen och där såg jag att pinlock är en extra arbetsdag lev för de måste borra och limma pinnar, typiskt britter
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Är det meningen att pinlocket (?) ska sitta löst monterat på visiret? Att man kan lyfta upp det om ni förstår?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Är det meningen att pinlocket (?) ska sitta löst monterat på visiret? Att man kan lyfta upp det om ni förstår?

Om du menar att det inte skall limmas fast så ja, menar du att det skall sitta och fladdra mot visiret så nej.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Om du menar att det inte skall limmas fast så ja, menar du att det skall sitta och fladdra mot visiret så nej.

Fladdrar gör det absolut inte. Ligger still när jag kör, men kan med fingret vicka på det, men då var det normalt :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad är poängen med pinnarna? Lätt att ta av? Borra hål i visiret känns ju inte så fett.

Poängen med pinnarna är väl att det är lätt att ta av och sätta dig pinlocken. Dvs det är lätt att byta ut om din pinlock börjar bli sliten och du får inte en massa klisterrester kvar på visiret.
Sen är det väl i sanningens namn så att jag bytte pinlocken en gång på min förra hjälm och har hittills inte bytt den på min nuvarande så det är ju inte direkt ofta man göra det så nyttan kanske kan ifrågasättas. Men det har hänt vid några tillfällen att jag tagit av pinlocken för att lättare kunna göra rent visir och pinlock ordentligt.
Men som sagt. Nyttan av det är kanske begränsad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det meningen att pinlocket (?) ska sitta löst monterat på visiret? Att man kan lyfta upp det om ni förstår?

Pinlocken skall inte limmas utan skall bara ligga tryckt mot visiret. Pinnarna är excentriska så du ska justera dom tills pinlocken ligger tätt mot visiret så att silikonlisten sluter tätt. Då funkar det bäst.

Dvs pillar du med fingret så kan du oftast rucka på den lite men den ska hålla emot eftersom den skall ligga tryckt mot visiret.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har en Arai hjälm pinnlock är helt onödigt till den hjälmen.
Sedan får man inte flåsa som en hest, då blir det imma:):)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har en Arai hjälm pinnlock är helt onödigt till den hjälmen.
Sedan får man inte flåsa som en hest, då blir det imma:):)

Pinlock är inte onödigt på någon hjälm alls. Inte heller på en Arai.
Till och med Schuberth som har väldigt bra ventilation är det onödigt. Det är till och med nästan nödvändigt under vissa förhållanden.

Kör du bara på varma, soliga sommardagar så kommer du inte att behöva pinlock med någon hjälm.
Kör du en dag när det är lite småregning och 3-4 plusgrader så kommer du att behöva pinlock till alla hjälmar om du inte ska bli tvungen att öppna visiret hela tiden. Alternativt får du låta bli att andas ut helt och det är rätt svårt att bara andas in utan mellanliggande utandningar.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Nja, det ska ju sitta "fast" och täta mot visiret. Åtminstone på Shoei så är pinnarna excentriska så att man kan justera dom så att pinlocket sitter bra mot visiret.

Sitter fast gör det inte riktigt. Har en Shoei NXR med originalvisir och pinlock :confused: Reklamera? Det gör ändå sitt jobb
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top