Fel A2-strypning med sportavgassystem

141592653589

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2018
Ort
SOLNA
Hoj
MT-07 A2 2017
Hej har hamnat i en ganska olycklig och unik situation. Det var så att jag gick omkull med hojen i låg hastighet och full skyddsutrustning.

Grejen är att hojen är av årsmodell 2017 och därmed ska vara strypt med elektronisk strypning och stypningsbrickor i insug (enligt regbevis). Den att förre ägaren körde med elektronisk strypning+trottlestopp (trottlestopp användes på tidigare årsmodeller av samma hoj).

Det innebär att nu och vid skadetillfället så är hojen bara strypt elektroniskt och med trottlestopp. Undrar om jag kan torska på detta nu när jag lämnar in den på verkstad? Värt att tillägga är att jag har ett akrapovic carbon sportavgassystem som sägs öka effekten med 1,9 kw. Kanske också torskar på att avgassystemet ökar effekten till t.ex. 36 kw om de nu bänkar hojen? Ska jag försöka mig på att sätta in insugsbrickor (verkar förjävla omständligt), alternativt lämna in den på verkstad för att de ska stoppa in brickorna. Och sista frågan borde jag hitta ett ställe att bänka hojen före jag lämnar in den för att se till att det inte är över 35 kw?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Varför skulle dom bänka hojen för att du vurpat? Du kan nog utan att sova dåligt på nätterna lämna in din hoj för reparation.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Håller med Corepax. Det kan bra att måla fan på väggen ibland när man kör hoj, men inte FÖR mycket. Vurpade du i låg hastighet antar jag dessutom att skadorna mestadels är kosmetiska, dvs inga ingrepp i motorn.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle nog inte oroa mig, vad en dyno visar som resultat om den nu skulle bänkas så finns det många saker som skulle kunna förklara om den visar 34, 35 eller 36kw, drevning påverkar, däck påverkar, dynon påverkar, temp, luftfuktighet på just dagen för bänkningen påverkar. tuta o kör bara och få skadorna åtgärdade :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Står hojen hemma & dräller så kan du ju iaf byta ljuddämparen, så det inte lyser i ögonen på en processlysten skadereglerare på besök i verkstan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ska ju i så fall vara en väldigt nitisk kontrollant. Speciellt om hojen faktiskt är strypt.
Är det dessutom en hyfsat billig hoj kan det vara mer ekonomiskt för dem att lösa in vid hög kostnad än att kolla alla hojars strypning.

Men som sagt, tärningen är kastad, nu är det bara att se hur den landar, och uppskattningsvis tror jag inte det kommer vara något problem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top