MotoGP 2018 #7: Monster Energy de Catalunya

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, bara om närmsta konkurrenten inte är den som plockar 25... :D

Precis, men har man närmsta konkurrenten, Rossi, bakom sig när man tar 20 poäng.
Ja då är 20 poäng ett steg till mot VM-titeln.
Bättre leda för MM med 115 p mot VR 88 p
Än riskera ta en vurpa för chansen till ytterligare 5 p och sedan vid vurpa leda med 95 p mot VR 92 p.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Corsi dammar in i Oliveira bakifrån, full fart strax efter målgång. I det andra klippet ser man hur riktigt illa det kunde ha gått.

Att köra på en annan förare bakifrån på cool-down varvet är fullständigt oacceptabelt. Varje förare måste förvänta sig att andra förare kan köra cool-down varvet i helt olika hastigheter och att förare kan stanna för att fira, vinka till publiken och liknande saker.

Men som vanligt då clownen Corsi är involverad - vårdslöst. Ungefär som de trettio gånger plus han T-bonat andra förare av banan...

Den allmänna uppfattningen i depån är att han kommer mycket billigt undan med endast ett grid-straff vid nästa tävling. Avstängning i ett eller flera race hade varit mer relevant för den här idioten är sannerligen en fara för de andra förarna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fråga: Vad fan gör Vinalez i sina starter? Han står ju nästan still i jämförelse med resten av fältet.

Och vad gör Miguel Oliveira i sina starter i Moto2...? Aldrig sämre starter än att han avancerar minst fem placeringar redan på startrakan och idag från sjuttonde till sjätte plats redan innan första kurvan...!

TV-bilderna antyder att han trampar bakbroms redan innan kopplingen åker ut. Kanske ett bra sätt att kontrollera wheelie, men jag är förvånad att ingen annan tar efter detta...?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Som vanligt ett ganska tråkigt race när det stämmer för JL men hans förmåga att damma av varv efter varv med någon tiondels variation är riktigt imponerande.

En vurpa för MM och vinst för VR med JL som tvåa i Assen så är vi på g....
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag håller varken Lorenzo eller Marquez som favoritförare, men uppskattar dem båda enormt för sina, väldigt olika, förmågor att köra hoj. Båda är fenomenalt bra, fast på helt olika sätt. Jag uppskattar verkligen att Lorenzo kan köra ifrån Marquez över ett helt race och verkligen slå honom, det är synd att inte fler kan göra det mer regelbundet.

Nu var det ett tag sedan Lorenzo var i så här bra form och jag tror att jag har glömt lite varför jag tyckte att han var så tråkig att titta på för några år sedan. Han var för felfri helt enkelt, tråkigt perfekt. Men den gamla känslan kom tillbaka och påminde mig om varför jag inte vill att Lorenzo ska vara bäst.

För en sak jag reflekterade över efter racet var att man fick se Lorenzos "race winning overtake" i början av varv 1, sedan ledde han till mållinjen. Det kändes nästan märkligt att det benämndes "race winning overtake" med tjugonånting varv kvar att köra.... det lämnade en bitter eftersmak.

Marquez "race winning overtake" kommer oftare i sista kurvan på det sista varvet. Så även om Marquez är överlägsen i tabellen så bjuder han oftare på mer spänning när han vinner.

Nu hoppas jag innerligt att Rins får lite fart på Suzukin och att Zarco får tillbaka sin mojo och kan börja bråka lite i toppen igen.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Lorenzo körde upp i toppen i början på varv 2, och Marques rycker oftast flera varv från målgång. Jag förstår dina synpunkter men utan överdrifter
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag skulle verkligen vilja att man slutar skriva att man önskar att förare ska vurpa/krasha/köra av.
(Ingen nämnd och ingen glömd.)
Skriv hellre att ni vill ha en DNF isf.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag skulle verkligen vilja att man slutar skriva att man önskar att förare ska vurpa/krasha/köra av.
(Ingen nämnd och ingen glömd.)
Skriv hellre att ni vill ha en DNF isf.

Förutom det så varför också inte önska och hoppas på att [valfri favorit här] ska bli så mycket bättre att han kan vinna på egna meriter.
Eller att [Valfritt fabrikat här] äntligen ska få till [valfria funktioner/delar här] så att [valfri favorit här] inte längre har problem med [valfritt som inte funkar].

Det vore väl mycket bättre men framförallt ett mycket trevligare sätt att hålla på [valfri favorit här] än att mer eller mindre underförstått önska livet ur [valfri favorit här] någon annans favorit?

Helst av allt så skulle jag se att alla lopp avgjordes på sista varvet för att alla var så jämna. Det skulle vara mycket roligare än Robolenzos frånåkningar eller varför inte Marquez d.o. Hellre Miller på pallen efter riktig fight än en tråkig frånåkning av vem som helst av mina favoriter.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Jag skulle verkligen vilja att man slutar skriva att man önskar att förare ska vurpa/krasha/köra av.
(Ingen nämnd och ingen glömd.)
Skriv hellre att ni vill ha en DNF isf.

Jag förstår din poäng, men lite överdrivet att be alla att sluta hoppas på att någon kör av. Dels för att en vurpa kan vara spektakulär att se och faktiskt - på ett sätt - är en del av sporten, och dels för att det är ju inte så att man önskar att de skadar sig i sandfållan. Även om det kan vara en konsekvens ibland. Att önska en DNF kan ju i så fall innebära att motorn skjuts med oljespill som följd.


Och det är ju inte så att någon övre makt sitter och uppfyller våra önskningar... :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag förstår din poäng, men lite överdrivet att be alla att sluta hoppas på att någon åker av. Dels för att en vurpa kan vara spektakulär att se och faktiskt - på ett sätt - är en del av sporten, och dels för att det är ju inte så att man önskar att de skadar sig i sandfållan. Även om det kan vara en konsekvens ibland. Att önska en DNF kan ju i så fall innebära att motorn skjuts med oljespill som följd.


Och det är ju inte så att någon övre makt sitter och uppfyller våra önskningar... :)

Det är väl attityden som det är fel på, egentligen eller hur. Lite som att hoppas på någon "ska gå å dö någonstans".
Visst är krasher och motorhaverier och andra tekniska problem en del av sporten men önska att någon ska råka illa ut med allt vad det kan innebära är att ha kass attityd. :fakta

Visserligen tror inte de flesta på riktigt att [valfri(a) gudom(ar)] (det finns polyteister och animister) kommer intervenera och ställa till det för [valfri icke favorit] bara för det men det är ett synnerligen osnyggt sätt att önska sig annat resultat på! :fakta
 

Smagatusk

Guest
Det är väl attityden som det är fel på, egentligen eller hur. Lite som att hoppas på någon "ska gå å dö någonstans".
Visst är krasher och motorhaverier och andra tekniska problem en del av sporten men önska att någon ska råka illa ut med allt vad det kan innebära är att ha kass attityd. :fakta

Visserligen tror inte de flesta på riktigt att [valfri(a) gudom(ar)] (det finns polyteister och animister) kommer intervenera och ställa till det för [valfri icke favorit] bara för det men det är ett synnerligen osnyggt sätt att önska sig annat resultat på! :fakta

Men... det var ju precis det jag skrev att man INTE önskar bara för att man vill att någon åker av. Och en DNF kan få lika katastrofala följder, beroende vad som hänt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag förstår din poäng, men lite överdrivet att be alla att sluta hoppas på att någon kör av. Dels för att en vurpa kan vara spektakulär att se och faktiskt - på ett sätt - är en del av sporten, och dels för att det är ju inte så att man önskar att de skadar sig i sandfållan. Även om det kan vara en konsekvens ibland. Att önska en DNF kan ju i så fall innebära att motorn skjuts med oljespill som följd.


Och det är ju inte så att någon övre makt sitter och uppfyller våra önskningar... :)

Om någon hoppas på avåkningar inombords så kan jag inte göra mycket åt det.
Jag önskar bara att man slutar skriva det.
Jag är, precis som du, säker på att man generellt inte önskar att någon skall skadas eller dö,
men ibland, och jag pekar inte ut någon särskild, är det ändå den känsla jag får.
En DnF är, iaf i min naiva värld :) , ett lite "snällare" sätt att önska en 0-poängare på.
Även om du har rätt i att en DnF kan resultera i samma tråkiga resultat som en crash.

Jag är ingen moderator utan skriver bara vad just jag önskar i dessa trådar. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Men... det var ju precis det jag skrev att man INTE önskar bara för att man vill att någon åker av. Och en DNF kan få lika katastrofala följder, beroende vad som hänt.

Så bra att vi är överens. Undrar just bara varför jag inte kanske helt och fullt förstod det?
Efter lite funderande så är jag nog inte helt säker på om jag gillar något av alternativen särskilt mycket.

Nåväl bättre ense än oense. :fakta
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Om någon hoppas på avåkningar inombords så kan jag inte göra mycket åt det.
Jag önskar bara att man slutar skriva det.
Jag är, precis som du, säker på att man generellt inte önskar att någon skall skadas eller dö,
men ibland, och jag pekar inte ut någon särskild, är det ändå den känsla jag får.
En DnF är, iaf i min naiva värld :) , ett lite "snällare" sätt att önska en 0-poängare på.
Även om du har rätt i att en DnF kan resultera i samma tråkiga resultat som en crash.

Jag är ingen moderator utan skriver bara vad just jag önskar i dessa trådar. :)

Bra där, önska att någon inte kör in på poängplats.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag skulle verkligen vilja att man slutar skriva att man önskar att förare ska vurpa/krasha/köra av.
(Ingen nämnd och ingen glömd.)
Skriv hellre att ni vill ha en DNF isf.

Det känns som mest är nog Rossi´s fans som har såna önskningar:3freak Bara för att Rossi ska vinna ett sista desperat mästerskapstitel:va

Om man vill vinna hela skiten ska man verkligen ge 200% ifrån sig och enda personen som gör det är MM. Då är det väl inte så konstigt att resultatet ser ut som det gör nu:tummenupp (Det visar ju han genom att köra över sin körförmåga för att hitta den rätta känslan inför varje race oavsett väderförhållanden).:tummenupp

Jag tror inte att någon annan förare har vågat köra så i förhållande till så många kraschar som MM gör under träningspass:Bugar

Finns det någon värdighet i att önska nån annan förare ska vurpa/krasha/köra av bara för att sin favorit förare ska plocka poäng:7peta

Nej, verkligen inte & jag hade faktiskt skäms över såna kommentarer!!!:)

Trevlig midsommar på er:hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man vill vinna hela skiten ska man verkligen ge 200% ifrån sig och enda personen som gör det är MM.
Jag tror inte att någon annan förare har vågat köra så i förhållande till så många kraschar som MM gör under träningspass:Bugar

Trevlig midsommar på er:hej

200% :Bugar :va
De andra får väl gå ut fullt och öka successivt om de vill komma ifatt! :D

Nu har jag sett tävlingen och jag håller med om att det var en tråkig tävling. Fortsätter Jörgen att gilla körställningen ser det ut att bli en lika tråkig fortsättning i toppen... :(

Jörgen gav kanske några procent mer än 200% när han nu vann? :va
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
200% :Bugar :va
De andra får väl gå ut fullt och öka successivt om de vill komma ifatt! :D

Nu har jag sett tävlingen och jag håller med om att det var en tråkig tävling. Fortsätter Jörgen att gilla körställningen ser det ut att bli en lika tråkig fortsättning i toppen... :(

Jörgen gav kanske några procent mer än 200% när han nu vann? :va
Bara att vänta och se vem som först når 300 %.

Not sent from an I-Thing
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top