Ktm 690 trasig mjukvara? går när man täpper till avgasröret

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Har en ktm 690 enduro R 2010 som jag köpte för en vecka sedan(dagen efter jag tagit kortet) den fungerade bra när jag köpte den. Testade sedan att vrida på map-switchen under sadeln när jag hade kört den ett tag. Den gick ok i början, testade alla steg i ca 5 min vardera (0-9) men sen började den gå sämre och sämre.. gick dåligt framför allt på högre varv och dog under körning (även under acceleration) och hade ingen tomgång.

Har kollat ventilerna (en avgasventil som var lite tajt men åtgärdat nu), testat med original dämpare men de blev nästan sämre så satte tillbaka Wingsdämparen. Kan även lägga till att jag tog ut DB-killern innan jag åkte ut (sitter i igen nu).
Som rubriken säger så av en ren slump testade jag att hålla för utblåset, och då av någon anledning så kunde den gå på tomgång, i vanliga fall går den bara 4-5 pulser innan den stendör.
Den kan gå att hålla igång om man varvar den men kan inte stå på tomgång.
Har trots detta testat att köra den lite försiktigt efter den fick stå på tomgång i 15 minuter, varav de 3-4 första minutrarna fick man hålla en trasa mot utblåset sen kunde man ta bort den och då klarar hojen av att stå på somgång själv.
När den går så går den väldigt ryckigt och det är som att den inte får soppa hela tiden. Håller jag jämn gas så är det som om den stängs av och sätts på med intervall på ett par sekunder.
Det ända jag kan komma på som kan vara fel är om mappningen har "förstörts" när jag pillade med mapswitchen. Tänkt beställa en obd2 sladd till den för att lägga in mjukvara på nytt.
Om det är någon i närheten av Kungsbacka eller Göteborg som har en sådan sladd jag kan köpa eller låna så är det guld värt! Skulle ta 2 veckor att få hem sladden när ja köpt den..

Någon som haft något liknande problem som de har löst?
Tacksam för alla svar!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är en ktm du får vänja dig vid småsaker som krånglar av o till. Ready to race kostar:tummenupp

Men jag har ingen kabel.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För mig låter de snarare som bränslepumpen delvist lagt av ,,den orkar inte hålla bränsletrycket. De kan stämma med att den går bättre med tilltäppt avgas för då går den inte lika snålt. Som ex på min Kåtte 990 om jag mappar den för snål på tomg så tjuvstannar den vid kall uppstart. Men sätter jag i insatserna kan den starta felfritt med samma mapp.
Med lite adaptrar och pill så kan du mäta bränsletrycket, jag vet inte exakt bränsletryck men 3,5-3,8 bar gissar jag att den bör ha. Om du har så stora motorstörningar ger den säkert bara max 2 bar om nu pumpen är väck?
KTM bränslepumpar har ju haft en historia av att lägga av närsom så den är kraftigt misstänkt.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har någon bytt ut mjukvaran i hojen?
Det är ju inte så att en mjukvara helt plötsligt bestämmer sig för att fucka upp sig själv.
Om mjukvaran ska ha något fel på sig så måste någon kluddat med den...
 

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Har någon bytt ut mjukvaran i hojen?
Det är ju inte så att en mjukvara helt plötsligt bestämmer sig för att fucka upp sig själv.
Om mjukvaran ska ha något fel på sig så måste någon kluddat med den...

Ja den ska tidigare vara mappad med wingsdämparen men det var 2010 och på pappret stod det att det var med original dämparn men ägaren innan sa att det var med wings. Har lagt till baka både original mappen å en annan akra mapp ifrån tuneecu men de hjälpte inget vidare.
 

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
För mig låter de snarare som bränslepumpen delvist lagt av ,,den orkar inte hålla bränsletrycket. De kan stämma med att den går bättre med tilltäppt avgas för då går den inte lika snålt. Som ex på min Kåtte 990 om jag mappar den för snål på tomg så tjuvstannar den vid kall uppstart. Men sätter jag i insatserna kan den starta felfritt med samma mapp.
Med lite adaptrar och pill så kan du mäta bränsletrycket, jag vet inte exakt bränsletryck men 3,5-3,8 bar gissar jag att den bör ha. Om du har så stora motorstörningar ger den säkert bara max 2 bar om nu pumpen är väck?
KTM bränslepumpar har ju haft en historia av att lägga av närsom så den är kraftigt misstänkt.

Mätte bränsletrycket idag och de ligger stabilt på 3.6bar. Dör din även under körning? Min kan dö lite när som även om man ger gas.. men det är bara under körning, kan varva den när den är stilla å då håller den oftast.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mätte bränsletrycket idag och de ligger stabilt på 3.6bar. Dör din även under körning? Min kan dö lite när som även om man ger gas.. men det är bara under körning, kan varva den när den är stilla å då håller den oftast.

Om du mätte bränsletrycket enbart stillastående så kan den orka ge 3,6 bar men frågan är om den orkar hålla 3,6 bar under belastning? Kan du mäta trycket medans du kör och just när den dummar sig vore såklart bäst.
Bränslespridaren kan också vara felade pga skit eller annat fel. De är rel billigt att låta en firma testa den i bänk och rengöra den samtidigt, de är bra att göra även om den inte är felande.
Ett annat tänkbart fel kan vara att sekudärspjället i spjällhuset inte öppnar som den ska. De kan bero på felaktig servomotor som rör spjället. Jag rek att endera öppna upp spjället i hela registret dvs 100% eller ännu bättre ta bort det fysiskt. Motorn går bara smoodare och ger mer effekt utan den skiten. Du kan plocka bort det helt och även axeln som håller i spjället och bocka av sek spjäll i rutan till vänster in Tuneecu.
Du kan ju kolla om någon redan tagit bort spjället eller om mappen är programerad att hålla spjället öppet hela tiden redan.
 
Last edited:

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Om du mätte bränsletrycket enbart stillastående så kan den orka ge 3,6 bar men frågan är om den orkar hålla 3,6 bar under belastning? Kan du mäta trycket medans du kör och just när den dummar sig vore såklart bäst.
Bränslespridaren kan också vara felade pga skit eller annat fel. De är rel billigt att låta en firma testa den i bänk och rengöra den samtidigt, de är bra att göra även om den inte är felande.
Ett annat tänkbart fel kan vara att sekudärspjället i spjällhuset inte öppnar som den ska. De kan bero på felaktig servomotor som rör spjället. Jag rek att endera öppna upp spjället i hela registret dvs 100% eller ännu bättre ta bort det fysiskt. Motorn går bara smoodare och ger mer effekt utan den skiten. Du kan plocka bort det helt och även axeln som håller i spjället och bocka av sek spjäll i rutan till vänster in Tuneecu.
Du kan ju kolla om någon redan tagit bort spjället eller om mappen är programerad att hålla spjället öppet hela tiden redan.

Mätte under körning idag, den gick konstigt nog att köra lite idag. Den låg på stabilt tryck hela tiden. Den gick ganska bra när jag låg i lite fart och gasade fult, men funkade inte hela tiden..
Det är en 690 -10 den har inget sekundär spjäll.
Tack för tanken iaf :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Min 1290 började rycka och bete sej. Dom bytte soppafilter sen va den igång igen.. jag hade börjat kolla soppasidan innan jag gav mej på annat :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du tankat den nyligen så att du kan utesluta felorsak som gammal bensin?
 

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Har du tankat den nyligen så att du kan utesluta felorsak som gammal bensin?

Japp det har jag, den funkade bra när jag hämtade den. Tankat den och haft i rengöring också.

Hade även loss svänghjulet idag för att försäkra mig om att inte kilen hade gått av men även där var allt som det skulle. Testa några olika mappar men utan lycka där heller, den har ingen tomgång står inte ens 10s.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Ja precis, men det bör väl inte vara något problem på soppasidan om den ligger på konstant tryck på 3.6bar?

Min pump höll tryck. Dom trodde de va pumpen först men när dom mätte den gav den fullt. Då bytte dom soppafilter och problemet löst.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nästa steg kan vara att lämna in spridaren på flödestest och rengöring alt köpa en ny.
 

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Nästa steg kan vara att lämna in spridaren på flödestest och rengöring alt köpa en ny.

Japp, rengjorde denna i förrgår och då gick hojen!! Efter ja kört ca två timmar så började den gå dåligt då ställde ja in den. Så igår när jag testade den så gick den precis som innan... 5 pulser innan den stendör.

Har nu tagit ner tanken och ska rengöra allt hela vägen till spridaren om de kan vara någon skit påvägen. Tyckte mig se små små svarta prickar/korn som kom ut när man tömde bränslet ur spridaren. Kan detta vara spridaren som är trasig eller är det skit från ett annat ställe tro?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok vad bra om än för ett kort tag. De är nog inte spridaren som är sönder, de är förmodligen skräp lossnar och far in i den. Jag vet inte hur de ser ut i en 690 tank men om någon varit där förut och fipplat typ bytt någon slang så kan de ha satt dit en slang som inte tål bensin utvändigt och då släpper den ifrån sig gummislimsor hela tiden. Besikta alla slangar inne tanken noga med andra ord. Jag vet heller inte hur vart bränslefilter sitter,, går de inte sätta dit en högtrycksfilter utvändigt strax innan insprutet? Typ köp från en volvo 940 de tror jag har vanlig slangfäste åt båda håll obs inte helt hundra på att de va 940 som har det. Annars finns de mindre högtrycksfilter med slangnippel som du kan greja dit vartsom kolla biltrim butiker eller ebay. På min turbo xr650 så stripade jag fast et utvändigt högtrycksfilter från 940 (tror jag).
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
940 soppafilter är stort och med banjoanslutningar :fakta :D
(sitter på undersidan ungefär vid förarstolen, byter man det för sällan så rostar det hål på filtret)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
940 soppafilter är stort och med banjoanslutningar :fakta :D
(sitter på undersidan ungefär vid förarstolen, byter man det för sällan så rostar det hål på filtret)

Ok då va de pumpen som kom fgrån volvo.
Biltema har det här som ex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Branslefilter/BRANSLEFILTER-2000027370/

- - - Updated - - -

940 soppafilter är stort och med banjoanslutningar :fakta :D
(sitter på undersidan ungefär vid förarstolen, byter man det för sällan så rostar det hål på filtret)

Ok då va de pumpen som kom fgrån volvo.
Biltema har det här som ex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Branslefilter/BRANSLEFILTER-2000027370/
 

Motard96

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2018
Ort
Kungsbacla
Hoj
Ktm 690 Enduro R
Ok vad bra om än för ett kort tag. De är nog inte spridaren som är sönder, de är förmodligen skräp lossnar och far in i den. Jag vet inte hur de ser ut i en 690 tank men om någon varit där förut och fipplat typ bytt någon slang så kan de ha satt dit en slang som inte tål bensin utvändigt och då släpper den ifrån sig gummislimsor hela tiden. Besikta alla slangar inne tanken noga med andra ord. Jag vet heller inte hur vart bränslefilter sitter,, går de inte sätta dit en högtrycksfilter utvändigt strax innan insprutet? Typ köp från en volvo 940 de tror jag har vanlig slangfäste åt båda håll obs inte helt hundra på att de va 940 som har det. Annars finns de mindre högtrycksfilter med slangnippel som du kan greja dit vartsom kolla biltrim butiker eller ebay. På min turbo xr650 så stripade jag fast et utvändigt högtrycksfilter från 940 (tror jag).

Hade isär tanken från hojen igår och rengjorde den in och utvändigt, bytte även filter på den då det gamla var ganska svart.. Efter detta sattes allt ihop och...den startade och gick perfekt! Så lät den gå i 15 minuter för att ställa in sig själv. Den klarade det utan problem så jag tog på mig kläderna och körde en sväng på ca en timme både mjuk och hårdare körning allt gick fint tills när ja var 700m hemifrån då märkte jag att den hade lite mindre kraft, den dog dock aldrig på mig och tomgången var bra. Det var sent så ställde bara in den och kom tillbaka morgonen därpå, gissa om den gick? Nej... precis samma problem som tidigare :( man blir ju lite trött på livet.. Den gick ju klockrent hur kan det vända så?

PS.
Misstänkte att det kunde vara batteriet då de e kasst.. tankar finns kring om mjukvaran kan ha blivit resetad då strömmen inte funnits på några timmar.
Har nu bytt till ett nytt, resetat adaptionen och försökt starta den men den går precis som innan.... Blir tokig snart.

Någon som har någon tanke?
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Sådär uppförde sig min gamla husa 570 också. Ny spridare löste dom problemen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top