Kedjelås

piercing

Piercing
Gick med
2 May 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki gsxr750-00
Vad tror du att det kostar med all frakt??
Inget illa menat.

Lägg pengarna på ett eget. Vissa företag t.om från england har ibland "free shipping" och ändå har man grejen på en vecka.

Till skillnad om man t.ex beställer från kina , då tar det 2 månader ofta

80kr ca

å va kostar ett bra verktyg?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Har du clipslås, montera det, kör sedan lugnt till MC-firma och be dem montera och nita nitkedjelåset.
Upp till 120km/h betraktar jag clipslås som OK. Över 120km/h blir g-krafterna runt främre kedjedrevet så stora så att clipslås kan öppna och släppa.

Jag nitar alltid med verktyg från Addemoto.
Jag har klipskedjelås och har hållit momsad hastighet utan missöden. Vad skulle det kosta att kräva ett låsbyte från clips till nitat av en firma?

Nilssons och Karlström tillhandahåller ju nämnda PBR till ett pris obetydligt högre än B-temas återkallningsvariant..
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Clipslås funkade förr, även i farter över 200.
Min Kawa 750 -80 har 630 kedja och det har funkat fint i 12000 mil.
Min TDM 900 hade clipslås när jag bytte kedja. Den nya kedjan hade endast nitlås så jag återanvände det gamla låset tills jag köpt nitverktyg. Living on the edge... :yoparty
Jag köpte ny kedja till min 55 hästars Kawa 750 twin. Hittade ingen kedja med clipslås. Spolingen på xlmoto sa att nitlås är det enda som håller. Ingen kör med clipslås idag. Yeah right. Nu har den också nitat lås.

Ny kedja med nytt clipslås fungerar det med. Annars kanske en kardanhoj kan vara ett alternativ. :tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Clipslås funkade förr, även i farter över 200.
Min Kawa 750 -80 har 630 kedja och det har funkat fint i 12000 mil.
Min TDM 900 hade clipslås när jag bytte kedja. Den nya kedjan hade endast nitlås så jag återanvände det gamla låset tills jag köpt nitverktyg. Living on the edge... :yoparty
Jag köpte ny kedja till min 55 hästars Kawa 750 twin. Hittade ingen kedja med clipslås. Spolingen på xlmoto sa att nitlås är det enda som håller. Ingen kör med clipslås idag. Yeah right. Nu har den också nitat lås.

Ny kedja med nytt clipslås fungerar det med. Annars kanske en kardanhoj kan vara ett alternativ. :tummenupp

Bättre clipslås förr? :hihi
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För att skicka en järnklump som väger drygt 1kg tur&retur, som du vill ha rek./försäkrat ?
(Är ju dyr/värdefull pryl som man inte vill försvinner i transporten)

Vart hittar det priset ????

Billigaste jag hittat när jag skickat likvärdigt har varit bussgods, och då landat över 200pix enkel väg...

Ungefär så....

En PBR väger 961 gram och den är då superlight. Törs inte ens tänka på vad en del andra väger. Posten har ju sina boxar som kostar ca 90kr enkel väg, men försvinner den så är den borta.

PBR är ju lite klurig med sitt block. Fantastiskt verktyg men det tog för mig ett antal gånger innan jag kunde skippa instruktionsbladet(med bilder).
Motion Pro har ju andra traditionella kedjeverktyg också, bl a en lite enklare och med det lite billigare också.

För att inte tala om....använder man ett verktyg fel så går den sönder.
Jag brukar själv låna ut verktyget till dom som köper drivpaket av mig. Ett par gånger har dom kommit tillbaka med den trasig. Men, "you brake it, you buy it!" gäller.
Jag är noga med att förklara hur den ska användas. Dock är PBR:en lite krånglig för en nybörjare så.....jag ska nog ta hem för utlåning en av dom enklare som då är lättare att förklara(och använda).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bättre clipslås förr? :hihi

Jävla skillnad mellan cliplås , Biltemas låsbricka sticker iväg av centrifugalkraften när man leder hojen :näsblod

Man vågar köra med clipslås men då skall det limmas , tvättar man extremrent med massa aceton och pappersbyten , glider på clipset och duttar med superlim 2 gånger så sitter det.
Superlim är bra för dess ytspänning gör att det kryper under clipset också , nackdelen är det måste vara Nasa rent

Finns ju diverse låsvätskor och metalllimer som tål lite olja annars , nån som har förslag om dessa?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jävla skillnad mellan cliplås , Biltemas låsbricka sticker iväg av centrifugalkraften när man leder hojen :näsblod

Man vågar köra med clipslås men då skall det limmas , tvättar man extremrent med massa aceton och pappersbyten , glider på clipset och duttar med superlim 2 gånger så sitter det.
Superlim är bra för dess ytspänning gör att det kryper under clipset också , nackdelen är det måste vara Nasa rent

Finns ju diverse låsvätskor och metalllimer som tål lite olja annars , nån som har förslag om dessa?

När jag "limmade" fast mitt cliplås så använde jag silikon som fäste förvånansvärt bra och inte var lika känsligt för att det skulle vara "Nasa rent".
:tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Problemet med ett kedjelås som öppnar sig är i värsta fall ett skrotat block, ni äger risken och betalar själv för utfallet
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jävla skillnad mellan cliplås , Biltemas låsbricka sticker iväg av centrifugalkraften när man leder hojen :näsblod

Man vågar köra med clipslås men då skall det limmas , tvättar man extremrent med massa aceton och pappersbyten , glider på clipset och duttar med superlim 2 gånger så sitter det.
Superlim är bra för dess ytspänning gör att det kryper under clipset också , nackdelen är det måste vara Nasa rent

Finns ju diverse låsvätskor och metalllimer som tål lite olja annars , nån som har förslag om dessa?
Loctite 290 är kapillärverkande
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top