Kedjelås

piercing

Piercing
Gick med
2 May 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki gsxr750-00
Har en S.N.E.L.L 525 xoringskedja och undrar om jag kan ta vilket 525 kedjelås som helst? Vill ha med clips, finns bara som nit till just det märket. Tänkte om jag kan beställa typ D.I.D eller RK ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag var också inne på det för några år sedan men blev avrådd. Storleken på pinnarna skiljer mellan fabrikaten.

Kontrollerade själv och jämförde ett EK lås och ett Biltema tror jag det var.
Lånar tråden till en sak jag aldrig vågat provat...men hade velat att det funkade för att slippa få flera lås på en kedja man råkat behöva ta av och på några gånger..

I maualer blir man och avrådd att försöka bryta huvudlänken/nitlåset i alla fall som den är...
Hur blir det om man slipar av nitskallen först? Vad är det som ställer till det? hålet i pinnen?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns även olika godstjocklek på länkarna, får du då ett lås till en tunnare kedja så räcker inte pinnarna till.

Jag var också inne på det för några år sedan men blev avrådd. Storleken på pinnarna skiljer mellan fabrikaten.

Kontrollerade själv och jämförde ett EK lås och ett Biltema tror jag det var.
Lånar tråden till en sak jag aldrig vågat provat...men hade velat att det funkade för att slippa få flera lås på en kedja man råkat behöva ta av och på några gånger..

I maualer blir man och avrådd att försöka bryta huvudlänken/nitlåset i alla fall som den är...
Hur blir det om man slipar av nitskallen först? Vad är det som ställer till det? hålet i pinnen?

Ingen aning, har bytt flera så jag har inte hittat några problem med det..
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns även olika godstjocklek på länkarna, får du då ett lås till en tunnare kedja så räcker inte pinnarna till.



Ingen aning, har bytt flera så jag har inte hittat några problem med det..

Slipade du av den innan? (Låset)

Jag gjorde det ett flertal gånger på de vanliga länkarna för att skona verktyget som någon sade. Men senast jag provade så kändes det som att det var totalt onödigt med det verktyget jag har....gick lätt ändå
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag var också inne på det för några år sedan men blev avrådd. Storleken på pinnarna skiljer mellan fabrikaten.

Kontrollerade själv och jämförde ett EK lås och ett Biltema tror jag det var.
Lånar tråden till en sak jag aldrig vågat provat...men hade velat att det funkade för att slippa få flera lås på en kedja man råkat behöva ta av och på några gånger..

I maualer blir man och avrådd att försöka bryta huvudlänken/nitlåset i alla fall som den är...
Hur blir det om man slipar av nitskallen först? Vad är det som ställer till det? hålet i pinnen?

Slipar alltid av två nitskallar ner till och lite till på sidobrickan.
Då släpper den gamla länken helt så fort nitarna tryckts igenom sidobrickan med Kedjeverktyget.
När sidobrickan är loss från nitarna kan den gamla länken dras ut med fingrarna.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Slipade du av den innan? (Låset)



Jag gjorde det ett flertal gånger på de vanliga länkarna för att skona verktyget som någon sade. Men senast jag provade så kändes det som att det var totalt onödigt med det verktyget jag har....gick lätt ändå

Slipar alltid och pressar bara förbi "plattan" sen dra ut med handkraft, har aldrig upplevt att det känts annorlunda mot nytt lås så varför man inte ska bryta vid låste förstår jag inte sålänge man slipar av innan.
Kanske att man kan skada kedjan om man försöker pressa igenom en oslipad, hålborrad pinne men det är inget jag tänkt testa.

Slipar alltid av två nitskallar ner till och lite till på sidobrickan.
Då släpper den gamla länken helt så fort nitarna tryckts igenom sidobrickan med Kedjeverktyget.
När sidobrickan är loss från nitarna kan den gamla länken dras ut med fingrarna.

Exakt så. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Införskaffa verktyg. Inte bara nitningen som ska göras. Plattan ska pressas på rakt och lagom mycket. Inte bara att ta polygripen...eller jag skulle inte göra det...

Med EK's kedja fick jag med spacers för detta.

Motion Pro's har ett verktyg som klarar både quadstakelås och hålnit, PBR chain breaker tool.
Finns väl kopior och billigare kinagrejer också.

T.ex Biltemas lås var tidigare av quadstaketyp, men deras egna verktyg tar bara hålnit. Vet inte hur det är nu.

Vi käbblade om detta i gammal tråd.

Quadstake=nitningen ser ut som övriga länkar
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hittade ett china nu på ebay (uk) för runt 250 med frakt.
Mera av ett engångverktyg enligt recensionerna men...

Hittade även engelsktillverkat, märke Motrax för en femhundring. Annars har väl xl-moto eller så går du bara in på Biltema eftersom du har hålnit

Alternativt låna, men det är ju inte en cementblandare

Motion Pros går på runt 800 med frakt på ebay. Verkar väldigt populärt. Det tycker inte jag är dyrt. Genialisk konstruktion å.
Värt att skaffa!
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Man ska inte snåla när det kommer till drivkedjor. Kan vara livsfarligt med ett kedjebrott och bakhjulslåsning. Men det är inget nytt

Gällande MIN fråga om att man INTE skulle kunna bryta nitlåset, så måste jag ha drömt detta....tittade i både Haynes och Clymers manualer nu:confused::huvet
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kedjeverktyget är till för att montera ihop en kedja med hålnitlås.
Det underlättar om nitlåset levereras med med två U-U-plåtdistanser som skyddar O-ringarna / X-ringarna mot att mosas.
Annars får man mäta hur mycket sidobrickan tryckts på med ett bra skjutmått och jämföra med bredden med bredden på de andra länkarna.
Addemotos verktyg på fotot med U-U-plåtdistanser och tolk för expansion av nit.
"Hålet" i tolken ska gå över niten men tolken ska inte kunna dras av hålniten.

För att bryta / kapa en nitad kedja så behövs
1) något för att slipa ner två nitskallar till sidobrickan, använder själv borrmaskin med en sliptrissa.
2) kedjeverktyget för att trycka ut de två nitarna ur sidobrickan, räcker med ca 2 x 3mm = 6mm tryckning för sidobrickan ska lossna, sedan går det dra ut den andra sidobrickan med två pinnar med fingrarna.

För slipar man bara ner en nitskalle så måste den niten tryckas igenom ca 15mm innan det går få loss den gamla kedjan. Tar med min borrmaskin + slipskiva mycket längre tid trycka en nit ca 15 mm än två nitar ca 2x3=6mm inklusive tiden slipa ner en extra nitskalle.

Har du clipslås, montera det, kör sedan lugnt till MC-firma och be dem montera och nita nitkedjelåset.
Upp till 120km/h betraktar jag clipslås som OK. Över 120km/h blir g-krafterna runt främre kedjedrevet så stora så att clipslås kan öppna och släppa.

Jag nitar alltid med verktyg från Addemoto.
 

Bifogat

  • UU-bitarna2.JPG
    UU-bitarna2.JPG
    28.9 KB · Visningar: 41
  • ADDEMOTO-verktyg.jpg
    ADDEMOTO-verktyg.jpg
    117.8 KB · Visningar: 47
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kedjeverktyget är till för att montera ihop en kedja med hålnitlås.
Det underlättar om nitlåset levereras med med två U-U-plåtdistanser som skyddar O-ringarna / X-ringarna mot att mosas.
Annars får man mäta hur mycket sidobrickan tryckts på med ett bra skjutmått och jämföra med bredden med bredden på de andra länkarna.
Addemotos verktyg på fotot med U-U-plåtdistanser och tolk för expansion av nit.
"Hålet" i tolken ska gå över niten men tolken ska inte kunna dras av hålniten.

För att bryta / kapa en nitad kedja så behövs
1) något för att slipa ner två nitskallar till sidobrickan, använder själv borrmaskin med en sliptrissa.
2) kedjeverktyget för att trycka ut de två nitarna ur sidobrickan, räcker med ca 2 x 3mm = 6mm tryckning för sidobrickan ska lossna, sedan går det dra ut den andra sidobrickan med två pinnar med fingrarna.

För slipar man bara ner en nitskalle så måste den niten tryckas igenom ca 15mm innan det går få loss den gamla kedjan. Tar med min borrmaskin + slipskiva mycket längre tid trycka en nit ca 15 mm än två nitar ca 2x3=6mm inklusive tiden slipa ner en extra nitskalle.

Har du clipslås, montera det, kör sedan lugnt till MC-firma och be dem montera och nita nitkedjelåset.
Upp till 120km/h betraktar jag clipslås som OK. Över 120km/h blir g-krafterna runt främre kedjedrevet så stora så att clipslås kan öppna och släppa.

Jag nitar alltid med verktyg från Addemoto.

Jag kapar en hel del kedjor till kunder. Slipar aldrig niten utan trycker ut den med verktyget(Motion Pro PBR)

RK har en kraftig x-rings kedja(funkar även till moderna tusenkubikare) som man kan köpa ett clipslås till. Dock är plattan innan clipslåset tajt, så pass tajt att man måste handla ett litet verktyg för att pressa dit den.(så är det mer eller mindre med alla clipslås nuförtiden, åtminstone kraftiga x-ringskedjor)

Annars så kan man med en liten borr slipa(slipa, inte borra) hålen lite större så man kan trycka dit den med en tång, montera clipslåset och sen köra till en verkstad och få den nitad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad tror du att det kostar med all frakt??
Inget illa menat.

Lägg pengarna på ett eget. Vissa företag t.om från england har ibland "free shipping" och ändå har man grejen på en vecka.

Till skillnad om man t.ex beställer från kina , då tar det 2 månader ofta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top