En insprutningsenhet per cylinder eller en gemensam?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, Colaola har dessvärre mer än rätt. Lägg till att när du sedan gjord en där motorn som sannolikt blir mycket dyr så är fallgroparna många på vägen och risken finns att du havererar motorn ganska kort efter att du startar upp den och då ska en jäkla massa nya delar köpas och tillverkas.

Men va fan kör hårt, resan är mer värd än målet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Att bygga en egen motor, särskilt med en design som är annorlunda mot hur det brukar vara, kommer aldrig bli billigt, framför allt inte billigare än begagnad motor. Bara priset för kolvar och vevstakar kan nog börja närma sig vad du kan hitta en beg motor för. Enkelt är det inte heller, se bara på DrCs tråd om sitt supermonobygge, och då började han ju ändå med en standardmotor (förvisso inte mycket som är standard på den nu...).

Ja, Colaola har dessvärre mer än rätt. Lägg till att när du sedan gjord en där motorn som sannolikt blir mycket dyr så är fallgroparna många på vägen och risken finns att du havererar motorn ganska kort efter att du startar upp den och då ska en jäkla massa nya delar köpas och tillverkas.

Men va fan kör hårt, resan är mer värd än målet.

Jag hör vad ni säger, nu var det inte det tråden skulle handla om men la ett bud på en 675 motor på ebay. Lär behöva bygga om den helt med ny cylinder, topp (kanske blir mono) samt vevhus men då har jag iaf något att utgå ifrån och jag kan alltid sälja större delen av motorn när jag är klar. :tummenupp


Coola Ola skrev:
Med det sagt, om du med ”insprutningsenhet” menar ECU som kontrollerar tändning och insprutning så behöver du inte en per cylinder. MicroSquirt klarar att styra fyra cylindrar sekventiellt out of the box. Tjeckiska IgniTech säljer en kapabel ECU till rimligt pris om du vill ha en färdig ECU istället för MicroSquirt som är lite mer DIY. http://www.ignitech.cz/en/

Däremot throttle body och injektorer ska du lämpligen ha en per cylinder. De behöver dock inte kosta $1000 stycket, du kan antingen köpa en begagnad brygga från en tre eller fyrcylindrig hoj, alternativt beställa egna med den spec du vill ha, t.ex. från Jenveys: https://www.jenvey.co.uk
Behöver inte ens bli så dyrt, har för mig att två kompletta throttle bodies från dem, inkl fuel rails och regulator, skulle gå på under 300 pund.

Jag menade egentligen bryggan med "insprutningsenhet" men jag tycker jag har fått många bra svar på ämnet och jag känner mig berikad! :)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Faktum är att jag precis köpte en 675a med komplett brygga för 600GBP :yoparty
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bygg en Triumph med rejält kortad slaglängd? Ny vev så är du nästan klar, med sänkt kompression på köpet.
Sänka kompet, nä jag tänkte kompensera på annat vis, etanol :tummenupp

Sen kan jag göra förbättringar i kylningen eftersom jag kan köra allt i cnc'n. Hoppas även jag kan få till ett bra monoblock.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sänka kompet, nä jag tänkte kompensera på annat vis, etanol :tummenupp

Sen kan jag göra förbättringar i kylningen eftersom jag kan köra allt i cnc'n. Hoppas även jag kan få till ett bra monoblock.

Spelar ingen roll om du kör på etanol, motorn klarar ändå ett högre laddtryck innan det knackar om man sänker kompet. Men vill du inte köra högt laddtryck så kan du ju ha hög kompression.

Och kylningen har nästan försumbar betydelse för när det kommer bli knack. Utformningen av förbränningsrummet har viss betydelse. Men huvudsakligen handlar det om kompressionstrycket och bränslets oktantal.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Spelar ingen roll om du kör på etanol, motorn klarar ändå ett högre laddtryck innan det knackar om man sänker kompet. Men vill du inte köra högt laddtryck så kan du ju ha hög kompression.

Och kylningen har nästan försumbar betydelse för när det kommer bli knack. Utformningen av förbränningsrummet har viss betydelse. Men huvudsakligen handlar det om kompressionstrycket och bränslets oktantal.
Och oktantalet är ju högre i etanol.....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, men lika förbannat så kommer det till slut bli knack om du höjer kompressionen och/eller laddtrycket.
Eller så gör man som en del gjort och begränsar ladd till 0.25-0.3bar...
Fast då vete tusan om jag tycker det är värt jobbet.
Man behöver ju inte sänka till 8 eller 9:1 fast det beror ju på hur mycket effekt man söker, bra laddluftkylning och en turbo med hygglig verkningsgrad underlättar också :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så gör man som en del gjort och begränsar ladd till 0.25-0.3bar...
Fast då vete tusan om jag tycker det är värt jobbet.
Man behöver ju inte sänka till 8 eller 9:1 fast det beror ju på hur mycket effekt man söker, bra laddluftkylning och en turbo med hygglig verkningsgrad underlättar också :tummenupp

Var och en bygger ju som han vill och önskar.

Jag låser mig nog lite i mitt eget tänk att om man har en så pass liten motor som en 400 med överladdning, då vill man ladda hårt så att man den vägen har en motor som motsvarar minst en literklubba i effekt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var och en bygger ju som han vill och önskar.

Jag låser mig nog lite i mitt eget tänk att om man har en så pass liten motor som en 400 med överladdning, då vill man ladda hårt så att man den vägen har en motor som motsvarar minst en literklubba i effekt.
Jo det är väl dit jag vill ta mig, gärna 120-140hk... ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det är väl dit jag vill ta mig, gärna 120-140hk... ;)

Det ska ju inte vara nåt problem. Kortar du slaget på en 675 till 400cc så borde ju den motorn ge kring 80 hk, lägg på 1 bar laddtryck på det så har du 160 hk. Skott från höften naturligtvis men där omkring ligger du alltså fortfarande på ett hyfsat konservativt bygge.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det ska ju inte vara nåt problem. Kortar du slaget på en 675 till 400cc så borde ju den motorn ge kring 80 hk, lägg på 1 bar laddtryck på det så har du 160 hk. Skott från höften naturligtvis men där omkring ligger du alltså fortfarande på ett hyfsat konservativt bygge.
Haha okej. Men ska jag ha 74mm i borr så får jag inte ha ett slag över 31mm och det är vansinnigt lite, hur mycket kommer en sådan maskin att varva egentligen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haha okej. Men ska jag ha 74mm i borr så får jag inte ha ett slag över 31mm och det är vansinnigt lite, hur mycket kommer en sådan maskin att varva egentligen?

Oj, ja det blir rejält överkvadratiskt. Insåg inte det och det kanske inte är helt optimalt särskilt med överladdning. Om än en enkel lösning som bör tillåta höga varvtal vilket du verkar ha insett.

Exakt vad du kan varva med så kort slag är ju lite osäkert. Beror ju lite vad som begränsar varvtalet, men kolvhastigheten 25 m/s är i princip alltid en maxgräns, men sen kanske nåt annat brister om du försöker varva så mycket.

25 m/s med 31 mm slaglängd är alltså 24000 rpm. :D Men som sagt var tror jag du kan få andra problem före det varvtalet. Och gör man en trecylindrig 400 som varvar 24000 rpm, så skulle den nog lämna närmare 100 hk redan utan överladdning.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Oj, ja det blir rejält överkvadratiskt. Insåg inte det och det kanske inte är helt optimalt särskilt med överladdning. Om än en enkel lösning som bör tillåta höga varvtal vilket du verkar ha insett.

Exakt vad du kan varva med så kort slag är ju lite osäkert. Beror ju lite vad som begränsar varvtalet, men kolvhastigheten 25 m/s är i princip alltid en maxgräns, men sen kanske nåt annat brister om du försöker varva så mycket.

25 m/s med 31 mm slaglängd är alltså 24000 rpm. :D Men som sagt var tror jag du kan få andra problem före det varvtalet. Och gör man en trecylindrig 400 som varvar 24000 rpm, så skulle den nog lämna närmare 100 hk redan utan överladdning.
Eftersom jag blir tvungen att bygga en ny cylinder oavsett så kan jag lika gärna minska borret något. Nu vet jag inte hur du fick fram att 31mm slag vid 25m/s blev 24krpm (den formeln har jag sökt...?) men jag tror att 65mm borr och 40mm slaglängd är mer lämpligt. Jag kan givetvis använda befintlig motor med ny vev och längre stakar men jag kan lika väl krympa motorn en aning också. F.ö. så har jag och kompisen kommit fram till att göra egna kolvar och stakar tillsammans med allt annat. Möjligt att jag får bygga en CNC-slip för cam och vevaxel, kanske kan funka för att slipa titan-ventiler också...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom jag blir tvungen att bygga en ny cylinder oavsett så kan jag lika gärna minska borret något. Nu vet jag inte hur du fick fram att 31mm slag vid 25m/s blev 24krpm (den formeln har jag sökt...?) men jag tror att 65mm borr och 40mm slaglängd är mer lämpligt. Jag kan givetvis använda befintlig motor med ny vev och längre stakar men jag kan lika väl krympa motorn en aning också. F.ö. så har jag och kompisen kommit fram till att göra egna kolvar och stakar tillsammans med allt annat. Möjligt att jag får bygga en CNC-slip för cam och vevaxel, kanske kan funka för att slipa titan-ventiler också...

Kolven går ju två gånger slaglängden varje varv på motorn så dividera 2 gånger slaglängden i meter med tiden för ett varv i sekunder så får du kolvhastigheten i m/s.

Låt bli att göra egna kolvar, att blanda rätt legering för dom är inget man gör hemma i vedboden, problemet är värmeutvidgningen.
Dessutom ska dom vara både ovala och koniska.
Vill du ha egen design så gå till JE pistons istället.

Vevaxeln behövs ju ingen CNC för att slipa, bara en jigg så att det blir rätt offset. Och kanske lite balansvikter så man får bort de värsta vibrationerna.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
40mm ger mer humana 18750rpm men även det är snudd på ohanterbart. Jag vill helst inte ha längre slag än 40mm så får nog stanna där trots allt, men detta blir onekligen intressant :D Hur lagrar man en vev på 19krpm bäst, finns inte så många kullager som trivs i det varvtalet speciellt inte så stora som håller en vev på plats, finns iofs såna där passiva magnetlager men det är tämligen obeprövad mark inom fordonsbranschen. Så glidlager eller ett kullager av max 30mm i innerdiameter och min erfarenhet säger att det är litet för veven men jag kan ha fel.

Kolvhastigheten är alltså kolvmedelhastigheten om man ska uttrycka sig helt korrekt.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hahaha, så underbart urflippad tråden blev... Eller inflippad tycker jag ;)
Då är det bara pneumatiska "ventilfjädrar" som saknas :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Motorer som varvar +20´000rpm finns, så det är inte så unikt. CBR400rr, kanske finns som 250 till och med. De andra Jappsarna har också liknande maskiner. Googla och sök info om dessa maskiner.

Både Porsche och Ducati har motorer som har 2ggr i slagförhållande Alltså dubbla diametern mot slaglängden. Kanske inte så bra för verkningsgrad, men för effekt!!!

Utmaningen med höga varvtal är G krafterna på kolvar och vevstakar. Dessa måste vara lätta. Lika så kolvringar.

3 orsaker till spikning är tryck, temperatur och tid. Höga varvtal ger kort tid, vilket tillåter högre tryck (eller temp) utan att riskera spikning. Det är bra :)

OM man kan korta slaget i exvis en 675 motor och höga varvtalet i motsvarade grad utan att tappa fyllnadsgrad i cylindrarna, så kommer motor effekten inte att sjunka.

:rock:rock:rock

/Mats
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top