En insprutningsenhet per cylinder eller en gemensam?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag och en vän vill bygga en hoj och jag vill även bygga motorn. Möjligt att jag nämnt detta tidigare men jag vill bygga en turboladdad 3-cylindrig 400-kubikare. Ska försöka komma undan så billigt (vi har tillgång till en redig verkstad och jag har yrkeserfarenheter av cnc) men insprutning och turbo får jag allt köpa.

Grejen är bara att insprutningsenheten kostar 999$ styck och ska jag då ha en till varje cylinder så är det nästan halva budgeten (bortsett från att tid är pengar).

Kan man köra alla 3 cylindrar på en insprutningsenhet utan att försämra prestanda och bränsleförbrukning? Kommer ha ett slag på 37,5mm så det blir en rätt varvvillig liten maskin så frågan är om en enhet hinner med? Varje cylinder slår med 240 graders tändföljd ska sägas också.

I värsta fall får jag bygga ett eget insprutningssystem baserat på någon bils.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är absolut att föredra att ha individuella spjällhus med egen spridare. Och så svårt kan det inte vara att planka det från en befintlig hoj med lagom dimension.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är absolut att föredra att ha individuella spjällhus med egen spridare. Och så svårt kan det inte vara att planka det från en befintlig hoj med lagom dimension.
Sant, borde kunna få tag på en från en hyffsat mordärn 4-cylingdrig 600-kubikare(t ex R6). Undrar dock hur styrenheten mår av att förlora en cylinder och hur välanpassat det är för turbo.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Triumph har ju trecylindriga motorer med insprut, lär ju finnas delar nånstans.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det för insprutningsenheter?

Varför inte ett system som du kan bygga på själv typ microsquirt?
Jag skulle välja nåt sånt, och bygga med tre spridare så nära insugsventilen som möjligt och ett gemensamt spjäll.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Om du vill ha ett helt system billigt så finns det ju trecylindriga hojar att låna från. Div Trajjor om du vill ha något modernt eller en BMW K75 för något enklare/billigare.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är detta jag har kollat på innan: http://www.ecotrons.com/products/small_engine_fuel_injection_turbo_kit/ Men det känns rätt onödigt efter att ha kollat runt lite på ebay. Detta känns som en trevlig brygga: https://www.ebay.com/itm/2013-Yamah...ash=item3b09ee9153:g:mGAAAOSw~-Ja12sq&vxp=mtr sen kan man kanske köpa elektroniken av ecotrons för att få olåst mjukvara.
Känns också rimligt att bygga en egen brygga, bara jag kan utgå från något och den Mikunibryggan såg fräsch ut.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som twostroke man skrev kolla pa mikrosquirt den är valdigt liten o har alla funktioner som du kan tänkas behöva. Den klarar från 1-4 spridare och upp till 8 parallellt kopplade.
Du kan köra trigger hjul eller pickupp, det går aven att anvanda ett befintligt tändsystem som signal o nyttja 3D funktionen för tändpunkt.

Du kan antingen köra insprut i openlop o bygga en egen mapp eller köra closed lop o den själv lär sig o du har mojlighet att fin tjuna.

Den klarar syrecensor
Tps
Elektriskt Spjällhus
Tempgivare
Luft tempgivare
Map censor

O lite mera skit

Mycket bra liten insprut/tändning för ca 3-4000 på Ebay komplett med härva och en del sensorer.

Mvh

Finns att köpa direkt i england o då kan man få ett komplett.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Precis. Jag körde microsquirt på min gammalkawa mest för att det var kul projekt.
Det ska klara oddfire-motorer som 3-cylindriga ofta är.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad är det för insprutningsenheter?

Varför inte ett system som du kan bygga på själv typ microsquirt?
Jag skulle välja nåt sånt, och bygga med tre spridare så nära insugsventilen som möjligt och ett gemensamt spjäll.
Finns det någon nackdel med gemensamt spjäll istället för individuellt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon nackdel med gemensamt spjäll istället för individuellt?


Med turbo tror jag inte du märker någon skillnad eftersom turbons laddtryck och spool up tid nog kommer dölja de negativa effekterna.

Egentligen borde man kunna paralellkoppla tre spridare på samma kanal och därmed använda ett enkanaligt system. Men med privatpersons budget skulle jag inte våga chansa och riskera att överbelasta nåt.

Det finns olika teorier om när under cykeln man ska spruta in bränslet, några säger på den stängda heta insugsventilen så bränslet förångas innan det sugs in. Andra säger när ventilen är öppne så att förångningen kyler under kompressionstakten.
I praktiken går det inte se någon skillnad ens med cylindertrycksmätare och ännu mindre i en vanlig bromsbänk. Så vet man att elektroniken så behöver man inte oroa sig för att man sprutar vid "fel tillfälle".

Vad ska du ha för motor med 3 cylindrar och 400cc? Krympt Triumph eller ska du bygga nåt helt eget?

Tre cylindrar är det ideala antalet cylindrar att mata en turbo med, man kan tro att du läst Zanders bok.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns det någon nackdel med gemensamt spjäll istället för individuellt?

Daniel Bernoulli är den person du skall konsultera för att förstå implikationerna av ett gemensamt spjäll för tre insugskanaler. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

Vi vanliga dödliga har ingen som helst möjlighet att veta/mäta om just vårt enda spjäll fördelar lika till de tre insugen och därför lyckas man där bäst med tre individuella. Brända ventiler/kolvar och avskjutna stakar/kolvbultar kostar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Med turbo tror jag inte du märker någon skillnad eftersom turbons laddtryck och spool up tid nog kommer dölja de negativa effekterna.

Egentligen borde man kunna paralellkoppla tre spridare på samma kanal och därmed använda ett enkanaligt system. Men med privatpersons budget skulle jag inte våga chansa och riskera att överbelasta nåt.

Det finns olika teorier om när under cykeln man ska spruta in bränslet, några säger på den stängda heta insugsventilen så bränslet förångas innan det sugs in. Andra säger när ventilen är öppne så att förångningen kyler under kompressionstakten.
I praktiken går det inte se någon skillnad ens med cylindertrycksmätare och ännu mindre i en vanlig bromsbänk. Så vet man att elektroniken så behöver man inte oroa sig för att man sprutar vid "fel tillfälle".

Vad ska du ha för motor med 3 cylindrar och 400cc? Krympt Triumph eller ska du bygga nåt helt eget?

Tre cylindrar är det ideala antalet cylindrar att mata en turbo med, man kan tro att du läst Zanders bok.
Jag vill bygga helt eget. Har egentligen tänkt att jag skulle köpa en motor från någon mindre radfyra och sno lite motorarkitektur men det blir en rätt dyr klumpsumma bara för lite designidéer så jag försöker nog bygga upp något helt själv. Kolvar vill jag köpa från JE PISTONS, troligen 64-66mm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Daniel Bernoulli är den person du skall konsultera för att förstå implikationerna av ett gemensamt spjäll för tre insugskanaler. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

Vi vanliga dödliga har ingen som helst möjlighet att veta/mäta om just vårt enda spjäll fördelar lika till de tre insugen och därför lyckas man där bäst med tre individuella. Brända ventiler/kolvar och avskjutna stakar/kolvbultar kostar.


Bernoulli räcker inte långt för att det ska bli idealt.
Alla cylindrar får alltid olika mycket, hur och var du än sätter spjällen.
Det skiljer minst 5% och troligen 10% mellan bästa och sämsta cylindern på din radfyra.

Problemet är väl då snarare att man borde mäta lambda cylinderindividuellt för att undvika de där problemen du nämner.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill bygga helt eget. Har egentligen tänkt att jag skulle köpa en motor från någon mindre radfyra och sno lite motorarkitektur men det blir en rätt dyr klumpsumma bara för lite designidéer så jag försöker nog bygga upp något helt själv. Kolvar vill jag köpa från JE PISTONS, troligen 64-66mm.

Bygg en Triumph med rejält kortad slaglängd? Ny vev så är du nästan klar, med sänkt kompression på köpet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har egentligen tänkt att jag skulle köpa en motor från någon mindre radfyra och sno lite motorarkitektur men det blir en rätt dyr klumpsumma bara för lite designidéer så jag försöker nog bygga upp något helt själv.

En beggad motor låter snarare som ett extremt billigt sätt att slippa en massa utvecklingskostnader.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En beggad motor låter snarare som ett extremt billigt sätt att slippa en massa utvecklingskostnader.
Det är möjligt, det beror lite på hur mycket jag orkar CADa upp innan jag sätter kniven i smöret så att säga. Jag är ohyggligt sugen på att bygga en 3-cylindrig variant av Husabergs liggande motor, av gyroskopiska skäl. Skulle även vilja invertera in/utsug.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Problemet är väl då snarare att man borde mäta lambda cylinderindividuellt för att undvika de där problemen du nämner.

Ja eller avgastemp som bilfolket använder sig av, de flesta eftermarknadssprut har stöd för avgastemp idag.


Finns ju fina svenska insprut nuförtiden. :tummenupp Denna variant går att köra upp till 6 cylindrar fullt sekventiellt, så inga problem på din 3-cylindriga.

http://www.maxxecu.com/products/street

Ganska säker på att de nyaste boxarna är vattentäta, bör kollas först..
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är möjligt, det beror lite på hur mycket jag orkar CADa upp innan jag sätter kniven i smöret så att säga. Jag är ohyggligt sugen på att bygga en 3-cylindrig variant av Husabergs liggande motor, av gyroskopiska skäl. Skulle även vilja invertera in/utsug.

Att bygga en egen motor, särskilt med en design som är annorlunda mot hur det brukar vara, kommer aldrig bli billigt, framför allt inte billigare än begagnad motor. Bara priset för kolvar och vevstakar kan nog börja närma sig vad du kan hitta en beg motor för. Enkelt är det inte heller, se bara på DrCs tråd om sitt supermonobygge, och då började han ju ändå med en standardmotor (förvisso inte mycket som är standard på den nu...).

Med det sagt, om du med ”insprutningsenhet” menar ECU som kontrollerar tändning och insprutning så behöver du inte en per cylinder. MicroSquirt klarar att styra fyra cylindrar sekventiellt out of the box. Tjeckiska IgniTech säljer en kapabel ECU till rimligt pris om du vill ha en färdig ECU istället för MicroSquirt som är lite mer DIY. http://www.ignitech.cz/en/

Däremot throttle body och injektorer ska du lämpligen ha en per cylinder. De behöver dock inte kosta $1000 stycket, du kan antingen köpa en begagnad brygga från en tre eller fyrcylindrig hoj, alternativt beställa egna med den spec du vill ha, t.ex. från Jenveys: https://www.jenvey.co.uk
Behöver inte ens bli så dyrt, har för mig att två kompletta throttle bodies från dem, inkl fuel rails och regulator, skulle gå på under 300 pund.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade kollat på "ebay" och MC-återvinningar efter insprutning till 3-cylindrig Triumph 675a.
Kan kanske duga kompletterat med en PC V.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top