XJ900 vs TDM850 nybörjarhoj för uppkörning?

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Om du kollar diameter finns det universal på eBay, annars kanske stoppningen helt enkelt är slut i dämparna? Då gör inte den skivan nån större skillnad...

Bra stoppning Acosta-fil finns också på eBay, inte mycket dyrare än usel Biltema.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Vad är det för stoppning du pratar om? Är det något man trycker in i själva ljuddämparen?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad är det för stoppning du pratar om? Är det något man trycker in i själva ljuddämparen?
Ja, en ljuddämpare är inte en tom burk. Det sitter ljuddämpande material i den. Eller ska, den tar slut med tiden och behöver ersättas.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Ja, en ljuddämpare är inte en tom burk. Det sitter ljuddämpande material i den. Eller ska, den tar slut med tiden och behöver ersättas.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Okej tack, men hur gör man det då? Min ljuddämpare verkar inte gå att öppna på något vis utan är fastnitad
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Okej tack, men hur gör man det då? Min ljuddämpare verkar inte gå att öppna på något vis utan är fastnitad
Borra ur nitarna, dra av ytterhöljet, byt ut befintlig dämpull mot ny dito som lindas lagom hårt. Sen är det bara att montera ihop den igen och nita ihop.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Okej har just varit ute på första övningskörningen och satan vad skön den var jämfört med min gamla Suzuki GSX400E från -83. Sitter jätteskönt, avslappnad i kroppen, hojen är mycket mer lätthanterlig.

Ljudnivån var inte så farlig när jag körde, hade ju öronproppar också. Dock reagerade jag att den smäller väldigt mycket när man släpper gasen och motorbromsar. "backfire" kallar man väl det på engelska. Är det något farligt som man bör åtgärda?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Troligast är den inte ombestyckad och går magert med öppna dämparna. Är de helt urblåsta och saknar stoppning förvärrar det.

Det är också möjligt att ventiljustering inte är gjort på väldigt länge och att det behövs akut. Men mindre troligt då den motorn inte rör sig speciellt vad gäller ventiler.

Går den bättre eller sämre med chocken ute?

Jag har ju en likadan som sagt, med ett öppet Ixil slipon, den har fått större munstycken i förgasarna samt höjda nålar för att klara den högre genomströmningen. Enkelt att se genom att titta på stiften, troligen är de grå och då går den magert.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Troligast är den inte ombestyckad och går magert med öppna dämparna. Är de helt urblåsta och saknar stoppning förvärrar det.

Det är också möjligt att ventiljustering inte är gjort på väldigt länge och att det behövs akut. Men mindre troligt då den motorn inte rör sig speciellt vad gäller ventiler.

Går den bättre eller sämre med chocken ute?

Jag har ju en likadan som sagt, med ett öppet Ixil slipon, den har fått större munstycken i förgasarna samt höjda nålar för att klara den högre genomströmningen. Enkelt att se genom att titta på stiften, troligen är de grå och då går den magert.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Tack för svaret, väcker tråden till liv igen

Kan detta bidra till att motorn överhettar? För jag tycker att den blir varm väldigt snabbt när jag t.ex kör lågfartsbana. Även när jag stannar någon minut vid vägkanten så ser jag hur tempen stiger fort.

Om den går bättre eller sämre med choken ute vågar jag inte svara på. Jag har såklart alltid ute choken när jag kallstartar motorn, men den håller ju tomgången OK utan choke så...

Tycker du detta är något man kan ge sig på själv som nybörjare? Aldrig pillat på en förgasare förut, förutom att tömma den på bensin. Är det dyrt om man lämnar in den till en mekaniker för en förgasarjustering?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Går den magert så kan det definitivt bidra till att den går varm. Speciellt om den står på tomgång. Min gör lite likadant. Bränslet har även till uppgift att hjälpa till med kylning. Att höja nålarna är egentligen inte svårare än att tömma förgasarna. Det är lite krångligt att komma ner till dem, men man behöver bara "lyfta på locket" och lyfta ut trottlarna så sitter nålarna i dem.

Det var ett tag sen jag rev TDM, men direkt under tanken sitter luftburken och tar man bort den har man direkt åtkomst till förgasarna. Hade bort dem på min TRX häromveckan och det är samma grejer.

Det kostar nog mer än det är värt att lämna på verkstad, skaffa en mekhandbok så löser du det. Jag kanske rent av har en extra kopierad liggande om jag river runt lite.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grattis till hojen! Du har fan kämpat mer än de flesta för att greja kortet.

OM du behöver verkstadshjälp så har du RN på nära håll: http://www.rnmc.se/


Skall du fixa själv finns färdiga renoverings- och munstyckssatser på www.kedo.de


Pilligt, dock.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Idag tog jag körkortet :2cool Körde dock inte upp med min TDM utan valde att ta det via körskolan, och det var nog ett bra val. TDM:en var inte alls lika smidig att köra på lågfarts- och högfartsbanan, samt avsaknad av ABS.

Var just ute på premiärturen själv :) TDM:en passar mig rätt så bra, väldigt komfortabel, men jag vettefan om det är värt att behålla den. Jag är osäker på om jag vill lägga ner massa tid och pengar på att fixa förgasaren. Idag var den t.ex väldigt trögstartad, startmotorn fick nog gå i 30-45 sekunder med chocken helt ute innan den tände

Om det nu bara är att skruva på några nålar så kan ju det vara ett trevligt vinterprojekt då jag har Haynes-boken, men om det måste köpas dyra renoverings-kit så vet jag inte hur sugen jag är.
Hojen är ju generellt ganska sliten och då är jag ju inte jättemotiverad till att lägga ner pengar på den...

Aja, superglad för kortet i alla fall, nu kan man ju välja och vraka som man vill :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Grattis!

Jag är osäker på om jag vill lägga ner massa tid och pengar på att fixa förgasaren.

Att mecka efter att först ha satt sig in i funktion och innebörd av prylars varande är ju halva nöjet. Jag köpte t.ex. en -97 GSF1200 för 11k som hade stått still i 5 år. Två timmars rengöring av förknasarna och hojen har nu gått 2500 mil utan minsta lilla hicka och fick samtidigt 17 hästar mer än originalet. Den GPz1100 -81 jag köpte förra hösten för 5k fick en ny soppapump från biltema. Brum-brum och värdet höjdes med en faktor 10.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Grattis!



Att mecka efter att först ha satt sig in i funktion och innebörd av prylars varande är ju halva nöjet. Jag köpte t.ex. en -97 GSF1200 för 11k som hade stått still i 5 år. Två timmars rengöring av förknasarna och hojen har nu gått 2500 mil utan minsta lilla hicka och fick samtidigt 17 hästar mer än originalet. Den GPz1100 -81 jag köpte förra hösten för 5k fick en ny soppapump från biltema. Brum-brum och värdet höjdes med en faktor 10.
Ha ha, folk som tar kort nu är inte intresserade i allmänhet. Inte som du och jag, så ny hoj med allsköns elektronik och lämna till verkstad när nåt krånglar är modellen.

Men stort grattis till kortet Naikon! En gammal TDM är nåt att lära sig skruva och köra på. Kanske inte fullt så kul att åka vidare på om man inte redan har de kunskaperna! Gillar man motorn är Yamaha MT-07 ett modernare alternativ som fortfarande inte kostar skjortan...

Ändå rätt säker på att den varit bättre att öva på än tegelstenen XJ900!

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Äntligen! :tummenupp

Grattis. Denna hösten verkar ha gott om late bloomers.

Hehe jo det har varit en lång väg. Första gången jag satt på en hoj var ju 2013 när jag tänkte ta A2-kortet men det blev ju inte av. Nu fyllde jag 24 i augusti, samt att jag börjat plugga istället och haft mer flexibel tid, och då var det lika bra att ge järnet :)

Ha ha, folk som tar kort nu är inte intresserade i allmänhet. Inte som du och jag, så ny hoj med allsköns elektronik och lämna till verkstad när nåt krånglar är modellen.

Men stort grattis till kortet Naikon! En gammal TDM är nåt att lära sig skruva och köra på. Kanske inte fullt så kul att åka vidare på om man inte redan har de kunskaperna! Gillar man motorn är Yamaha MT-07 ett modernare alternativ som fortfarande inte kostar skjortan...

Ändå rätt säker på att den varit bättre att öva på än tegelstenen XJ900!

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Så är det inte alls, jag gillar visst att meka, har eget garage och gör allting själv på mina bilar :)
Men när gäller just förgasaren på motorcykeln så är jag lite orolig med att pilla på den, allting kan ju gå åt skogen och göra den okörbar

Men låt oss säga att jag under vintern tar av förgasaren och genomför en såkallad "rengöring", behöver jag då ett sånt renoverings-kit som du länkade tidigare? Eller kan man ha isär en gammal förgasare och plocka ihop den igen utan att behöva köpa ett kit?

Sorry som sagt, jag kan inte ett dyft om förgasare :) Vad är skillnaden på en rengöring och en renovering? Vad behövs rengöras, är det massa bensinrester som har fastnat inuti?


Förresten så attraheras jag inte alls av moderna hojar, tycker nästan alla är hiskeliga. De snyggast hojarna enligt mig är mellan 95-05 :) Och jag som ju sneglade efter XJ900 på Blocket idag, de är supersnygga enligt mig!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett kit är enkelt. Isär, byt allt = ny förgasare.

Grundinställning, montera, finjustera. Går perfekt i tio, femton år.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top