Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97

    XJ900 vs TDM850 nybörjarhoj för uppkörning?

    Hejsan

    Ska ta körkort och vill köpa en hoj som fungerar bra att göra uppkörningen med. Dvs den ska vara bra att träna lågfarts och högfartsbana med.
    Har riktat in mig på två hojar Yamaha XJ 900 Diversion runt årsmodell 95, samt Yamaha TDM 850 också runt årsmodell 95.

    Vilken av dessa tror ni är bäst lämpad för t.ex lågfartsbana?
    XJ900an är ju lite större och tyngre, mer touringhoj. Ca 280 kg.
    TDM:en är ca 40 kg lättare på 240kg och möjligtvis lite mer lättrörlig

    Jag är ca 193 cm och 95 kg.
    Har hittat en fin XJ900 i närheten men oroar mig för att den nästan är för tung för att göra lågfartsbana? Eller spelar 40 kg så stor roll?

  2. #2
    Medlem Kramers avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    998 cc
    Inlägg
    410
    Jag kan bara tala för mig och det finns andra som säkert kört upp på sporthojar. Att välja en tung sporttouring skulle jag försöka undvika om jag bara såg till uppkörningen. Ju lättare och smidigare desto skönare dag. Men sen gäller det ju att få tag på en hoj som du allmönt trivs med.

    Men att släpa på 280 kg i teknikmomenten låter tungt för mig iallafall.
    "Jag är väl som folk mest.
    Död på insidan, tom i blicken
    och sitter helst ensam på bussen.
    Närapå radikalt alldaglig."

  3. #3
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Kramer Visa inlägg
    Jag kan bara tala för mig och det finns andra som säkert kört upp på sporthojar. Att välja en tung sporttouring skulle jag försöka undvika om jag bara såg till uppkörningen. Ju lättare och smidigare desto skönare dag. Men sen gäller det ju att få tag på en hoj som du allmönt trivs med.

    Men att släpa på 280 kg i teknikmomenten låter tungt för mig iallafall.
    Problemet är att det är svårt att hitta en mc med 50kw+ som man sitter upprätt på, och som samtidigt är inom min budget på ca 15.000kr. Det lämnar i stort sett bara dessa två modeller kvar

    Vill tillägga att jag inte är intresserad av sporthojar, jag vill köra tryggt, säkert och bekvämt.

  4. #4
    Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    07 Yamaha R1 räser och en gammal TDM.
    Inlägg
    4 670
    TDM. Utan några som helst tvivel. Har en 91 vilken är identisk med den 95 du nämner. Löjligt lätt att köra överlag för det du ska ha den till. En XJ är utomordentligt på raka fina vägar, men tung på flera sätt om man ska trixa.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    Team R2D2 SEC 2018

  5. #5
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av jpe70 Visa inlägg
    TDM. Utan några som helst tvivel. Har en 91 vilken är identisk med den 95 du nämner. Löjligt lätt att köra överlag för det du ska ha den till. En XJ är utomordentligt på raka fina vägar, men tung på flera sätt om man ska trixa.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Tack för tipset, det var en uppfattningen jag hade också. Då blir det nog en TDM.
    Är det värt mycket att försöka få en senare modell? Hört att de tidigare ska ha problem med klonkig växellåda. Finns en 94:a här för runt 14k samt en nyare 98:a för 18k

  6. #6
    Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    07 Yamaha R1 räser och en gammal TDM.
    Inlägg
    4 670
    Citat Ursprungligen postat av Naikon Visa inlägg
    Tack för tipset, det var en uppfattningen jag hade också. Då blir det nog en TDM.
    Är det värt mycket att försöka få en senare modell? Hört att de tidigare ska ha problem med klonkig växellåda. Finns en 95:a här för runt 14k samt en nyare 98:a för 18k
    En 98 för 18 är bra pris beroende på skick. Reellt pris för min 91 är troligen runt 10-11 som jämförelse. Gått 15 men mycket är renoverat.

    Det är inte så mycket växellådan mellan generationerna som att motorgången är helt annorlunda. Kanske därför vissa upplever lådan som annorlunda när det faktiskt är samma låda. Eller att de helt enkelt är äldre? Ja, de är klonkiga.

    De är ganska lika att köra men jag skulle säga att den tidigare är lättare att handskas med i lågfart. Trevligare ljud i gen 2 (från 96) men den annorlunda tändningen gör också att den är lite kinkigare på låga varv.

    I slutänden är det mest en fråga om prio, är det värt 4-5 tusen? Värdet på dem kommer nog inte sjunka speciellt på ett år ifall du funderar på det.

    Jag skulle gärna byta min 91 mot en nyare enbart för ljudet, men jag har körkort sen 30 år och har redan haft både nyare TDM och TRX. Det har inte du... För att ta körkort skulle jag välja den inom budget.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Senast redigerat av jpe70 den 2018-06-07 klockan 18:15.
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    Team R2D2 SEC 2018

  7. #7
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Super retard 250 Yamaha
    Inlägg
    586
    Min röst går också till TDM. En lite underskattad hoj, men förvånansvärt modern. Parallelltwinnar kom ju sen tillbaks i BMWs små GS-modeller och i Versys runt -07. Helt ok med effekt, förhållandevis lätta, och hyfsad bränsleekonomi. Ett klokt och kul val för lite pengar, men håll lite koll på skicket.

  8. #8
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Tack för råden, jag blir ju väldigt sugen på en TDM när ni skriver så

    Just nu står det mellan dessa
    https://www.blocket.se/halland/Yamah....htm?ca=15&w=2
    https://www.blocket.se/alvsborg/Yama....htm?ca=15&w=2
    https://www.blocket.se/alvsborg/Yama....htm?ca=15&w=2

    Är mest sugen på den 98:an som jag kan få för 18, men det tar i lite, det är i översta budgeten (ja jag är en fattig student)
    Tänk om man kan få den röda för 12 kanske, då är det ändå 6 tusen kronors skillnad

    Edit: Denna kom upp i närheten https://www.blocket.se/Goteborg/Yama...r_79790730.htm
    Kanske är ett bra alternativ?
    Senast redigerat av Naikon den 2018-06-09 klockan 18:50.

  9. #9
    Too slow! jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    07 Yamaha R1 räser och en gammal TDM.
    Inlägg
    4 670
    Citat Ursprungligen postat av Naikon Visa inlägg
    Tack för råden, jag blir ju väldigt sugen på en TDM när ni skriver så

    Just nu står det mellan dessa
    https://www.blocket.se/halland/Yamah....htm?ca=15&w=2
    https://www.blocket.se/alvsborg/Yama....htm?ca=15&w=2
    https://www.blocket.se/alvsborg/Yama....htm?ca=15&w=2

    Är mest sugen på den 98:an som jag kan få för 18, men det tar i lite, det är i översta budgeten (ja jag är en fattig student)
    Tänk om man kan få den röda för 12 kanske, då är det ändå 6 tusen kronors skillnad

    Edit: Denna kom upp i närheten https://www.blocket.se/Goteborg/Yama...r_79790730.htm
    Kanske är ett bra alternativ?
    Man får ganska mycket bättre utrustning alternativt lektioner för 6000....

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    Team R2D2 SEC 2018

  10. #10
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av jpe70 Visa inlägg
    Man får ganska mycket bättre utrustning alternativt lektioner för 6000....

    Skickat från min G8441 via Tapatalk
    Det är sant, men jag har redan all utrustning. Men ja, det blir ju några körlektioner på 6000 kr. Kanske ska ta och kolla på den röda där

  11. #11
    Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    Z800 -14
    Inlägg
    665
    Smart att köpa något du kan övningsköra på privat i stället för att köra allt på körskola. Får man bara köra mycket innan går uppkörningen lätt men skall man göra det på körskola blir det dyrt och därför kör de flesta upp med för få timmar bakom styret. Har du bara tränat ordentligt kan du köra upp på vad som helst. Vikten känner du mest av när du redan gjort fel och skall hålla den med handkraft så köp den mc du vill ha efter du kört upp.

  12. #12
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Vrak2005 Visa inlägg
    Smart att köpa något du kan övningsköra på privat i stället för att köra allt på körskola. Får man bara köra mycket innan går uppkörningen lätt men skall man göra det på körskola blir det dyrt och därför kör de flesta upp med för få timmar bakom styret. Har du bara tränat ordentligt kan du köra upp på vad som helst. Vikten känner du mest av när du redan gjort fel och skall hålla den med handkraft så köp den mc du vill ha efter du kört upp.
    Det tror jag du har helt rätt i, det är så jag resonerar också. Tanken är att träna mycket lågfart och högfartsbana.
    Momenten för trafikkörning vet jag inte om man kan lära sig själv, kanske skulle ta några lektioner alternativt någon intensivkurs för den biten.

  13. #13
    -
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Apostlahäst modell gammal
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av Naikon Visa inlägg
    Tack för råden, jag blir ju väldigt sugen på en TDM när ni skriver så

    Just nu står det mellan dessa
    https://www.blocket.se/halland/Yamah....htm?ca=15&w=2
    https://www.blocket.se/alvsborg/Yama....htm?ca=15&w=2
    https://www.blocket.se/alvsborg/Yama....htm?ca=15&w=2

    Är mest sugen på den 98:an som jag kan få för 18, men det tar i lite, det är i översta budgeten (ja jag är en fattig student)
    Tänk om man kan få den röda för 12 kanske, då är det ändå 6 tusen kronors skillnad

    Edit: Denna kom upp i närheten https://www.blocket.se/Goteborg/Yama...r_79790730.htm
    Kanske är ett bra alternativ?
    Jag har ägt en Fazer FZS 600 och en TDM (dock 900). Jag tror du kommer att uppleva Fazern som liten med tanke på din längd, sitthöjden är låg jämfört med de allra flesta hojar. Jag tror de flesta härinne skulle tveka att kalla fazern sportig trots hyfsade 95 hästar, det är en allroundhoj som inte är bäst på något, men inte urusel på något. Jag upplevde den dock som roligare att köra än TDM, som dock är mkt bättre när vägen blir ojämn/dålig.

  14. #14
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 467
    Jag lägger min röst på TDM:en.

    Jag hade tidigare en TDM 850 -00.
    Den är inte bäst på något men den är skaplig på det mesta. Den funkar bra för någon som är lite längre. Jag själv är 185 och det var inga som helst problem. Jag skulle säga att det är en av dom bättre hojarna om du är lång. Den har tillräckligt med motoreffekt och väghållning för att piska relativt fort efter kurviga vägar även om väghållningen lämnar en del att önska när det börjar gå riktigt fort eftersom den blir lite svampig och svajig. Men då pratar vi om en god bit över lagligt och vad som egentligen är vettigt.
    Samtidigt är den relativt lätt (Inte lättast i världen men tillräckligt) och enligt min åsikt väldigt lättmanövrerad.

    Exsambons bror lånade min för att greja uppkörningen och det var såvitt jag förstod inga som helst problem.

    Den är en utmärkt hoj för att greja manöverproven och den är tillräkcligt bra för att köra i ganska många år efter du fått kortet.
    Hade min inte blivit kvaddad av en lastbil som körde på mig bakifrån så hade jag med stor sannolikhet haft kvar den än idag. Såpass nöjd var jag med den.
    The man, the myth, the concept.

  15. #15
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Tack för alla tipsen, vi åker och kollar på den röda TDMen imorgon. Vi får se vad som händer!

  16. #16
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Då var man TDM-ägare =)


  17. #17
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 467
    Citat Ursprungligen postat av Naikon Visa inlägg
    Då var man TDM-ägare =)

    Grattis. Jag tror du kommer att trivas med den där.
    Enligt min åsikt så har motorn i TDM:en en väldigt trevlig karaktär med rätt bra bottendrag. Det är inte så mycket topp på den men den vaknar till lite på högre varv. Jag gillade den skarpt. Och det är en bra och välbalanserad hoj med bra sittställning för att köra manöverbanorna på.

    Jag saknar min lite emellanåt trots att jag trivs ohyggligt bra på VFR:en.
    The man, the myth, the concept.

  18. #18
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Super retard 250 Yamaha
    Inlägg
    586
    Citat Ursprungligen postat av Naikon Visa inlägg
    Då var man TDM-ägare =)

    Stort grattis

  19. #19
    Medlem Naikons avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    97
    Tackar tackar =)

    Ja man är ju sugen på att köra den hehe. Min handledare fick sin hoj stulen precis innan köpet så tyvärr blir det lite väntetid tills man kan ge sig ut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Nu är gaffeln testad. Inget bra, lite för litet avstånd på fjädringsvägen befarar jag, 70 mm. Kapa bort en bit på styrhuvudets underkant? Nej det ger jag mig [...]

Yami
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här