MV Agusta till Moto2 2019!

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Nu är det officiellt, MV Agusta ska ställa upp i Moto2! Klart värt att ha en tråd för att kunna dregla åt vad som ser ut som en jäkligt läcker hoj ;)

1.big.jpg


MV Agusta decided to rely on Forward Racing Team, a team founded in 2009 that runs in Moto2™ World Championship since its inception in 2010, reaching the podium in the inaugural race and obtaining their first victory in the fifth round at Silverstone. Forward Racing Team has also participated in the MotoGP™ World Championship, with Aleix Espargaró topping the Open class standings at the end of the 2014 season.

The first prototype that will run in the Moto2™ World Championship is already in an advanced stage of development, with their track debut set for July 2018.

http://www.motogp.com/en/news/2018/06/06/mv-agusta-returns-to-grand-prix-racing/261648
 

Valent

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple 2008
Ska bli superkul att se dom i Moto2 men jag blir lite orolig att dom kommer dra ner på satsningen i WSS, det kanske blir 23st Yamaha R6 och en stackars ensam Triumph Daytona... :(
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den där såg ju snygg ut minsann. :D

Ser den inte väldigt mycket ut som en gathoj, mer än en racehoj?

Känns inte heller då lovande att det är Giovanni Cuzari som ska driva teamet. Dömd (?) för skattebrott och förskingring och enligt Alatalo den mest snikne/oseriösa typen i hela MotoGP-cirkusen.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En av de snyggaste hojar jag sett i någonsin! :kär
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Trevligt att se en hoj med sadel som fortsätter över bakhjulet tycker jag. Behöver de så mycket fjädringsväg för bakhjulet att de behöver vara så höga? Borde det inte vara bättre med en lägre hoj, eller är det någon aerodynamik som jag inte riktigt förstår? Kanske är att jag tycker det är fult med så mycket luft mellan bakhjul och sadel (eller vad det kallas)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det någon som vet vad det blir för konfiguration? Skall de åka Kalex eller kommer Suter bygga ramar för nya motorn eller skall det utvecklas något eget?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att MV Agusta ska vara med i Moto2 är en sanning med modifikation. Visst, hojen kommer säkert att heta MV Agusta i alla startlistor, men det handlar helt enkelt om att förse en Suterhoj med dekaler och emblem som säger MV Agusta. Något som Forward-teamet försökte göra redan inför denna säsong med Kalex såväl som KTM och därför blev utkastade med huvudet före från Kalex såväl som KTM...

Exakt vad bilden ska föreställa vet jag inte, men knappast en konkurrenskraftig Moto2-hoj. Bromsok, bränsletank, sadel och kedjejusteringar från någon slags gathoj...? Och stötdämparen aningens högt upp i chassiet, på ett ställe där man nog vill ha några liter av bränsletanken om man vet vad man håller på med...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det någon som vet vad det blir för konfiguration? Skall de åka Kalex eller kommer Suter bygga ramar för nya motorn eller skall det utvecklas något eget?

Jag vet att Forward definitivt inte kommer att åka Kalex eller KTM då man inte är önskvärda hos någon av dem. Kalex och KTM har samma policy - åker du med deras hoj så anmäler du dig också under deras riktiga namn. Inget "re-branding" bjäfs.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja som moto2 hoj ser det väl lite gatmässigt ut här och var.

Men som koncepthoj och gatsoffa blir jag alldeles frälst. Vad snygg. (Nu bortser vi från funktionalitet...)
Jag är också en en av dem som inte lärt mig det fina i en kort bakände där bakhjulet sticker utanför med en meter. Är väl något med ålder..:rodnar
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag förstår inte rikigt poängen med KTM och Mw Agusta på motogp 2 när de inte har sina egna motorer i chassit...:va

Det känns som lura konsumenter med populäritet:mad: (frågan är de som inte följer motogp2 känner till att KTM kör med Honda motor:dummer Nu ska MW Agusta också göra det:3freak)

Varför de kända mc tillverkare inte får köra med sina egna spis?:va

Det viktigaste för mig är motorn i en motorcykel. Så undrar jag om hur många race hade KTM & Mw Agusta klarat på motogp2 med sina egna motorer jämförfört med japanska tillverkare?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag förstår inte rikigt poängen med KTM och Mw Agusta på motogp 2 när de inte har sina egna motorer i chassit...:va

Det känns som lura konsumenter med populäritet:mad: (frågan är de som inte följer motogp2 känner till att KTM kör med Honda motor:dummer Nu ska MW Agusta också göra det:3freak)

Varför de kända mc tillverkare inte får köra med sina egna spis?:va

Det viktigaste för mig är motorn i en motorcykel. Så undrar jag om hur många race hade KTM & Mw Agusta klarat på motogp2 med sina egna motorer jämförfört med japanska tillverkare?

Mv Agusta kommer inte att ha kört Moto2 med Hondamotorer utan precis som de andra att köra med Triumphmotorer.

De vill tävla i Moto2 med de får inte tävla med egna motorer iom det är en klass med enhetsmotorer
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Mv Agusta kommer inte att ha kört Moto2 med Hondamotorer utan precis som de andra att köra med Triumphmotorer.

De vill tävla i Moto2 med de får inte tävla med egna motorer iom det är en klass med enhetsmotorer

Jaså, det är redan infört:) skulle inte vara roligare ifall alla tillverkare fick tävla med sina egna material i motogp2 också som motogp!!!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag förstår inte rikigt poängen med KTM och Mw Agusta på motogp 2 när de inte har sina egna motorer i chassit...:va

Det känns som lura konsumenter med populäritet:mad: (frågan är de som inte följer motogp2 känner till att KTM kör med Honda motor:dummer Nu ska MW Agusta också göra det:3freak)

Varför de kända mc tillverkare inte får köra med sina egna spis?:va

Det viktigaste för mig är motorn i en motorcykel. Så undrar jag om hur många race hade KTM & Mw Agusta klarat på motogp2 med sina egna motorer jämförfört med japanska tillverkare?

Ja, det finns ju en anledning till att Suzuki och Yamaha inte har egna team i Moto2. KTM har dock sagt att de är närvarande i Moto2 för att kunna grooma förare hela vägen från Moto3 till MotoGP, utan att lämna ”familjen”.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jaså, det är redan infört:) skulle inte vara roligare ifall alla tillverkare fick tävla med sina egna material i motogp2 också som motogp!!!

Att jag tolkar det så är det nästa säsong och då är det Trajarovor i Moto2.

Sen om vi vill se de andra fabrikerna tillverka Moto2hojar med egna motorer kan du starta en ny tråd om ist.

Generellt så har enhetsmotorer genererat jävligt bra racing om inget annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår inte rikigt poängen med KTM och Mw Agusta på motogp 2 när de inte har sina egna motorer i chassit...:va

Det känns som lura konsumenter med populäritet:mad: (frågan är de som inte följer motogp2 känner till att KTM kör med Honda motor:dummer Nu ska MW Agusta också göra det:3freak)

Varför de kända mc tillverkare inte får köra med sina egna spis?:va

Det viktigaste för mig är motorn i en motorcykel. Så undrar jag om hur många race hade KTM & Mw Agusta klarat på motogp2 med sina egna motorer jämförfört med japanska tillverkare?

Det är ju ändå viss nytta att kunna utveckla ram och fjädring i ett sammanhang där däck och motor är lika för alla under tävling.
Så kan man träna upp team i moto2 och lyfta upp kompetent folk till teamet i MotoGP.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att jag tolkar det så är det nästa säsong och då är det Trajarovor i Moto2.

Sen om vi vill se de andra fabrikerna tillverka Moto2hojar med egna motorer kan du starta en ny tråd om ist.

Generellt så har enhetsmotorer genererat jävligt bra racing om inget annat.

Ja, från och med säsongen 2019 så är det ny enhetsmotor i Moto2. Den nya motorn är baserad på Triumphs relativt nya 765 cc trippel, men byggd och servad av Extern Pro och med bl.a. lite vassare kammar än gatmotorn samt Magneti Marelli enhets-ECU med traction control.

Den nya motorn och ECU'n har precis "släppts" och potentiella fabrikanter (NOTERA - fabrikanter, ej team) kommer att gå en kurs på denna ECU måndagen efter Catalunya GP. Sedan är det fritt fram att börja testa, så länge man håller sig till det maximala antalet testdagar per år, det vill säga.

Ingen kan klaga på rejsingen i denna klass. Kolla nu senast på Mugello. Fyra potentiella vinnare går ut tillsammans på sista varvet, till skillnad från sömnpillret MotoGP där man verkar rada upp sig med tre sekunders lucka...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja, från och med säsongen 2019 så är det ny enhetsmotor i Moto2. Den nya motorn är baserad på Triumphs relativt nya 765 cc trippel, men byggd och servad av Extern Pro och med bl.a. lite vassare kammar än gatmotorn samt Magneti Marelli enhets-ECU med traction control.

Den nya motorn och ECU'n har precis "släppts" och potentiella fabrikanter (NOTERA - fabrikanter, ej team) kommer att gå en kurs på denna ECU måndagen efter Catalunya GP. Sedan är det fritt fram att börja testa, så länge man håller sig till det maximala antalet testdagar per år, det vill säga.

Ingen kan klaga på rejsingen i denna klass. Kolla nu senast på Mugello. Fyra potentiella vinnare går ut tillsammans på sista varvet, till skillnad från sömnpillret MotoGP där man verkar rada upp sig med tre sekunders lucka...

Jag menade att Mv kommer att joina 2019.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Om man ser hur bra chassi deras f3 o f3800 har, Liknande 3cylindrig motor...en utvecklad styv racing chassi efter erfarenheten från SuperSport? Om de går den vägen så kommer den vara med i toppen med rätt förare!

Går de med ett annat chassi märke så är det ju inte MV längre och bläh...då kan alla ha sitt namn där? Sätt dekaler från de stora hoj tillverkarna på de moto2 hojarna...Harley davidson kan ju vara med om man skulle gå den vägen....:arsele:lol

Tror om de gör sådär är det ju bara för marknadsföring, skall de vara ärliga och satsa så tar de deras egenutvecklad chassi för att återuppliva Agostini's räjsing karriär.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top