Service på gsxs1000

kalleteodor

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Källby
Hoj
-:-
Ska åka och kolla på en begagnad gsxs1000 om ett par dagar och har nu lite frågor.
Cykeln är en -16 som gått 500 mil.
Jag har försökt finna info om när service ska göras och fått fram ”årligen eller var 1000e mil” stämmer detta?
Det är ju isåfall dax för den (stora?) 2 års servicen och jag undrar då om någon här inne har den blekaste av vad en sådan kan gå på hos en Suzuki auktoriserad verkstad?
Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Suzuki har stor service med ventilkontroll vid 2400mil, 4800 mil osv. Jag betalade ca 8500kr för stor service på min 3-cylindriga Sprint RS hos Johans MC som också har Suzuki. Så jag gissar drygt 10000kr för en 4-cylindrig.
Småservicarna, smörja kedja per ca 50 mil (och justera kedjespänning per ca 200mil), byta olja per ca 300mil och oljefilter per ca 600mil, byta bromsbelägg / rengöra bromskolvar gör jag själv. Men det är jag det.

Så du har inte stor service på minst 1 år gissar jag på en hoj som gått 500mil.
Utan "bara" olja och filterservisar som enligt schemat antagligen är vid 600mil / 1200mil / 1800mil.
Om du inte gör dom själv.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fantastiskt vanligt att folk ignorerar tidintervall på servicear, så den där har garanterat bara fått en 100-milaservice, så nästa ska inte vara något dyrt, om du inte vill det då.
Är det hos en handlare kan du säkert pruta till dig en service om inte annat. :hihi
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Sålde min GSXS1000 i våras. De skall servas årligen för att märkesgarantin skall gälla. Jag servade innan jag sålde, kostade ca 3000 spänn inkl nytt framdäck, så jag gissar ca 12-1500 för servicen.

Min hade för övrigt också gått drygt 500 mil. 2016 och -17 är samma årsmodell om jag minns rätt, kolla att denna inte är uttagen -16 och oservad förra året, i så fall kan Suzuki hävda att servicen inte skötts.

Kanonhoj för övrigt, saknar den ibland!
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
1200 mils serviceintervall, eller 12 månader efter föregående service. För att behålla garantin, upp till 5 års garanti. Frågan är väl när den är uttagen från handlaren, 16 eller 17 och när den är servad.

Ventilspel vid 2400 mil, jag har tolkat det som att det är vid 2400 mil oberoende av tidsaspekt. Dvs görs årsservice korrekt och hojen står stilla så... ja, fortfarande 2400 mil.

Vanliga oljebytesservice/årsservice för att behålla garantin upp till 5 år, ca 2500 är min erfarenhet.

Kostnad för ventilspel får du gärna fylla i här om du ringer runt.


Finns det någon märke som inte har årsservice för att uppfylla garantiåtaganden? Tror folk har sjukt dålig koll på detta och att var och varannan "ny" hoj har halkat ur garantitiden pga av felaktigt serviceintervall. Sen säger väl servicefirmorna inget, de är väl glada när folk kommer och servar hos dem i tron att garantin fortfarande gäller...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Garanti är utanför Sverige nått du har när du köpt hojen.
Det som i Sverige får kallas garanti under förutsättning du gör servicar på auktoriserad verkstad är inte "garanti" i tex Tyskland utan ett "serviceavtal" som ger förlängd garanti.

Dvs du får en förlängning av garantin genom att du betalar 189kr/liter olja för olja som MC-firman köper in för t.ex. 70kr/liter. Osv.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Lite skumt med service intervaller kollar man i handboken för maintenance chart är det 600 mil mellan oljeservice
kollar man på europa är det 1200 mil
har även kollat vanlig 600 mila service hos suzuki i Mora dem ska ha
2700 kr för bara ett vanligt olje byte. sen visst dem kanske känner efter några skruvar och så.
Tror jag skippar den å gör allt själv det är ju en japansk hoj så dem håller ihop endå :lol
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja det är tamefan helt otroligt många som inte ens byter olja bara för att den inte gått oljeintervallet. Ofta som sagt man ser att det är fem år mellan servicar!! Hur svårt är det att läsa på vad som gäller.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Räkna då med att Suzuki kommer att bråka om garanti och speciellt förlända 5årsgarantin om ngt händer.

Ja så är det ju men 2 servicar så är man uppe i 5400kr minst.
Aldrig hört att något dyrt som gott sönder, den blir dessutom bättre servad när man är mekaniker själv
och verkligen går igenom allt.
Edit är kanske värt att serva på suzuki verkstad endå det är ju trots allt 5 års garanti!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top