Aprilia RS4 125 eller Yamaha YZF-R125?

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Tja kära hojåkare!
Lyckades med uppkörningen idag i Tullinge och nu är sista steget en hoj! Som vissa kanske sett så gjorde jag liknande tråd dock angående RS 125:an istället. Får tyvärr inte köpa beggagnat (vet, skit drygt. Onödigt med ny hoj. Men nu blir det så) så nu spanar jag in dessa två hojar. Aprilian tycker jag är lätt är snyggare (passar även hjälmen perfekt) även fast Yamahan också är sjukt snygg, men kollar man specs så ska Aprilian vara ”den segaste” av de alla (undantag Hondan). Nu är alla 4 takt 125:eek:r nästan lika men om jag ändå ska köra en så slö hoj så tar jag nog ändå den piggaste. Vad säger ni?
Aprilia RS4 125 vs Yamaha YZF-R125? (2017/18 modeller förmodligen om jag ej hittar äldre i butik)

Tack på förhand och ni får gärna komma med andra vettiga förslag! :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mela lis eller italiensk skönhet. Jag undviker ytterligare sarkasm eftersom du är ny och lyckats ta kortet (grattis!).

För övrigt har vissa det för bra. Pappa har aldrig kört med "Du måste få en ny hoj", snarare "Här har du ett jobb, resten är ditt problem ungjävel!"
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Varför får du inte köpa begagnat?
Allt nytt är ju fyrtaktat mög...

Men för att svara på din fråga, självklart Aprilia!
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Mela lis eller italiensk skönhet. Jag undviker ytterligare sarkasm eftersom du är ny och lyckats ta kortet (grattis!).

För övrigt har vissa det för bra. Pappa har aldrig kört med "Du måste få en ny hoj", snarare "Här har du ett jobb, resten är ditt problem ungjävel!"

Asså ska jag vara helt ärligt har jag det bättre än average svensson, ja. Men stod i princip för hela körkortet själv (och det var en stor summa pengar) som 16-åring. De ville hjälpa till genom att köpa motorcykeln åt mig.
Men eftersom jag inte förstod vad din sarkasm så får du gärna förklara :)

Varför får du inte köpa begagnat?
Allt nytt är ju fyrtaktat mög...

Men för att svara på din fråga, självklart Aprilia!

Enligt dem; eftersom beggagnat: 1. Så kan någon har mixtrat med hojen så min säkerhet kam utsättas. 2. Det är dyrt att lägga ut sån stor summa pengar på en gång för dem just nu (dålig period). 3. Mycket tid lch krångel att köpa beggagnad med besiktning, fixa allt som behövs m.m. Kan ju kontra allt de där men de är så jävla envisa så det går bara inte...... köpa nytt är helt onödigt anser jag. Slöseri på pengar på en hoj som ska användas i mindre än två år.

Kör inte aprillia med yamaha motor:va
Har faktiskt ingen aning, men skulle bara konstig ifall den gjorde det då Aprilian ska nå 15 hk vid 10500 varv och Yamahan vid 8500 varv. Samt att Aprilian gör 10,4 Nm och Yamahan 12,4 Nm.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Asså ska jag vara helt ärligt har jag det bättre än average svensson, ja. Men stod i princip för hela körkortet själv (och det var en stor summa pengar) som 16-åring. De ville hjälpa till genom att köpa motorcykeln åt mig.
Men eftersom jag inte förstod vad din sarkasm så får du gärna förklara :)



Enligt dem; eftersom beggagnat: 1. Så kan någon har mixtrat med hojen så min säkerhet kam utsättas. 2. Det är dyrt att lägga ut sån stor summa pengar på en gång för dem just nu (dålig period). 3. Mycket tid lch krångel att köpa beggagnad med besiktning, fixa allt som behövs m.m. Kan ju kontra allt de där men de är så jävla envisa så det går bara inte...... köpa nytt är helt onödigt anser jag. Slöseri på pengar på en hoj som ska användas i mindre än två år.


Har faktiskt ingen aning, men skulle bara konstig ifall den gjorde det då Aprilian ska nå 15 hk vid 10500 varv och Yamahan vid 8500 varv. Samt att Aprilian gör 10,4 Nm och Yamahan 12,4 Nm.
Punkt 1 och 3 är helt löjliga bara, okej att man eventuellt kan behöva besiktiga och skit, men finns gott om begagnade hojar som går igenom bes utan anmärkning.
Att tidigare ägare skulle ha mixtrat med hojen så att din säkerhet skulle stå på spel känns sådär lagom troligt.
Man märker inom 5 sek om en säljare är inavlat WT eller en ärlig typ.
Köpt ett gäng hojar av privatpersoner och aldrig varit några problem.

Ekonomiska biten kan jag inte säga något om, jag hade också haft det lättare att ta en hoj för 50k på avbetalning än att hosta upp 20-25 för en hoj direkt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Köp den du känner mest för!
En sak som jag tror inte nämnts är vikten!

Hittade något om att Yaman väger 142 kg tankad.
Sett två olika källor på att Aprilian väger 120 kg tankad.

Då skulle jag säga att Aprilian är den piggaste av dom.

Grattis till kortet!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Testa båda två o känn efter vilken som är goast. Ibland är en hoj som är sämre på pappret bara oförklarligt roligare att köra. Det är många faktorer som spelar in. Som inte syns på nån motorcykel spec. Var så häftigt senast jag åkte till oslo. Det drog förbi ett helt kompani. Typ 30 unga grabbar på diverse olika 125or Gick inte så snabbt. But the feeling of freedom was at its peak.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top