Tjöpa pool.. en såndär liten

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det finns väl ungefär tusen tusen billigare badkoppar från valfritt gubbdagis, ica eller lanthandel som lovar guld o grönt vatten men finns det något att ha? Var på trädgårdsmssan i år halvt frivilligt och där kosta väl den billigare 50 000 pengar och jag tänker väl en nolla mindre ungefär. Vill dock ha lite finesser och ingen plaskdamm som man köpte på fyllan som yngre, rymde 3 kubik och efter några veckor i solen visa mätstickan 1cm när man klev i.. brrr.

Om man specar något sånthär:

2-6 kroppar
Kvalitet som överlever ett par säsonger i.a.f.
Massagebubblor värt namnet som täckmantel
Dugliga sittplatser med nackkuddar
Pump/filter och andra självklarheter utan amoniak
Värmesystem, plus om man inte kan slipa skridskor på elmätaren
Vintertålig är inget krav men ingen nackdel
Vätskehållare, wifi och andra bekvämligheter jag inte har en aning om?

Någon med erfarenhet av något som fungerar hjälpligt? Är det bara beställa från Polen som gäller eller finns det något fynd i 08-land?

YoJ285y.gif
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ehrm. En polare till mig hade en såndärna uppblåsbar i flera år och han var skitnöjd. Nästan så ajg själv funderar på en för att se om den överhuvudtaget kommer användas.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För en nolla mindre får du typ ingen pool alls. Priserna skiljer rätt lite mellan olika modeller och märken som har samma features. Dom har hyfsat bra koll på konkurrensen. Däremot skiljer det en del mellan dom som är uppblåsbara och således bara för sommarbruk och dom som är fasta och därmed avsedda att stå ute i ur och skur.

Värmesystem brukar ingå oavsett men räkna med att du kan slipa skridskorna när du värmer upp den. När den väl är varm är det inte lika farligt så länge som du ser till att ha ett isolerande lock på den.
Dom uppblåsbara blir av naturliga skäl billigare i drift eftersom det inte behövs lika mycket el för att hålla den varm på sommaren men dom flesta vill nog ha en 3-fas anslutning i alla fall.
Dom som är för året runt bruk har jag för mig att man ska räkna med mellan 500-900 kr/mån för elvärmen utslaget under året eftersom den inte bör stå tom och frysa under vintern utan helst skall vara fylld och hållas varm.
Dom uppblåsbara som är för sommarbruk är betydligt billigare.

En kompis till mig köpte en uppblåsbar och dom verkar i alla fall nöjda med den. Jag tror den uppfyller alla dom krav som du prickat av. Märke och modell har jag dock inte koll på. Men vore jag i ditt läge så skulle jag nog överväga en uppblåsbar som du plockar in på vintern.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns la sådana här svarta stora ser ut (somjättestoraluftmadrasser) som man kan lägga på gräsmattan som man cirkulerar poolvattnet genom.Ja asså solvärmare.

Då slipper han starta upp ett skridskosliperi:hihi
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, här trillar det in lite idéer :tummenupp

Spabad är nog en vanligare benämning men ni verkar ha fattat konceptet i vilket fall. Jag försöker snappa upp allt matnyttigt som sägs om olika modeller och mkt riktigt så håller förmodligen inte budgeten, som vanligt.

Separat/fristående pump är bra vid reparation och möjlighet att bygga in så det blir käft.

Låsbart lock håller glina borta och/eller hindrar att kattfan marinerar veckans fångst.

Antingen tål den väder eller så gör den inte, de flesta jag tittat på klarar som lägst 0-4 grader eller minus 30 och då blir det nog en minuspool.

8-9k verkar ett rimligare budgetval, the search går på och pågår.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle säga att de är stor skillnad på billiga å bättre badkoppar då...
Skippa dom billiga för de är att kasta pengarna i sjön..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo det hade underlättat men möjligheten att provcykla en uppblåsbar är nog ganska sällsynt.

Jo de är nog sant.. De kanske inte är så långt från att fylla ett bakar me varmt vatten då, även om de oxå kan vara himla skönt...
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
För några tusenlappar får du bara skräp. Kvalitet kostar. Sök på byggahus.se
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Personligen är jag ganska ointresserad av massage och bubbel då det bullrar mer än funktionerna är värda för mig. Dessutom är det fler detaljer som blir sunkiga/går sönder med tiden. Hur vanligt är det med en välanvänd 10 år gammal plastkopp som är hel och fräsch oavsett prisklass?

Ett rejält rostfritt vedeldat kar kommer det bli den dagen det kommunala vattnet kommer till sommarstugan.
https://vedpool.se/ eller liknande.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo de är nog sant.. De kanske inte är så långt från att fylla ett bakar me varmt vatten då, även om de oxå kan vara himla skönt...

Förklarar du allt i gåtor? :va Jag är en sån som har badkarat mer än jag duschat här i livet, true story så där behöver jag inte tappa upp ngt för en referens :)

För några tusenlappar får du bara skräp. Kvalitet kostar. Sök på byggahus.se

Det finns undantag men det är ungefär som att försöka hitta intelligent liv på aftonbladet, alltså dåliga odds.

Personligen är jag ganska ointresserad av massage och bubbel då det bullrar mer än funktionerna är värda för mig. Dessutom är det fler detaljer som blir sunkiga/går sönder med tiden. Hur vanligt är det med en välanvänd 10 år gammal plastkopp som är hel och fräsch oavsett prisklass?
https://vedpool.se/ eller liknande.

Exakt men om 10 bast sitter jag förmodligen på månen o dinglar med benen = förhoppningen om ett par säsonger syftar närmare på två år än tio :) En spahelg där vi mest sitter i någon ankdam o plaskar går loss på 3000-5000 pengar, kan jag hålla liv i en sånhär i 24 månader för att stilla spabegäret hos någon så är det värt varenda krona.

Alltså, jag är inte ute efter någon investering till fastigheten utan bara lite avkoppling på tomten. Som sagt det säljs många av dessa, även billigare med dom som är nöjda för vad det är. Skulle jag bygga pool hade jag nog skapat en tråd om vilken grävmaskin jag skulle köpa istället.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Förklarar du allt i gåtor? :va Jag är en sån som har badkarat mer än jag duschat här i livet, true story så där behöver jag inte tappa upp ngt för en referens :)/QUOTE]

Att köpa en billigt kopp för kanske någon tusenlapp är som att flytta ut vanliga bad karet å tappa upp varmvatten i... Vill man ha bubbel kan man koppla tryckluftslangen från kompressorn till karet..

De är som att jämföra me att köpa en gammal miltär Jawa å hänga på en fartkåpa å tro att man har en sporthoj..
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Förklarar du allt i gåtor? :va Jag är en sån som har badkarat mer än jag duschat här i livet, true story så där behöver jag inte tappa upp ngt för en referens :)



Det finns undantag men det är ungefär som att försöka hitta intelligent liv på aftonbladet, alltså dåliga odds.



Exakt men om 10 bast sitter jag förmodligen på månen o dinglar med benen = förhoppningen om ett par säsonger syftar närmare på två år än tio :) En spahelg där vi mest sitter i någon ankdam o plaskar går loss på 3000-5000 pengar, kan jag hålla liv i en sånhär i 24 månader för att stilla spabegäret hos någon så är det värt varenda krona.

Alltså, jag är inte ute efter någon investering till fastigheten utan bara lite avkoppling på tomten. Som sagt det säljs många av dessa, även billigare med dom som är nöjda för vad det är. Skulle jag bygga pool hade jag nog skapat en tråd om vilken grävmaskin jag skulle köpa istället.

Det verkar ju som om det mesta kan ge upp på de billigare alternativen och det ganska omgående efter inköp. Sedan kan man ju har tur och få ett lyckat exemplar. Baserat på lässägen (ingen personlig erfarenhet) tror jag det är stor risk att man skaffar sig ett nytt ofrivilligt mekintresse.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top