Ditt absoluta favoritmärke bland mc och varför?

Str3 R

Guest
Som rubriken menar, vilken mc och märke trivs du allra bäst med och varför?

Själv är jag åt det anglofila hållet, trivs riktigt bra på min Triumph Street Triple R (som skapt efter min ergonomi) och Triumph Scrambler samt Husqvarnan. Har även en fint renoverad BSA M20 från 1944 men som laddningen kajkat ur på. Men jag sitter mest på Husqvarnan och Streeten, Scramblern misständer för tillfället och jag ska kolla kompet på den. När jag orkar.

Så, vad kör ni helst med och varför? Ergonomiskt toppen? Älskar vridet?

Ös på med svar! :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Flyttade tråden hit.
Mitt favoritmärke är Ducati.
Det jag gillar:

- Dom är ofta röda, ibland inte men det gör inget.
- Motorn har vrid och karaktär.
- Mycket välgjorda detaljer.
- Stort programutbud, finns en hoj för alla smaker.
- Dom kostar mycket pengar, alla har inte råd, det är bra :hej
- Man blir glad av att titta på en Ducati och man blir ännu gladare när den faktiskt går igång.

Det jag inte gillar:

- Reservdelshanteringen kan vara jäkligt random.
- Att man börjat vattenkyla allt.
- Att idioterna har stängt fabriken en hel månad mitt i säsong.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Kawasaki.

Helst H2.

Gärna Finax-finansierat.

Ännu hellre stulet...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De flesta stora märkena, och några små, har något som ger mig habegär. Det är inget särskilt märke som är extra för mig, än iaf. Jag har inte ägt något av allt, eller ens provkört så kanske finns där något märke därute som kan bli min favorit fortfarande.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror nästan att det är Norton. Borde vara det eftersom jag har fyra stycken.....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gillar BMW boxer.

Varför?

Hojar för proffs. Bra komponenter, väldigt egna lösningar. Real World prestanda och väldigt lite bjäfs. Handtagsvärme. Kardan. Förhållandevis lätta, låg tyngdpunkt, stark och karaktärsfylld motor. Utmärkta (eller extremt bra) bromsar. Telelevergaffel (helt överlägset allt annat). Bra strålkastare. Bra vind/väderskydd. Billig försäkring. Ergonomi som passar mig. Varenda detalj är gjord för funktion.

Jag kan leva med speciellt utseende, svår gubbvarning och polisstämpel. De sista varianterna har iofs tvättat bort det mesta av det.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tror det är som vanligt:

De som gillar motorcyklar väljer något Europeiskt märke, de som köper hoj och matchande skinnställ efter friserade faktablad går på asiatiskt :tuttar


* Minns när Triumph 675 kom. Folk klagade på att den var så tung enligt papper, enbart för att ig vara lättast när de vägde dem i ett test av 600klassen då asiaterna kör alternativ verklighet.
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Tror nästan att det är Norton. Borde vara det eftersom jag har fyra stycken.....
Påminde mig just, var på ett rally för några år sen där man hade depåstopp med frågor. På ett av dessa ställen låg det sex toppar på ett bord och man skulle urskilja vilket märke de tillhörde. När jag kom fram till en topp med större ventiler tänkte jag: Det där måste vara Norton, de körde ju race. Och det var det, en topp från Norton (övriga placerade jag rätt för den delen). :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
KTM är ett märke jag känner starkt för. Dom försöker göra nya saker och visst misslyckas en del av dom eller det håller kanske inte lika länge som andra saker på marknaden. Men en sak är man garanterad om man köper KTM, och de e att man kommer ha FÖRBANNAT roligt med bra känsla, bra motor, bra allt (till de går sönder :rodnar )
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Svag för Ducati.
Så många otroligt vackra hojar genom åren.
Min kompis har en 1299 Panigale.
Det finns inte, iaf enligt mig, en enda del eller en enda vinkel där den hojen inte är vacker! :kär
Att de, trots att de säljer oerhört många färre motorcyklar än japanerna, ändå ligger i topp i MotoGP är också respekt. :tummenupp

Sen finns det en speciell plats i mitt hjärta för sjutti-, åtti-talare.
Det är bara så mycket rå...motorcykel. :)
Ber man ett barn rita en motorcykel så ritar dom min CB650 -80. :hihi
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Aprilia

älskar RSVn 04-09 eller hur länge den nu producerades.. i min mening en av dom snyggaste hojarna nånsin fortfarande, go på landsväg och kompetent på bana, skottsäker motor, bra bromsar och fjädring standard.. en hoj som är bra på allt men inte bäst nånstans kanske (ens när den kom, nu är den ju 10 år).

ed: hade även tonårscrush på RS250 och Erika Eleniak så det spelar nog också in..
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Intresserar mig egentligen mer av specifika modeller än märket i sig. Helst av allt ska det vara modeller som antingen mer eller mindre revolutionerat utvecklingen, eller gjort det de byggdes för såpass bra att de blivit ikoner i sammanhanget. Med det sagt, eftersom jag främst är intresserad av 80/90-talare så skulle jag ändå tippa på att Honda ligger inne med flest modeller som tilltalar mig. Oavsett om det står XRV, ST eller CBR på tanken.

När det gäller renodlade sporthojar är däremot valet lätt; Suzuki. Och Ducati, såklart.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
JAWA 638!!

Billigare än en moped, ser ut som en moped, luktar som en moped och ungefär samma prestanda som en moped.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Yamaha. Bara för att det funkar i alla lägen. Och så gör dom ju gitarrer också :lol...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Yamaha. Bara för att det funkar i alla lägen. Och så gör dom ju gitarrer också :lol...

Yamaha är mitt andra favvomärke eftersom de vågade ta ut svängarna där under tidigt-mitten åttiotal när man själv var i kalenderbitaråldern. Dessutom funkar de fanimig jämt och är inte lika trista som Honda... ;)


Buy quality, cry once
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
MV Augusta.

För designens skull, och för att de inte är var mans hoj. Skulle vilja ha en, men kommer troligen att få fortsätta att beundra dem på lite håll. Fastnar alltid vid den montern på mc-mässa.

Under tiden njuter jag av den klassiska skönsången från min Ducati 900SSie. Underbart muller och torrkopling. :kär
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
MV Augusta.

För designens skull, och för att de inte är var mans hoj. Skulle vilja ha en, men kommer troligen att få fortsätta att beundra dem på lite håll. Fastnar alltid vid den montern på mc-mässa.

Under tiden njuter jag av den klassiska skönsången från min Ducati 900SSie. Underbart muller och torrkopling. :kär

Agusta, inte Augusta :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top