Impregnera allvädersställ?

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Tja,

Nån som vet nåt bra märke då man ska impregnera ett allväderställ? Halvarsson.

Tack på förhand!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jofama (Halvarsson) själva rekommenderar Nikwax Tech Wash för tvätt av textilkläder och sedan Nikwax TX Direct för impregnering av textilkläder med funktionsmembran.

https://jofama.se/mcsm/sv/skotsel-och-storlekar/

Sedan kanske det finns något annat märke av impregnering som är bättre, det får någon som testat något tipsa om i så fall. Men att gå på tillverkarens rekommendationer är ju iaf inte fel om inget annat tips inkommer.
 

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Tack för tipset!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om det är ett allvädersställ med membran vilket i stort sett alla allvädersställ är. Det är bara det att dyrare ställ har Gore-Tex medan billigare oftast har någon egen variant av membran som inte är riktigt lika bra men fortfarande tillräckligt bra för att klara av att hålla dig torr.

Jag rekommenderar Tech wash.
Tvätta med tvättmedlet. Kör ett program med impregneringsmedlet och låt torka. Klart. Vill du vara ambitiös så torktumlar du. Värmen i torktumlingen aktiverar impregneringen men i fallet med Tech Wash så säger dom att det inte behövs numera. Så jag torktumlar för säkerhet skull.
 

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Om det är ett allvädersställ med membran vilket i stort sett alla allvädersställ är. Det är bara det att dyrare ställ har Gore-Tex medan billigare oftast har någon egen variant av membran som inte är riktigt lika bra men fortfarande tillräckligt bra för att klara av att hålla dig torr.

Jag rekommenderar Tech wash.
Tvätta med tvättmedlet. Kör ett program med impregneringsmedlet och låt torka. Klart. Vill du vara ambitiös så torktumlar du. Värmen i torktumlingen aktiverar impregneringen men i fallet med Tech Wash så säger dom att det inte behövs numera. Så jag torktumlar för säkerhet skull.

Ok, tack för tipset!
Jag ska kolla vad jag har för ställ, fick tag i det av en polare så har inte kollat upp det.
Stället är nytvättat men inte anv efter det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top