Tillfällig förlust av bromsfunktion fram på gammel-Honda?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En bekant har en Honda CB450 från mitten av sjuttiotalet som han renoverat. När jag, i egenskap av något mer erfaren mc-förare, provkörde denna och drog upp den i toppfart (hiskeliga 125 km/h) fick jag en något obehaglig upplevelse då frambromsen helt plötsligt slutade fungera. Efter att ha pumpat med bromshandtaget så kom funktionen tillbaka igen. Har kört den tidigare i lägre fart och inte upplevt problemet.

Min gissning är att detta beror på att bromsskivan är skev och slår ut kolvarna i oket och man behöver helt enkelt pumpa ut kolvarna mot skivan för att de ska ta, men kanske finns det någon annan anledning till att detta kan ske? Generellt är bromsverkan, även när den funkar, knappt godkänd men så är det kanske på så här gamla hojar?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det gamla vanliga, luft i systemet.

Även haft problem med huvudcylindrar på gamla japanare som gett liknande problem.
Det var en osedvanligt trött CB450.
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Bromsverkan med en (1) bromsskiva av rostfritt stål som nyps av ett enkolvsok kommer såklart inte att vara på något sätt jämförbar med en modern hoj. Troligen t.o.m. sämre än en väl injusterad bromstrumma...

Men, den ska INTE bete sig som du beskriver.


Är skivan skev så kan det bli som du säger, men då skulle det vibrera/pulsera när du bromsar också...

Kolla upp att justerskruven på armen till bromsoket är justerad korrekt, den inre bromsklossen skall ligga väldigt nära bromsskivan när den är korrekt justerad. Inte ligga an hela tiden, men väldigt nära. Om den är felaktigt justerad/saknas kan oket röra sig för mycket/helt fritt och kolven tryckas in, vilket skulle ge upphov till din upplevelse.

https://www.google.se/search?q=fron...ILjAC#imgrc=voTOF4G6e4-LpM:&spf=1527833058081


Ett internt läckage i bromspumpen kan möjligen också misstankas, är den renoverad?

Utgår från att systemet är luftat ordentligt...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det gamla vanliga, luft i systemet.

Även haft problem med huvudcylindrar på gamla japanare som gett liknande problem.
Det var en osedvanligt trött CB450.

Ja, den är rätt trött. Blåryker emellanåt på ena cylindern så gissar taskiga kolvringar vid gaspådrag, men kan ju mycket väl vara ventilsäten också. Vi ska göra kompprov och se vad det ger.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bromsverkan med en (1) bromsskiva av rostfritt stål som nyps av ett enkolvsok kommer såklart inte att vara på något sätt jämförbar med en modern hoj. Troligen t.o.m. sämre än en väl injusterad bromstrumma...

Men, den ska INTE bete sig som du beskriver.


Är skivan skev så kan det bli som du säger, men då skulle det vibrera/pulsera när du bromsar också...

Kolla upp att justerskruven på armen till bromsoket är justerad korrekt, den inre bromsklossen skall ligga väldigt nära bromsskivan när den är korrekt justerad. Inte ligga an hela tiden, men väldigt nära. Om den är felaktigt justerad/saknas kan oket röra sig för mycket/helt fritt och kolven tryckas in, vilket skulle ge upphov till din upplevelse.

https://www.google.se/search?q=fron...ILjAC#imgrc=voTOF4G6e4-LpM:&spf=1527833058081


Ett internt läckage i bromspumpen kan möjligen också misstankas, är den renoverad?

Utgår från att systemet är luftat ordentligt...

Bra tips. Systemet är helt säkert inte luftat ordentligt. Och nej, den ska verkligen inte bete sig så, fick hjärtat i halsgropen i någon sekund när INGENTING hände vid broms från 125 på kurvig landsväg... :gnissla
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du måste angripa problemet systematiskt och i angelägenhetsordning.

CB 450 var verkligen rapp på sin tid, och kunde hålla den på pappret tekniköverlägsna CB500/Four bakom sig med rätt förare.

Då på den tiden kunde det vara misständning som höll hojen tillbaka - vill minnas att man körde med brytartändning ända till slutet.
Är det inte uppenbart bluddrande och hackande så är det förgaseriet du behöver se över. Mer än 125 skall den absolut mäkta med. Det är en 100 mph-hoj!
:glömdet
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Håller inte med om att en dåtida skivbroms skulle vara sämre än en bra trumbroms. Har två honda classic räsers. En 250 med skivbroms och en 350 med TLS trumbroms. Skiljer nästan 40 meter på bromspunkt med kalla bromsar. Trumbromsen tappar mycket effekt mot slutet av ett pass. Så 350n är inte lönt att köra race med.
Däremot har jag testkört en då ny Aermacchi 350 fabrikare. Den kunde stanna. Men då är vi inne på exotiska hojar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kan ju inget men jag har haft en skev skiva som masserade ut kolvarna i oket på långa rakor och kände ingenting i handtaget. Den betedde sig exakt som du beskriver.

Syntes ganska tydligt med upphissat framhjul och en blyertspenna handklämd mot gaffelbenet som "indikatorklocka".
Jag såg inget med ögat och hjulsnurr dock.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du måste angripa problemet systematiskt och i angelägenhetsordning.

CB 450 var verkligen rapp på sin tid, och kunde hålla den på pappret tekniköverlägsna CB500/Four bakom sig med rätt förare.

Då på den tiden kunde det vara misständning som höll hojen tillbaka - vill minnas att man körde med brytartändning ända till slutet.
Är det inte uppenbart bluddrande och hackande så är det förgaseriet du behöver se över. Mer än 125 skall den absolut mäkta med. Det är en 100 mph-hoj!
:glömdet

Jo, förgasaren är inte perfekt injusterad, inget tvivel om det men inte heller överdrivet dålig. Tror den drar tjuvluft t.ex. då den tar lite tid för att komma ner på tomgångsvarv om man står och gasar på neutralen. Tändningen är dock utbytt mot en modern elektronisk pryl, så tror inte det är det. Den tappar framförallt kraft på högre varv/högre belastning vilket får mig att tro att något är otätt i förbränningsrummet.

Den känns rätt sliten överlag, känslan är att man håller på att skaka av vägen redan lite över 100 knyck, och då är iaf framgaffeln genomgång och bytt olja på (dock rätt bra spel mellan inner och ytterben...).
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kan ju inget men jag har haft en skev skiva som masserade ut kolvarna i oket på långa rakor och kände ingenting i handtaget. Den betedde sig exakt som du beskriver.

Syntes ganska tydligt med upphissat framhjul och en blyertspenna handklämd mot gaffelbenet som "indikatorklocka".
Jag såg inget med ögat och hjulsnurr dock.

Yes, det har jag hört andra säga också. Har en indikatorklocka, får mäta upp skivan.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kollade bromsskivan med indikatorklocka och den slog upp mot 0,5 mm. Vet inte om det är mycket eller lite? Stativet var dock inte stabilt så möjligen var kastet något mindre i verkligheten.

Kompet var förutsägbart dåligt, 130 psi på ena cylindern torrt (150 psi med lite olja insprutat i tändstiftshålet) mot 165 som undre gräns och ett ”helst”-värde på 185. Andra cylindern mätte jag först upp ca 90 psi men det var med stängd trottel. Testade därför endast med öppen trottel efter att hällt olja i den cylindern men nådde då upp till ca 170. Ska testa igen om någon dag när olja runnit förbi ringarna. Dock cylindern med bäst komp som också blåryker mest.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om stativet är vekt brukar indikatorklockan visa mindre än verkligt värde.
Blårök kan tyda på kass oljering, även om kompringen (arna) är OK.
Enligt CB500 four shop manual, disc trueness service limit 0,3.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Du skriver i första inlägget att motorcykeln är renoverad.

Dåliga bromsar, dåligt komp, blåryker, glappa gaffelben, ev. tjuvluft...

På vilket sätt är den hojen renoverad?
 

Str3 R

Guest
Du skriver i första inlägget att motorcykeln är renoverad.

Dåliga bromsar, dåligt komp, blåryker, glappa gaffelben, ev. tjuvluft...

På vilket sätt är den hojen renoverad?
Precis min tanke. Kanske bara det estetiska men inte funktionellt?

Förgasarna måste väl ställas in/justeras med klocka har jag för mig?

Annars kan man hitta delar till gamla Honda CB-modeller här. En bra sajt med delar (även delar till gamla Kawasaki, Suzuki, Yamaha).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om stativet är vekt brukar indikatorklockan visa mindre än verkligt värde.
Blårök kan tyda på kass oljering, även om kompringen (arna) är OK.
Enligt CB500 four shop manual, disc trueness service limit 0,3.

Svetsade ihop ett mer stabilt stativ och då var kastet bara 8 hundradelar. Får se vad det ger att lufta bromsarna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du skriver i första inlägget att motorcykeln är renoverad.

Dåliga bromsar, dåligt komp, blåryker, glappa gaffelben, ev. tjuvluft...

På vilket sätt är den hojen renoverad?

:rolleyes

Ok, pågående renovering, låter det bättre? Detta var andra provkörningen sedan köp, svårt att upptäcka fel innan dess då maskinen inte rullade... Men, det är mycket gjort på hojen för att nå fram till detta stadie, både kosmetiskt och mekaniskt.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Försöker bara hjälpa dig, ingen anledning att rulla med ögonen...

Såklart påverkar det ens råd om nån skriver att en hoj är renoverad, jämfört om nån skriver att man hittat nåt som stått i en lada i 25 år.

Sannolikt är detta nåt mittemellan, och jag hoppas verkligen du får till den.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Försöker bara hjälpa dig, ingen anledning att rulla med ögonen...

Såklart påverkar det ens råd om nån skriver att en hoj är renoverad, jämfört om nån skriver att man hittat nåt som stått i en lada i 25 år.

Sannolikt är detta nåt mittemellan, och jag hoppas verkligen du får till den.

Kändes inte som ett konstruktivt inlägg, utan mer som sarkastiskt gnäll och det för ju inte tråden framåt. Ditt första inlägg i tråden var däremot konstruktivt och bra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top