Uppkörning Karlstad

Pepin

Ny medlem
Gick med
31 May 2018
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki z750
Tjenare allihopa! Det är så att jag har uppkörning för tung MC i Karlstad om lite mindre än två veckor!

Någon som kört upp där nyligen och har några tips om vägarna man får åka? Hur är/var inspektören? Kör upp privat!
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Körde upp i Torsdags och blev förvånad över hur trevlig och lättsam inspektören var. Jag fick första turen efter flygfältet. Körde över Jakobsbergsbron vidare ut på hammaröleden. Genom rondellen mot hammarmacken, vändning på villagata på Jonsbol sen tillbaka på hammaröleden mot Norrstrand. Vidare på hagaleden, Hamngatan och fram till karlstad Trafikskola.
 

Pepin

Ny medlem
Gick med
31 May 2018
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki z750
tack för svar! hur gick uppkörningen? körde du via skola eller privat? :) börjar bli skapligt nervös nu, uppkörning på måndag :Bugar
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Körde upp för tung ifjol. Inte superkoll på vart jag körde faktiskt, men jag fick köra direkt ut mot hammarö/skoghall från flygfältet. Snurrade runt i lite bostadsområden där, när vi närmade oss Nolgård fick jag välja valfri väg mot deras kontor. Ligger ungefär vid Löfbergsskrapan.

Jag tog inte en enda körlektion, gjorde all övningskörning med min far. Kört massor med motorcykel tidigare, men inte på gata..

Jag var mest nervös över manöverbanorna, men väl där gick det ju hur fint som helst. :) Dom står ju uppställda på flygfältet, så bara åka dit och nöta tills man tröttnar.
 
Last edited:

Pepin

Ny medlem
Gick med
31 May 2018
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki z750
Ser ut som man får åka dit ut alltså.

Frågade han om du hittade tillbaks? för jag ä ju inte ifrån karlstad och hittar ruskigt dåligt inne i stan, så skulle jag få välja valfri väg skulle vi nog aldrig hitta tbx :3freak
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ser ut som man får åka dit ut alltså.

Frågade han om du hittade tillbaks? för jag ä ju inte ifrån karlstad och hittar ruskigt dåligt inne i stan, så skulle jag få välja valfri väg skulle vi nog aldrig hitta tbx :3freak

Man får en komradio med hörsnäcka, dock bara 1-vägskommunikation. Så du hör bara vad han säger men kan inte prata tillbaka, man nickar på huvudet för att visa att man förstått vad han sagt.

Skulle du inte hitta tillbaka så är det bara visa det, om man ej hört/förstått skulle man klappa på hjälmen eller liknande har jag för mig.
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Jag hade 2-vägskommunikation och han bad mig bara följa skyltar. Jag tror det är en fördel att inte hitta, man kör efter skyltarna och inte på rutin.

Uppkörningen gick bra för min del. Tog via skola, 2 lektioner och ca 20 mil övningskörning.
 

Pepin

Ny medlem
Gick med
31 May 2018
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki z750
okej :) jag har scala rider freecom 4 eller vafasen den heter så kanske får 2vägs, :)

Grattis till kortet! fan vad jag vill ha mitt också :D
 

Pepin

Ny medlem
Gick med
31 May 2018
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki z750
Klarade körningen! endast jag av 4 som klarade den, 2 stycken fick åka hem pga olika fel innan de ens fick börja köra,

Började med att få göra säkerhetskontroll på bromsar/fjädring och kolla motoroljan, sen efter det så fick jag köra först av oss 2, lågfarten gick kanon till en start, tills sista porten man ska stanna vid, där fick jag hjärnsläpp och planerade helt fel så kom inte in i porten, satte ner foten och backade ett par dm, körde fram och stannade sen runt utan problem, "felplanering" sa han och skrattade lite, vidare till högfart och inbromsning som gick hur bra som helst, Trafikdelen var inte större bekymmer eftersom jag haft körkort i 10 år, reglerna satt, nästan.. glömde helt bort att blinka ut när jag startade från vägkanten, fick bara en "tänk på detta framöver" sen var kortet mitt,

6 mil senare i ösregn sitter jag här hur nöjd som helst! ses på vägarna :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top