Nyckelbensbrott, behöver pepptalk!

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Lyckades med min första highside och delade nyckelbenet... Ligger illa så det ska skruvas ihop de närmaste dagarna. Skulle behöva några solskenshistorier om hur snabbt och bra ni andra läkte ihop. Om 8 veckor är det tävling jag skulle vilja köra men ortopeden var tveksam...Jlo körde ju dan efter!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja jag bröt nyckelbenet:crash i en cross tävling i uddevallao det fick läka av sig själv 4 veckor senare tävlade jag i tibro utan några större problem:yoparty.. det läker fort
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Idag är det ju inte så vanligt att dom skruvar ihop det, så gör dom det kan du ju köra dagen efter, precis som porslinskatten Pedrosa :D

Jag körde efter 12v ... men min skador var ju "lite" värre :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det tog 8 månader innan jag med nöd och näppe kunde gränsla hojen igen. Men ignorerar man smärtan så går det att köra rätt bra faktiskt. You can do it!!
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag skulle nog avstå från race i år. Låt det läka ut, och riskera inget i onödan. Troligen halvbra läkt om 8-10 veckor.
Ta ett ordentligt snack med ortopeden som opererade dig, och gör sedan en riskbedömning tillsammans om konsekvenserna av en ny krasch.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Det är nog rätt. Har laddat som f-n mentalt, men det blir nog tävlingar 2019 också..
Jag skulle nog avstå från race i år. Låt det läka ut, och riskera inget i onödan. Troligen halvbra läkt om 8-10 veckor.
Ta ett ordentligt snack med ortopeden som opererade dig, och gör sedan en riskbedömning tillsammans om konsekvenserna av en ny krasch.
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Jag skruvade ihop nyckelbenet. Det var tydligen viktigt att hålla armen still. Efter sex veckor med tvångs-mitella kunde jag inte nå växelspaken i bilen.

Har för mig att jag kunde köra MC nån vecka senare. Men inga stora styrutslag åt ena hållet. :kryckor
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kan bidra med en "det kunde iaf ha varit värre"-historia. :hihi
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
I början innan det börjar sitta ihop är det ju jävligt jobbigt, men efter någon vecka blir det mycket bättre. Vill minnas att jag bröt mitt i början av juni och körde Enduranceloppet på bikeweek ca 6-7 veckor senare. Ont och stelt men det funkar ??. Krya på dig!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kört crosstävlingar(ja plural) med brutet nyckelben så nog kan du köra asfaltrejs.
Vill du så går det köra. Kör hojen med kroppen och slappna av mycket i armarna.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har brutit båda sidorna. De "låg snyggt" och gick fick fäste efter 3-4 dagar och läkte ihop på 3-4 veckor, körde bana efter 7 veckor utan några problem. Men om det skruvas ihop så är du säkert körbar på mycket kortare tid än så!
6ef902a12c2c714f802c85c8ba0cedb3.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Va! Bröt du bägge samtidigt? Ja, jag har ju fattat att du gillar balans :)
Mina bitar ligger med över en centimeters mellanrum..
Lät på läkaren som om det läkte snabbare av sig själv än med skruv. Jag ska dubbelkolla det.
Jag har brutit båda sidorna. De "låg snyggt" och gick fick fäste efter 3-4 dagar och läkte ihop på 3-4 veckor, körde bana efter 7 veckor utan några problem. Men om det skruvas ihop så är du säkert körbar på mycket kortare tid än så!
6ef902a12c2c714f802c85c8ba0cedb3.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Var glad att det blir operation. Jag bröt mitt för 9 år sedan och det har läkt ihop med överlapp. Detta ger mig vissa problem idag pga den brutna sidan är både högre upp och närmre halsen typ. Har läst om vissa son har opererat detta i efterhand för att det har besvärat för mycket att vara sned. Det är inte så mycket på mig men tillräckligt för att jag ska ha lite problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag slog av en del av nyckelbenet på påskdagen för en massa år sedan, körde hem från Gävle till Stockholm, på hoj, dagen efter, och tog hojen till jobbet i Södertälje på tisdagen :tummenupp När jag krunchade 6 kotor i ryggen fick jag inte köra hoj på 12v, men efter någon vecka drog jag på campingsemester ensam, med bilen dock, och körde hoj 12v och 2h efter olyckan.

Fördelen med att köra hoj är att då stöder axlarna på armen istället för att armarna drar ner axlarna, så det var faktiskt skönare/gjorde mindre ont att köra hoj än bil. Naturligtvis höll jag käft om det på jobbet och odlade machostämpeln som hård hojåkare istället :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu har jag iofs bara skruvar i fotleden men är det bara jag som har ont av att skruvskallarna trycker mot huden?
Jag hoppas på att få mitt plåtskrot bortplockat, får se hur det går med det.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'farmerflip'
OM du är elitförare i SM så förstår jag att du vill återhämta dig snabbt som f_n!
Är du Inte elitförare så är min rekommendation att du pratar med ortopeden och ser till att de gör det som blir bäst över tid sett. Skruva eller läka ihop av sig självt.
-

'MartinB'
Hmm, vet att skruvar i fotled brukar opereras bort efter ca. 12-16 veckor... så kolla det där med ortopeden.

/H
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top