Hur står ni ut?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan nästan få för sig att vissa av er planerar era åkturer innan ni ger er iväg. Jag brukar bestämma mig för vilket håll jag ska köra när jag kommer till en korsning. Att köra precis på gränsen för greppet i trafiken känns olämpligt. Jag trivs ganska bra med komplett uppsättning lemmar.
Visst händer det att framhjulet lyfter från marken, men det är bara när jag försöker öka farten på ettan. Att rycka upp den med kopplingen känns lite larvigt och passar bättre på en KS50.

Hur ska man få sträckan Hjälsta-Spånga underhållande?

Det går ju förvisso att välja att köra innervägen. Dvs gamla enköpingsvägen från Bålsta och in. Men det är en förfärlig massa 50 och 70 och samhällen så det går inte direkt att köra med något tempo. Dessutom så har dom just nu grävt upp en del av sträckan vid kungsängen.

Så just den vägen är rätt svår att få roligare tyvärr. Jag bor ju i Kallhäll så jag kör en del i området men det är ju tyvärr så att det är dåligt med underhållande vägar direkt i närområdet här.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Halva Kallhäll är väl också uppgrävt för att anslutas till värmecentralen på Högbytorp?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Omväg vid gott om tid.
Erikssund, Billbyvägen, Sugtina, Märsta, mot Rosersberg, v vid Norrsunda k:a, h mot Skånela, Lapplands väsby, Eds k:a, sen är det kört med Stäketleden och E18 till Lunda
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
steffe,
Större delen av den vägen har jag kört när jag bara har varit ute och irrat på hojen. Favoritsnutten är annars de få metrarna mellan Övergran och Rölunda.
Som vanligt är det Mälaren som ställer till alla problem här i krokarna. Den och Daniel Helldén...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Det finns ju såna tillfällen också, som när man är ute på semestern och någon öppnar stora vattenkranen när man är mitt ute på dagsetappen, då är det ju mindre skoj, och då kanske det mest bara handlar om att stå ut och komma fram. Såna gånger kommer ju belöningen efteråt istället, när man kan prata om att man faktiskt gjorde det, trots allt :tummenupp


Jag kanske inte väljer grusvägar, men visar det sig att det var såna på den uppritade rutten, inga problem. Både SRAD750, FJR och K1300S har gått åtskilliga mil grusväg i min ägo. Jag vill inbilla mig att man blir en mjukare och bättre asfaltförare av det dessutom, lite som att köra i regn på bana :tummenupp

Exempel på finfint norgegrus som dök upp på min rutt. Bara att rulla på och njuta av utsikten :kär
attachment.php
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Exempel på finfint norgegrus som dök upp på min rutt. Bara att rulla på och njuta av utsikten :kär
Ja, det där är ju bara trevligt, precis som svenska grusvägar. Svenska vägarbeten är värre, där dom veckan före semesterperioden på 3 månader hyvlar bort all asfalt på en 15km lång sträcka och häller ut den vassaste singeln dom kan hitta, och sen åker dom hem :huvet
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Tur man äger en rolig hoj och en rolig bil, då har man aldrig tråkigt och kan välja roligaste fordonet beroende på humör. Två rolika saker är bra :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Halva Kallhäll är väl också uppgrävt för att anslutas till värmecentralen på Högbytorp?

Japp. En bit av gamla enköpingsvägen genom kallhäll är uppgrävd totalt ja. Det handlar i och för sig bara om att man från Stäket kör genom industriområdet och kommer på samma väg igen efter bara några 1 km eller så.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Japp. En bit av gamla enköpingsvägen genom kallhäll är uppgrävd totalt ja. Det handlar i och för sig bara om att man från Stäket kör genom industriområdet och kommer på samma väg igen efter bara några 1 km eller så.
De håller väl fortfarande på närmre Jakobsberg också där det varit skytteltrafik, antar jag. Har inte åkt där på någon vecka.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu är det ju skillnad på att pendla med hoj, KÖRA hoj eller RESA med hoj.

Pendla för att det är mer praktiskt
KÖRA för att det är kul. Då väljer man ju sina vägar.
Resa för total-/naturupplevelsen.

Jag har tillbringat många dagar med att plöja upp och ner genom Sverige (resa). Visst, det är kanske inte helball, men det är meditativt på nåt sätt att sitta ensam på hoj mitt i skogen utan en bil i sikte. Lite musik i öronen och fikapaus var femtonde mil.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De håller väl fortfarande på närmre Jakobsberg också där det varit skytteltrafik, antar jag. Har inte åkt där på någon vecka.

Hmm. Nu när du säger det så är det ett vägarbete mellan Kallhäll och Jakobsberg ja. Där är det ju så att man har trafikljus som släpper på åt ett håll i taget så där blir man stående någon minut beroende på vilken timing man har.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
veckan före semesterperioden på 3 månader hyvlar bort all asfalt på en 15km lång sträcka och häller ut den vassaste singeln dom kan hitta

Exemplet Annefors - Åmot. Enligt Google streetview är det fin asfalt utan mittlinje. Asfalten har varit borthyvlad sen tre år tillbaks. 25 kilometer grusväg. Däremot Hällbo - Finnfara, 10 km hårt packat jord utan grus, bättre än asfalten före och efter!

Varför lägger man aldrig på dansk sjösten? Makadam från sprängsten är väl det enda man använder dagens Ås- och PK-vänliga klimat.

Garpenberg - Stjärnsund över berget, grovsingel i den långa branta nedförsbacken mot Stjärnsund. Karaktärsdanande med gatdäck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går ju förvisso att välja att köra innervägen. Dvs gamla enköpingsvägen från Bålsta och in. Men det är en förfärlig massa 50 och 70 och samhällen så det går inte direkt att köra med något tempo. Dessutom så har dom just nu grävt upp en del av sträckan vid kungsängen.

Så just den vägen är rätt svår att få roligare tyvärr. Jag bor ju i Kallhäll så jag kör en del i området men det är ju tyvärr så att det är dåligt med underhållande vägar direkt i närområdet här.

Man kan ju köra norr om e18 från bro iaf. Och om man inte bryr sig om att köra på militära övningsområden, från Kungsängen. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan ju köra norr om e18 från bro iaf. Och om man inte bryr sig om att köra på militära övningsområden, från Kungsängen. :hihi

Jo. Det går ju. Jag och en kompis har faktiskt kört den vägen vid ett tillfälle. Det var väldigt sent på kvällen och i stort sett kolmörkt. Så vi tänkte att det troligen inte var någon som var ute och övade då. Och i så fall borde dom rimligen se skillnad på oss och omgivningen. Kanske ett något dumt val sådär i efterhand. Men det gick bra även om det var bra nära att kompisen klippte ett rådjur som inte heller tyckte att det spelade någon roll att det var övningsområde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo. Det går ju. Jag och en kompis har faktiskt kört den vägen vid ett tillfälle. Det var väldigt sent på kvällen och i stort sett kolmörkt. Så vi tänkte att det troligen inte var någon som var ute och övade då. Och i så fall borde dom rimligen se skillnad på oss och omgivningen. Kanske ett något dumt val sådär i efterhand. Men det gick bra även om det var bra nära att kompisen klippte ett rådjur som inte heller tyckte att det spelade någon roll att det var övningsområde.

Min GPS ledde in mig på den vägen när jag var ny häruppe. :D Det var lite intressant.
Såg inget alls. :hihi
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Långa resor innebär inte "motorväg" eller hjärndödande raksträckor... Det är ju för fanken bara att undvika dessa vägar och leta upp de roliga istället och köra 14-15 timmar om dagen. Problem solved.

Och hittills har jag sett fler tyskreggade choppade stelben på långresa än vad jag sett grusstånkor. Det verkar ju som om ägarna till grusstånkor inte vågar sig längre hemifrån än 2-3 mil. Undrar varför?

Vi åker från Eskilstuna på grusvägar till Säfsen cirkus 25 mil enkel resa :D så dä så :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag instämmer i att långa sträckor är en pina in the butt. Men vill man åka långt, köper man väl en hoj med länsfåtölj och stereoanläggning. Annars väljer man något 2-hjuligt som tilltalar tillräckligt många sinnen, och använder den för avsedda tillfällena, dvs. gym, jobb, MacDonald´s, etc.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top