Hur står ni ut?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För mig som är en bekväm gammal gubbe framstår det som fullkomligt obegripligt att folk pallar att använda mc för långa resor. Jag tycker det är skitkul att köra på krokiga vägar, men blir det raksträckor som är längre än 300 meter känns det bara tråkigt. Visst kan man öka farten och avverka rakorna på kortare tid, men då ökar man riskerna en smula.
Vid några tillfällen har jag tagit hojen till jobbet, men tre mil motorväg är bortom olidligt.
Det är inte roligare att åka bil, men då sitter man luftkonditionerat och lyssnar på en podcast och behöver inte sitta på helspänn för att slippa riskera att bli mosad. Dessutom slipper man ha kläder på sig som inte funkar på kontoret.

Lyckligtvis bor jag där vägarna är smala nog att sakna mittlinje och trafiken oftast är ganska gles så det går att njuta även i sansade hastigheter.

För nån vecka sen undrade brorsan om jag skulle hänga med ett gammalt kompisgäng på en tur på Brudfjällsvägen, men bara att ta sig dit kortaste vägen är 37 mil så det var bara att slå ur skallen.
Hur står ni ut?
Hälsningar,

Bilistjävel
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du får göra som andra gubbar, börja köra grus. Där har du två läger att välja på;
* Dyraste BMW'n fullsmetad med hela touratechs produktkatalog. Används huvudsakligen för att köra motorväg ståendes och vid enstaka tillfällen vingla ut på en skogsväg Ala oljegrus.
*KTM/Yama/Qvarna valfri stånka där du hittar några lika(o)sinnade, sprätter grus hela dagen lång och övernattar mitt i skogen vid lägerelden och går upp morgonen efter för att repetera.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kanske dax att lägga hoj åkandet på hyllan när man inte njuter av att köra en sträcka...
Jag tycker fortfarande att de är kul köra hoj både på asfalt samt skogen.. Även bil körande är kul, utom att sitta i kö då..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör bara bana, konstant krokigt och ac och automat till och från med minimal risk.

Annars så är det ju så att man väger nöjet mot "jobbet", när inte nöjet vinner längre så hittar man på något annat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har en dragkrok på Firebirden så jag har allvarligt funderat på att nya jaktmarker sonderas bäst genom att tråktransportera tvåhjulingen dit det bär. Igår blev det 46 mil krokväg, men det man mest kommer ihåg är felkörningen vid Hallstahammar (branden distraherade) så att det blev nya 252 istället för gamla, urk för 2-1 väg. Ny asfalt lagd mellan Skultuna kyrka och Dingtuna!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kortare dags/kvällsturer på kurviga vägar i norra Uppland, onsdagar förvisso donken sveavägen men då är ju klockan oftast efter 20 innan man kommer dit. Nån enstaka arbetsresa om man ska in till stan, lite smidigt att bara glida mellan filerna i kön, man blir liksom lite vaknare och alert då :).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Köra hoj är kul, men åka är det inte.
För ett antal år sen roade jag mig med att åka bil på bana och de flesta banorna är lite väl repetitiva. De första tio varven var kul. Nürburgring hade varit intressant att prova på två hjul. Fast dit är det skitlångt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köra hoj är kul, men åka är det inte.
För ett antal år sen roade jag mig med att åka bil på bana och de flesta banorna är lite väl repetitiva. De första tio varven var kul. Nürburgring hade varit intressant att prova på två hjul. Fast dit är det skitlångt...
Dom flesta tycker nog att det är ganska trevligt att det är samma bansträckning varje varv, och för all del samma underlag ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Långa resor innebär inte "motorväg" eller hjärndödande raksträckor... Det är ju för fanken bara att undvika dessa vägar och leta upp de roliga istället och köra 14-15 timmar om dagen. Problem solved.

Och hittills har jag sett fler tyskreggade choppade stelben på långresa än vad jag sett grusstånkor. Det verkar ju som om ägarna till grusstånkor inte vågar sig längre hemifrån än 2-3 mil. Undrar varför?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När sitta i sadeln handlar om att "stå ut" så har man problem. :7peta

Alla vägar är inte roliga men man kan inte alltid ha kul hela tiden. Att köra SportHoj långt och länge ger tillfredsställelse. Jag kör inte som på bana i trafiken men det betyder inte att landsvägsåka är tråkigare bara en annan tillfredsställelse än bankörning. :)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag förstår inte hur man kan sitta i en bil överhuvudtaget!? Tråkigare än så kan inte livet bli!

Med en hoj kan du ha kul på motorvägen tom, köra lite bakhjul ibland, gasa satan ibland, zigzagga
Varför sitta i en bil helt jävla uttråkad utan kemiska reaktioner i hjärnan o kroppen för att njuta av saker o ting?

Måste man från A till B så väljer man alltid 2 hjul.

Ska man ut o bara köra för sakens skull då väljer man ju en rutt som är enbart roligt.

Jävla bilist!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår inte hur man kan sitta i en bil överhuvudtaget!? Tråkigare än så kan inte livet bli!

Med en hoj kan du ha kul på motorvägen tom, köra lite bakhjul ibland, gasa satan ibland, zigzagga
Varför sitta i en bil helt jävla uttråkad utan kemiska reaktioner i hjärnan o kroppen för att njuta av saker o ting?

Måste man från A till B så väljer man alltid 2 hjul.

Ska man ut o bara köra för sakens skull då väljer man ju en rutt som är enbart roligt.

Jävla bilist!

Grejen med hoj är ju att man får belöning i form av körteknik. Dvs inte gasa satan, bakhjul osv, det är mest moppefukkon som gör sånt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När sitta i sadeln handlar om att "stå ut" så har man problem. :7peta
Det finns ju såna tillfällen också, som när man är ute på semestern och någon öppnar stora vattenkranen när man är mitt ute på dagsetappen, då är det ju mindre skoj, och då kanske det mest bara handlar om att stå ut och komma fram. Såna gånger kommer ju belöningen efteråt istället, när man kan prata om att man faktiskt gjorde det, trots allt :tummenupp

Gör som jag gjorde en gång, körde grus med en Ducce 916, det var spännande :tummenupp
Jag kanske inte väljer grusvägar, men visar det sig att det var såna på den uppritade rutten, inga problem. Både SRAD750, FJR och K1300S har gått åtskilliga mil grusväg i min ägo. Jag vill inbilla mig att man blir en mjukare och bättre asfaltförare av det dessutom, lite som att köra i regn på bana :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Du har fel hoj.
Kör en xvz1200 fr -84 så är det spännande nästan jämt :banana

- - - Updated - - -

Du har fel hoj.
Kör en xvz1200 fr -84 så är det spännande nästan jämt :banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju såna tillfällen också, som när man är ute på semestern och någon öppnar stora vattenkranen när man är mitt ute på dagsetappen, då är det ju mindre skoj, och då kanske det mest bara handlar om att stå ut och komma fram. Såna gånger kommer ju belöningen efteråt istället, när man kan prata om att man faktiskt gjorde det, trots allt :tummenupp


Jag kanske inte väljer grusvägar, men visar det sig att det var såna på den uppritade rutten, inga problem. Både SRAD750, FJR och K1300S har gått åtskilliga mil grusväg i min ägo. Jag vill inbilla mig att man blir en mjukare och bättre asfaltförare av det dessutom, lite som att köra i regn på bana :tummenupp

Att köra grusväg med landsvägshoj är mycket bra för körtekniken.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man kan nästan få för sig att vissa av er planerar era åkturer innan ni ger er iväg. Jag brukar bestämma mig för vilket håll jag ska köra när jag kommer till en korsning. Att köra precis på gränsen för greppet i trafiken känns olämpligt. Jag trivs ganska bra med komplett uppsättning lemmar.
Visst händer det att framhjulet lyfter från marken, men det är bara när jag försöker öka farten på ettan. Att rycka upp den med kopplingen känns lite larvigt och passar bättre på en KS50.

Hur ska man få sträckan Hjälsta-Spånga underhållande?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top