Gel eller Litium eller original batteri.

Kapten Grrr

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2013
Ort
Stavanger
Hoj
2000, Honda SP1
Hey.
har ett yuasa batteri som jag antar blivit köldskadat/fryst sönder då jag slarvade med underhållet i vintras. ska köpa nytt nu och undrar om och vad man ska satsa på.

Original Yuasa ligger på ca 1800kr, gel dito på Biltema landar på 499kr som jag tror jag tänker satsa på. men så har ju biltema litiumbatteri vad är fördelen med detta? vikt? ser att det levererar bara 5Ah innom parantes 11,2 vad menas med detta? är det fler fördelar med litium förutom vikten?? 1299kr

mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har handlat här,
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
Det tar en vecka innan du har det.
Att det står två siffror för Lithium beror på att det 1a är batteriets kapacitet i Ah. Det 2a är batteriets startkapacitet när batteriet är uppvärmt / varmt. Då motsvarar det ett bly startbatteri med ungefär det antalet Ah / storlek.

Fler fördelar utom vikten ?
Ja Lithium förlorar kapacitet mycket långsamt, mindre behov av underhållsladdning.
Om hojen inte drar ström när den står.
Nackdelar: Ska enligt Biltemas instruktion inte laddas i hojen.
Laddningen ska avbrytas om batteriet blir varmt. Ska man ha det i knäet under laddning?
Ska laddas med en Lithiumladdare. Inte med en "smart" blybatteriladdare.
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-176_man.pdf
http://www.biltema.se/biltemadocuments/technicaldatasheets/80176_TDS.pdf
Tappar startkapacitet när temperaturen är under +5C, löses genom att låta hojen stå med tänt ljus i några minuter så batteriet blir varmt innan man försöker starta hojen.
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Biltemas batterier är kända för att sluta fungera efter ca två år. Sen kan Biltemas batterier simma motströms och ha kastat om polerna på vissa så kablarna inte når.
Jag köper hellre kvalitet och lägger ut några hundra till men vet då att de håller i drygt 8 år (i alla fall för mig) samt att jag har polerna just där jag vill ha dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas batterier är kända för att sluta fungera efter ca två år. Sen kan Biltemas batterier simma motströms och ha kastat om polerna på vissa så kablarna inte når.
Jag köper hellre kvalitet och lägger ut några hundra till men vet då att de håller i drygt 8 år (i alla fall för mig) samt att jag har polerna just där jag vill ha dem.

Kan bara instämma av egen erfarenhet som fd Biltema batteriköpare.
MEN, det kan finnas skäl till att batteriet är kass, har råkat ut för det två gånger. Köpt nytt batteri, laddat batteriet, kört och hojen fortfarande svårstartad.
KONTROLLERA alltid att laddningen fungerar med det nya batteriet. Moderna hojar med fungerande laddningsregulator ska med ljuset tänt alltid ge, från tomgång och med högre varvtal, ca 14,3 Volt batterispänning.
Är batterispänningen över 14,7 Volt är det fel på laddningregulatorn. Batteriet förstörs av överladdning.
Är batterispänningen under 14,0 Volt med tänt ljus är det fel på laddningsregulatorn eller fel, som avbrott eller kortslutning i statorn / generatorn.
Batteriet förstörs av underladdning. Aldrig bli fullladdat.
Eller båda delar, bränd stator och bränd laddningsregulator. :huvet
Men vanligast är kass laddningsregulator vid för låg spänning.
Och då köper man en ny laddningsregulator av MOSFET-typ.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är det typiskt (dokumenterat) att biltemas litium lägger av efter två år?
Mitt är knappt ett år (kan det skilja mellan generationer?) och det känns ju sådär inför en e,v utlandssemester.... :va
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har kört med ett litet 9Ah Shorai-batteri (LiFePO4) sedan 2011, och har nästan bara positiva intryck av det.
Enda kruxet är att det kan läcka in vatten i laddaruttaget vilket gör att pinnarna till batteriladdaren har ärjat av, så nu kan jag inte längre underhållsladda på vintern, men trots att jag bara kört 30 mil / år de senaste två somrarna så har batteriet ändå inte dragit ur till nästa säsong.
Så nästa gång jag köper ett sådan batteri så ska jag se till att sätta en liten eltejp över hålet till laddarkontakten.

Batteriet väger mindre än 700 gram om jag minns rätt, och startar lätt min 1000cc radfyra.
 

Str3 R

Guest
Är det typiskt (dokumenterat) att biltemas litium lägger av efter två år?
Mitt är knappt ett år (kan det skilja mellan generationer?) och det känns ju sådär inför en e,v utlandssemester.... :va
Om tillräckligt många skriver samma sak så blir det till slut dokumenterat. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om tillräckligt många skriver samma sak så blir det till slut dokumenterat. :)
Det är sant.
Har iofs haft nya Yuasa som också lagt av men inte bara dött utan man har möjlighet att kabla igång hojen och fara vidare.

Ett LIfepo4 antar jag kan få avbrott i en cell och då är det tämligen värdelöst...
Får väl lägga en skaplig kondensator i packningen så man åtminstone kommer vidare ifall batteriet totalhavererar :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är sant.
Har iofs haft nya Yuasa som också lagt av men inte bara dött utan man har möjlighet att kabla igång hojen och fara vidare.

Ett LIfepo4 antar jag kan få avbrott i en cell och då är det tämligen värdelöst...
Får väl lägga en skaplig kondensator i packningen så man åtminstone kommer vidare ifall batteriet totalhavererar :)

Du har väl tränat på spring och hoppa på start !?
Hade bakåtflyttade fotpinnar på min BMW R60 på 1960-talet så där rök kicken
så jag hade spring och hoppa på start som enda alternativ.
Batteriet hade jag ersatt med kondensator för batteriet hade ju en enda uppgift, lyse med stoppad motor, för ingen startmotor på R60.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Haft biltemabatterier i de två senaste hojarna. Aldrig märkt något särskilt. (Ska dock sägas att jag ej behöll förra hojen längre än två år). Senaste batteriet skaffade jag som ersättning till originalbatteriet nu i vintras. Ska bli intressant att se hur länge det håller. Hade även ett och samma biltemabatteri i bilen i sju års tid innan jag sålde den. Mycket kallstarter och korta sträckor blev det. Aldrig några konstigheter med det heller.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Blir till att byta mitt Biltema gel nu inför 4e säsongen. Har lite svårt att starta två gånger tätt efter varandra nu.
Är lite sugen på Litium pga vikten.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Är det typiskt (dokumenterat) att biltemas litium lägger av efter två år?
Mitt är knappt ett år (kan det skilja mellan generationer?) och det känns ju sådär inför en e,v utlandssemester.... :va
Mitt Biltema Lithium är 3 månader och nu måste jag kabla igång hojen om jag ska någonstans.

EDIT: Se på fan, mitt inlägg var ju sist från när jag köpte det :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Har haft ett antal hojjar med ett antal batterier. Biltemas gel funkar alldeles utmärkt. Hade ett lithium i av mina hojjar, funkade som det skulle men kändes lite mekigt ändå.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Och för vad det kan vara värt - jag har haft fyra Biltema gelbatterier i hojar, som funkat finfint i åtminstone 6-7 år. Laddar kanske två gånger under vintern om hojen inte körs, och sedan en gång innan start. Ser ingen anledning att köpa något annat om man inte jagar gram på bana.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har iofs bara kört en säsong nu men bytte Yuasa mot ett biltema Gel när originalbatteriet började bete sig tråkigt när det var lite kallt ut (typ 10+ eller kallare tror jag det var). Tänkte testa Biltemas gel, för en femhunka kändes det värt att testa. :)

/R
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mitt Biltema Lithium är 3 månader och nu måste jag kabla igång hojen om jag ska någonstans.

EDIT: Se på fan, mitt inlägg var ju sist från när jag köpte det :D

TRE månader gammalt batteri ! Och startsvårigheter
Då hade jag kollat batterispänningen med startad hoj och tänd belysning. Vid lite olika varvtal.
Det vanliga när man har svårigheter få igång hojen är att skylla på batteriet.
Och köpa nytt batteri.
Har jag själv gjort.
När svårigheten att starta i själva verket beror på att hojen inte längre laddar batteriet.

Batterispänningen ska på nyare hojar ligga omkring 14,3 Volt från tomgång och uppåt i varvtal med tänd belysning.
För så bra är laddningsregulatorerna idag.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Haft ett Shido Lithium i min Daytona.
https://www.mcweb.se/for-din-hoj/triumph/daytona-675-08/batteri-yt7b-bs-2
Höll två säsongen sedan gick det inte att ladda.
Var in på Johans MCsom sålde det och de hade fått många klagomål på Shido-batterierna.
Blev ett original igen.
Det förra originalbatteriet höll i 7 år.
När det gäller viktbesparingen. Kanske är billigare att banta ett par kilo så har man ju gjort den viktbesparingen. :hihi
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Köpte Varta för s1000rr och mina tidigare R6 via Autoexperten, sjukt nöjd än så länge, ser inte meningen att byta till Lithium, slipper behöva köpa den billiga lithium laddare oxå.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Original yausa är svårslaget aven om det är dyrt. Se kostnaden som att du har tankat bilen 1,5 ganger:tummenupp
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kör Biltema, biligt och fungerar bra. De har garanti i två år ochså vad jag vet på batterierna så skit samma om de pajar. Mina Biltemabatterier har aldig strulat och har aldrig behövt byta (hade två av dem i typ fyra år innan hojarna såldes.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top