Öppettider hos handlare/verkstäder

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säkert en jättedum fråga men har mc-handeln annat kollektivavtal än tex ICA, COOP mfl...?
Dessa butiker har ju fan öppet 06 - 23 numer.

Och ja, det går åt mer personal... och?
Fixa det då.

Ja, om ICA får tag på personal till semestertiderna under sommarn så borde väl MC-handlarna klara det.
Och har man gjort valet att bli MC-handlare så får man nog finna sig i att ta semester någon annan tid än just i juli.
Men samtidigt är ju ett privilegium med att vara egenföretagare just det faktum att man kan göra som man vill så länge ekonomin tillåter.

Jag kan inte låta bli att tänka på min favoritglasshandlare i Lund, supergod "hemmagjord" glass på italienskt vis. Och dessutom lika bra kaffe.

Men karljäveln stänger kl 16 året runt, och om jag minns rätt har han dessutom helt stängt på söndagarna. Vintertid har en glest med kunder och fina sommardagar så kör han ut kunderna ur butiken kl 16 för att han vill gå hem.
Jag frågade honom en gång varför han inte anpassade arbetstiderna efter säsong och fick svaret: "Jag vill ju också gå hem på kvällen som alla andra."

Vissa personer är egentligen inte tillräckligt flexibla för att vara egenföretagare men överlever i alla fall för att dom lyckas ha något "det" som lockar tillräckligt många kunder att komma i alla fall.

Andra som är fyrkantiga lyckas helt enkelt inte överleva och sedan skriver dom bittra inlägg och klagar de besvärliga kunderna.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Och mer personal?
Njaa, i stort sett alla livsmedelsbutiker har mindre bemanning på helgerna än på vardagar.

Mm.. inte mer personal där inne SAMTIDIGT.
...men mer personal på lönelistan.
Men jag tvingar ingen, fast att sen höra handels gnäll om att försäljningen minskar, ja det är lite löjeväckande.
Precis som nyss nämnts så är det ju på HELGERNA folk handlar, och då inte bara på Ica mfl...

Sen om man vill vara fyrkantig och stänga 16 och gå hem är ju det ett eget val.
Men då får man ju ej heller gnälla sen om det börjar gå sämre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Säkert en jättedum fråga men har mc-handeln annat kollektivavtal än tex ICA, COOP mfl...?
Dessa butiker har ju fan öppet 06 - 23 numer.

Och ja, det går åt mer personal... och?
Fixa det då.

Det största problemet är väl att kunnig personal kan ställa motkrav på lön som gör att det inte är värt att ha dem där, eftesom att kunderna inte vill betala för det.

Men, annars skulle ju alla hojshoppar kunna ha stängt måndag-tisdag för att väga upp helgjobbet. Rätt soft att få ha finvägarna för sig själv när alla andra knegar. :hihi
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det kanske inte är riktigt lika enkelt att hitta någon som kan reparera motorcyklar som det är att hitta någon som kan lyfta frukt ur en kartong heller.

När ingen vill ha jobb får man lära sig göra det själv istället :banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jobbar inom handels och vi har 100% OB på lördagar efter kl 12 och alla helröda dagar.

Att ICA och liknande går runt är inget konstigt, det handlas en jävla massa där på helger för då har de flesta tid att åka och storhandla.
Ytterst tveksam till att en mc handlare skulle ha någon vidare försäljning en söndag.
Och mer personal?
Njaa, i stort sett alla livsmedelsbutiker har mindre bemanning på helgerna än på vardagar.

Tycker du inte att det där är lite ologiskt?
Det handlas en jäkla massa i matvarubutikerna under helger för att kunderna är lediga då.

Men MC-kunderna jobbar vanligtvis helger och shoppar helst under kontorstid? (ironi)

Jag tror att MC-kollektivet ganska snabbt lär sig vilken handlare som har öppet på söndag kväll när dom kört sönder. Och då har den handlaren en konkurrensfördel.

Jag själv är lite av en mångsysslare med bla MC-kunder och jag kan inte säga att jag märkt av att dom tillägnar söndagarna för kyrka och vila. De flesta brukar föredra att komma förbi kvällstid för att lämna eller hämta sen kan jag inte säga att jag märkt någon större skillnad mellan veckodagarna, möjligen att dom lite oftare vill lämna hit trasigt på söndagkväll eller hämta nytt/fixat före helgen.

Sen brukar mina kunder vara väldigt förstående och förväntar sig oftast att jag gör jobbet måndag till fredag 8 till 17 medans jag egentligen är sån som knogar på lite de flesta dagar i veckan och ganska slumpmässiga tider på dygnet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske inte är riktigt lika enkelt att hitta någon som kan reparera motorcyklar som det är att hitta någon som kan lyfta frukt ur en kartong heller.

När ingen vill ha jobb får man lära sig göra det själv istället :banana

Mekaniker och specifika reservdelar kan ju vara svårt att hitta extra, men många gånger kan nog de stora MC-shopparna värva kassapersonal direkt från ICA eller McDonalds. Eller studenter med sommarlov, gärna med MC-intresse.

Läsa en tabell för att hitta rätt bromsklossar eller drivpaket är ju inte någon direkt raketforskning.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Mm.. inte mer personal där inne SAMTIDIGT.
...men mer personal på lönelistan.
Men jag tvingar ingen, fast att sen höra handels gnäll om att försäljningen minskar, ja det är lite löjeväckande.
Precis som nyss nämnts så är det ju på HELGERNA folk handlar, och då inte bara på Ica mfl...

Sen om man vill vara fyrkantig och stänga 16 och gå hem är ju det ett eget val.
Men då får man ju ej heller gnälla sen om det börjar gå sämre.
Jo visst är det så, det är oftast folk under 18 som jobbar på helgerna i dessa butiker för det är löjligt mycket billigare att ha ynglingar anställda, och på Ica och liknande funkar det ju.
Men som nämndes tidigare, och som har nämnts i så många andra trådar här, att stöta på okunnig personal hos en mc handlare leder till att det skapas en gnälltråd på SH och den missnöjda trådskaparen åker till en annan handlare nästa gång, inget konstigt med det.
Att försäljningen minskar i väldigt många fysiska butiker runtom i landet är det inget snack om, näthandeln tar upp massor av marknaden och det gäller även mc handlare, kan man spara en massa på att beställa från utlandet och ofta få grejerna fortare så är det ju klart att man väljer det.
Vi fortsätter att öka varje år, så att det går dåligt för andra ser jag bara som ett plus, fler kunder till oss :tummenupp
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Läsa en tabell för att hitta rätt bromsklossar eller drivpaket är ju inte någon direkt raketforskning.

Precis
Och på en mc-firma finns massa jobb man lätt kan fixa utan mekanikerutbildning och hundra års erfarenhet... tex fixa cyklar för nyleveranser, packa upp och montera ihop och de som har hemleverans behöver väl inte få det av verkstadspersonal?
Nänä... vill man så kan man.
Men mc-handeln är i många fall bakåtsträvare.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Precis
Och på en mc-firma finns massa jobb man lätt kan fixa utan mekanikerutbildning och hundra års erfarenhet... tex fixa cyklar för nyleveranser, packa upp och montera ihop och de som har hemleverans behöver väl inte få det av verkstadspersonal?
Nänä... vill man så kan man.
Men mc-handeln är i många fall bakåtsträvare.

Om du vill sätta dig på en 200-hästare hopskruvad av en 16-åring vars enda snedvridna verklighetsbild är Grand Theft Auto, så får det stå för dig, jag vill nog faktiskt veta att den som satt ihop cykeln vet vad denne sysslar med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om du vill sätta dig på en 200-hästare hopskruvad av en 16-åring vars enda snedvridna verklighetsbild är Grand Theft Auto, så får det stå för dig, jag vill nog faktiskt veta att den som satt ihop cykeln vet vad denne sysslar med.

Plus att du använder det könsneutrala denne istället för det könlösa ordet!:tummenupp

Man kan ju tro att folk skojar men sedan en tid tillbaka har det varit så att chefer inte får ha branscherfarenhet så varför skulle man inte tro att detsamma gäller något så enkelt som att underhålla motorcyklar... :va

Det kan väl vara bra att den som tidigare jobbat i en mataffär kan "tänka utanför lådan" men eftersom vi är många som vet att en del chefer inte ens vet var "lådan" finns än mindre vad den innehåller så skulle jag nog fortsätta att skruva själv. :)
Och hur svårt kan det vara när en som jobbat i matbutik klarar det! :Bugar
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jaha!
Efter att ha läst tråden så verkar det som att.
Det saknas kompetens då det är såååå mycket svårare att sälja en skinnjacka eller ett par mc-stövlar än till exempel ett par löparskor eller en cykel.

Det kan väl inte krävas mer kunskap att sälja beg-hojar än beg-bilar, eller nya fordon för den delen.
Dom flesta som handlar i butik handlar ju standardvaror.

Om man tar en affär som AVA till exempel, dom har ju ett guldläge och en stoooor lokal med både hojar och tillbehör, så klart det skulle löna sig att ha öppet på söndagar när folk har tid att roa sig med sin hobby.

Att det inte går att få tag i folk till butikerna tror jag inte heller på.
Mekaniker är ju så klart en annan femma.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mc handeln har massor att lära av bil handeln helt klart.

På bike i Trollhättan kan man crusa runt i hoj butiken i en timme o ingen säljare reagerar alls på att man är där.

Var på volvo brandt i mellerud o kollade upp en ny renault zoe elbil.
Ganska exakt 4 minuter efter jag börjat kolla efter bil så kom saljaren o undrade om jag ville ha hjälp.

30min senare var vi överens om när min nya zoe skall levereras. Det är ett bra bemötande som gav snabb utdelning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fy fan vad jobbigt! Jag hatar påflugna säljare/butiksbiträden.

En bra säljare ska ju bemöta både dig och han som vill han snabb service rätt. Det handlar om hur man approachar kunden och sedan läser av denne rätt.
Alla bör ju välkomnas med ett "Hej" ganska snart efter dom kommit in i butiken, och just vid den hälsningen kan man ofta läsa av en hel del ur kundens kroppsspråk men även den mest erfarne kan ju ta fel. Och du som bara vill titta kan med fördel svara "Hej, jag var bara nyfiken på att titta lite vad ni har för utbud" eller vad då nu tänkte dig, så blir du nog bemött som du vill.
Troligen kommer säljaren svara typ "Gör det du, jag finns här borta om du har några frågor" för han är jäkligt osmidig ifall han står kvar som en hök över dig.

moddlaren och sin sida vill ju ha den där höken som snabbt betjänare honom.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På en utbildning jag var på fick jag veta att i en undersökning av säljare i detaljhandel så hälsade inte 7 av 10 på kunder i butiken.

Att inte göra det är fan kass. Är själv säljare sedan drygt dussinet år tillbaka och hälsar på de jag träffar på min arbetsplats. Skulle jag vara upptagen så räcker en snabb ögonkontakt ofta. Är jag upptagen med annat än en annan människa lägger jag det åt sidan om så krävs.

Att få sin närvaro bekräftad är viktigt för de flesta. Undertecknad inräknad. Plus att det minskar snatteri när säljare signalerar att tänkt gärningsman är sedd från början.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det är lite annars' i glesbygden. :D

Klart vår lokala handlare hälsar när vi kliver in i butiken. Var gång. Jag får tom klappa hunden (den är annars försiktig med kunder). Hälsar även vid alla andra tillfällen vi råkar mötas på stan. Småstad. :lol
Internethandel: Även vi shoppar både här och där. Men när maken tänkte köpa nytt helställ så pratade han med vår lokala handlare. Han tog hem det, och han 'gjorde' ett pris. Bättre lite förtjänst än ingen förtjänst resonerade vår vän, och var glad att vi gett honom chansen att göra en affär.
Extra personal: Tja, det är alltid ett problem. Men någon lördag då vi kommit dit stod en av mina andra mc-kompisar i kassan. Extraknäckte. Kör man race så kan man behöva lite extra i kassan. Med rätt och pålitliga vänner och bekanta så går det att ha hyggligt öppet och hyggligt kunnig personal utan stora personalkostnader.

Det finns handlare och det finns handlare.

I en grannstad finns en mc-firma som under säsongen, och endast då, har lördagsstängt! :va
Tror inte att de är i rätt bransch. För en del år sedan sålde de hojar. Nu säljer de bara tillbehör. Snart säljer de inget, med de öppettiderna...

God service är när man ska vara på Gelleråsen på lördagen och på fredagen upptäcker att vanliga däckskillen inte fått leverans från sin leverantör. Ett bakdäck lämpligt för bana saknas. Vår lokale kille har däck, men inte rätt dimension. Ringer vidare. Lokal handlare på grannort har lämpligt däck. De väntar oss. Snabbaste körningen vi gjort till den staden. 17:30 kommer vi dit med fälg. 18:00 åker vi hem med bästa tänkbara bakdäck. Det kallar jag service. Klart man kommer tillbaka till den handlaren. :tummenupp

Det blir några mil extra till IBC med Duccen. Men det är det värt. Ytterligare ett toppenställe. När vi kom dit vid ett tillfälle gjorde de service på en finsk hoj. Ägaren kör till färjan. Sover på färjan till Sverige. Kör till Arboga. De servar hojen i tid så att han hinner med färjan hem på kvällen. Nöjd kund. :lol

Det är dåligt med nöjesutbudet här på vissjan, men en del bra mc-handlare finns det. :tummenupp
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
M t p hur mycket det ylas över att handlarna redan tar överpriser som det är, skulle folket vara beredda att betala för både helg- och dygnet-runt service? Eller är den allmänna idén att denna utökade service skulle erbjudas inom befintlig prisram?

Personal kostar nämligen, personal på OB kostar ännu mer.... detta måste betalas av någon....

Just saying.. .
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Håller med, butikerna är under all kritik i all form. Service, utbud, leveranstider, priser, ja det är inte mycket positivt mer än att det är just MC-butiker, att de ens finns. I Göteborg kan du inte handla mycket över disk, inte ens bultar och tillbehör till banåkning är bara att glömma vad gäller utrustning, reservdelar mm. Likaså öppettider är ett skämt, lite som att vi skall ha förståelse för att de som jobbar där skall ha tid att också minsann åka hoj.

Men som flera påpekat så är lönsamheten inte tillräcklig för att MC-butikerna skall fungera som de gjorde förr, när kanske MC-åkandet var större, då det inte fanns internet, försäkringarna vad acceptabla etc etc etc

Jag har besökt både Bike och Johans i Göteborg (även Honda MC center, SMX osv) och utbudet är förutom landsvägsåknings-segmentet pinsamt dålig och då räcker det med att jag jämför med kusinen Stockholm där det är sinnessjukt mycket bättre.

Samtidigt är det fortsatt stadigt på MC-service, det är alltså veckor, ibland månader väntetid i vår/sommar för att få minsta lilla reparation utförd så någon brist på arbete i verkstad verkar det inte vara tal om, det ironiska är ju att servicen från verkstadshållet blir lika illa där om man inte kan boka tid inom 1-2 veckor.

Istället för att sitta och gnälla så tänkte jag också vara konstruktiv. Jag förstår varför det går dåligt och det beror dels på minskat utbud och höjda priser och näthandel som klappat varandra på axeln genom alla år, samtidigt som hojåkandet har minskat eller i varje fall antalet personer som kan spendera tillräckligt.
Mitt concept blir då att snegla på övriga i handeln som fått lägga ner och göra om. Se på bebisbutikerna som knappt existerar längre, istället finns nu ett lager där det står en stackare och tar emot alla föräldrar på helgen med lagret i ryggen. Knappt ingen service alls men nog kan du få tag i en barnvagn en söndag kl 15. Lite så tror jag att MC-handeln borde skifta. Istället för att vara en allsmäktig kunskapskälla (vilket de ändå inte är) så räcker det att erbjuda produkterna och skita i service i butiken. Låt folket tvinga sig att hitta kunskapen själva.
Endast då tror jag att det finns en chans att de överlever och det enda stället man besöker framöver är serviceverkstaden. Butiks och produktförsäljningen koncentreras till ett billigt lager med billig personal med långa öppettider och med onlinebeställning som kan bokas och hämtas samma dag.

Eller..? :fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
M t p hur mycket det ylas över att handlarna redan tar överpriser som det är, skulle folket vara beredda att betala för både helg- och dygnet-runt service? Eller är den allmänna idén att denna utökade service skulle erbjudas inom befintlig prisram?

Personal kostar nämligen, personal på OB kostar ännu mer.... detta måste betalas av någon....

Just saying.. .

Kunder som går efter att inte blivit uppmärksammade på en kvart är också en kostnad.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
M t p hur mycket det ylas över att handlarna redan tar överpriser som det är, skulle folket vara beredda att betala för både helg- och dygnet-runt service? Eller är den allmänna idén att denna utökade service skulle erbjudas inom befintlig prisram?

Personal kostar nämligen, personal på OB kostar ännu mer.... detta måste betalas av någon....

Just saying.. .

Funkar i princip i alla andra branscher..

Just saying.. .
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top