App mobil smartphone 0-100 etc.

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej,
är det någon som vet en bra app (android, gratis helst) man kan ha aktiverad i mobilen medans man kör för att logga åtminstone topphastighet och bästa 0-100?
Har en del stoppljus på väg till jobbet och ibland blir man nyfiken på vad man gör egentligen =)
Dont try this at home.
MVH
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dynolicious använder jag till iPhone. Borde finnas minst tusen till Android.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Det är ingen som har en konkret app alltså? Den ska givetvis funka med telefonen låst..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ingen som har en konkret app alltså? Den ska givetvis funka med telefonen låst..

Det finns högvis med appar för det. Välj en med högt betyg och testa.
Däremot ger telefonens dåliga GPS-chip antagligen ganska varierande värden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns högvis med appar för det. Välj en med högt betyg och testa.
Däremot ger telefonens dåliga GPS-chip antagligen ganska varierande värden.

Jag tror att det nog kan tänkas bidra lite att det inte får uppdateras för ofta heller.
Eftersom GPS systemet från början är uppbyggt av USA och deras försvarsmakt så har det ju funnits begränsningar. Bland annat fanns det tidigare en störsignal inlagd så att civila applikationer inte fick full noggrannhet. Den har ju tagits bort nu. Dvs dom har stängt av störsignalen. Däremot har dom ett krav på att chipet inte får uppdatera för ofta om du skall kunna få licensen för att tillverka och sälja det.

Så jag tror att en 0-100 app litegrann faller på att den inte kan uppdateras tillräckligt ofta. På en familjebil som gör 0-100 på 11 sekunder spelar det kanske inte så stor roll men om man pratar om en motorcykel som i många fall gör 0-100 på under 3,5 sekunder med rätt förare så får ju plötsligt en halvsekund fel rätt stor betydelse.

Edit.
Det är egentligen inga licensieringskrav som inför begränsningarna.
Majoriteten av GPS chipen uppdateras 1 gång/s.
Den yttersta begränsningen är bithastigheten i signalen som satteliterna sänder ut. Det går att få till en uppdateringsfrekvens på 20 Hz men det kräver mer processorkraft, bättre antenner och drar således mer batteri. Detta för att högre uppdateringsfrekvens innebär mer brus och störningar.
Dvs att köra ett sådant chip i telefonen skulle innebära att telefonen skulle behöva vara avsevärt större och batteriet skulle ta slut i ett nafs.
Vad gäller positionen så säger man generellt att +-5m är vad man kan förvänta sig under bra förhållanden även om det teoretiskt är möjligt att komma ner på +-3m. Nogrannare än så kräver differentiell GPS eller liknande som stöd till själva GPS chipet. Och då pratar man om GPS mottagare där bara den kostar som en normal smartphone idag.

Telefonen räknar ju ut hastigheten genom att jämföra positionen vid varje positionering. Dvs varje gång positionen uppdateras så räknar den ut hur långt du förflyttat dig under den sekund som förflutit sedan den senast fick position och utifrån det så vet den hastigheten.
Felkällor här är ju att vid varje positionering så har du felmarginalen +-5m på varje positionering vilket i fallet med när du skall räkna ut distansen mellan två positioneringar måste lägga ihop felmarginalerna. Dvs +- 10m

Vid körning i konstant fart är det här inget problem eftersom telefonen oftast räknar ut ett snitt på dom senaste uträkningarna och därmed presenterar en ganska stabil hastighet.
Under acceleration är ju det inte möligt utan då måste den använda endast det sista värdet och då har du vips en felkälla på +- 10m/s vilket innebär att teoretiskt sett så har du en risk för att vid 30 m/s (ca 100 km/h) så kan telefonen visa mellan 20 och 40 m/s vilket ju blir ohyggligt mycket fel. Det är ju en felvisning på 33%

Det tillsammans med att chipen i telefonen uppdateras endast med 1 Hz gör att en telefonapp som baseras på GPS blir direkt värdelös för att kolla 0-100 tider på allt som inte är superlångsammt upp till 100.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att det nog kan tänkas bidra lite att det inte får uppdateras för ofta heller.
Eftersom GPS systemet från början är uppbyggt av USA och deras försvarsmakt så har det ju funnits begränsningar. Bland annat fanns det tidigare en störsignal inlagd så att civila applikationer inte fick full noggrannhet. Den har ju tagits bort nu. Dvs dom har stängt av störsignalen. Däremot har dom ett krav på att chipet inte får uppdatera för ofta om du skall kunna få licensen för att tillverka och sälja det.

Så jag tror att en 0-100 app litegrann faller på att den inte kan uppdateras tillräckligt ofta. På en familjebil som gör 0-100 på 11 sekunder spelar det kanske inte så stor roll men om man pratar om en motorcykel som i många fall gör 0-100 på under 3,5 sekunder med rätt förare så får ju plötsligt en halvsekund fel rätt stor betydelse.

Man kan ju skaffa en GPSpuck till mobilen så får man genast 10 ggr högre uppdateringsfrekvens (eller mer) och bättre precision. Chippet I mobiler är verkligen rätt dåligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan ju skaffa en GPSpuck till mobilen så får man genast 10 ggr högre uppdateringsfrekvens (eller mer) och bättre precision. Chippet I mobiler är verkligen rätt dåligt.

Korrekt. Det går att skaffa en separat puck. Men även om man uppdaterar med 10 Hz så ger felmarginalen i positioneringen på +-5m som man typiskt har ett alldeles för stort mätfel för att det skall bli värdefullt.
Bättre än 3m felmarginal kan man inte få utan tillägsfunktioner så det är det bästa som går att åstadkomma. Det innebär en rätt skaplig felmarginal i hastighetsberäkningen under acceleration eftersom det inte går att förlita sig på medelvärdet av flera mätningar då. Just funktionen att man ofta räknar på medelhastigheten av flera mätintervall innebär ju i sig att man får en fördröjning i uppdateringen av hastigheten.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
atorp.JPG

Här är en mätning jag gjorde med mobil och 10 Hz (kan ha varit 5 Hz också) Qstarz GPS-puck på Anderstorp med min R1 -05. Växlingarna var utan quickshifter och utan koppling, och ganska snabba om jag får säga det själv men ändå ser man dem tydligt på hastighetsprofilen. Skulle tro att det är nåt sånt här man behöver för att meningsfullt klocka 0-100 på hoj.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
0-100 eller vilken acc som helst är ju svårt att mäta exakt, ev med gyroupphängd laserpicka som mäter mot en lada X meter bort eller en optoläsare mot backen som räknar typ räfflor/streckad linjemarkering.

Givare på hjulen är nog mest exakt annars (speciellt järnhjul) men powerwheelie och ev hjulspinn och framförallt skillnad på hjuldiametern som ökar med rotationshastigheten.
Filma med höghastighetskamera från sidan är nog mest lämpligt om man vill få mest tillförlitligt resultat.

(Ständigt återkommande diskussion på PI-research när det snackades mätande av hastighet i tävlingsfordon, de värsta teamen mätte varje hjul och gps-data och snittade å snackade och var ändå inte helt säkra)

Slutsats, jämför de värden får med din utrustning så vet du om det går bättre eller sämre men glöm exakthet på 100delarna.

Btw, är det nån som vet om man kan få ut en topphastighet över 250 från en av VV's fartkameror? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, det är inte GPS-mätningen som mäter 0-100.

Det är accelerationsmätaren som mäter rörelser/G-kraft.

Om ni minns från fysiken så är acceleration en kvot av fart och tid.

http://fysikguiden.se/acceleration/

Det är helt enkelt så att appen räknar ut hur fort det går utifrån G-kraft och tidsrymd.

Riktigt skoj att leka med när man sitter på flyget vid start...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
0-100 eller vilken acc som helst är ju svårt att mäta exakt, ev med gyroupphängd laserpicka som mäter mot en lada X meter bort eller en optoläsare mot backen som räknar typ räfflor/streckad linjemarkering.

Givare på hjulen är nog mest exakt annars (speciellt järnhjul) men powerwheelie och ev hjulspinn och framförallt skillnad på hjuldiametern som ökar med rotationshastigheten.
Filma med höghastighetskamera från sidan är nog mest lämpligt om man vill få mest tillförlitligt resultat.

(Ständigt återkommande diskussion på PI-research när det snackades mätande av hastighet i tävlingsfordon, de värsta teamen mätte varje hjul och gps-data och snittade å snackade och var ändå inte helt säkra)

Slutsats, jämför de värden får med din utrustning så vet du om det går bättre eller sämre men glöm exakthet på 100delarna.

Btw, är det nån som vet om man kan få ut en topphastighet över 250 från en av VV's fartkameror? :va

Det är ju svårt att veta helt säkert vad som gäller specifikt för dom Svenska fartkamerorna men det har ju florerat rykten i massor av länder att fartkamerorna inte ska klara riktigt höga hastigheter.
Jag vill minnas att Mythbusters testade just det på dom amerikanska fartkamerorna och konstaterade att det inte var så. Jag har för mig att dom testade hela vägen upp till att ta en Top fuel i slutet av stripen vilket innebär en bra bit över 300 km/h och kameran tog ändå en bild med registrerad hastighet.
Deras slutsats var att det inte alls var så att man skulle kunna klara fartkameran genom att köra väldigt fort. Gissningsvis gäller det för fartkamerorna i andra länder också. Dvs även i Sverige.
Och det känns rätt logiskt. Radarn i sig har inte några begränsningar för vilka hastigheter den kan mäta som är på något sätt i närheten av vad som kan vara möjligt för att fordon med gummihjul eller ens hjul. Kameran som sådan har en kort slutartid för att kunna ta skarpa bilder och det är av den anledningen som man använder en blixt oavsett tid på dygnet för att kunna få en tillräckligt ljus bild.

Så jag tror nog att du kan få ut en hastighet oavsett hur fort du kör med något fordon som får framföras på vägen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är ju svårt att veta helt säkert vad som gäller specifikt för dom Svenska fartkamerorna men det har ju florerat rykten i massor av länder att fartkamerorna inte ska klara riktigt höga hastigheter.
Jag vill minnas att Mythbusters testade just det på dom amerikanska fartkamerorna och konstaterade att det inte var så. Jag har för mig att dom testade hela vägen upp till att ta en Top fuel i slutet av stripen vilket innebär en bra bit över 300 km/h och kameran tog ändå en bild med registrerad hastighet.
Deras slutsats var att det inte alls var så att man skulle kunna klara fartkameran genom att köra väldigt fort. Gissningsvis gäller det för fartkamerorna i andra länder också. Dvs även i Sverige.
Och det känns rätt logiskt. Radarn i sig har inte några begränsningar för vilka hastigheter den kan mäta som är på något sätt i närheten av vad som kan vara möjligt för att fordon med gummihjul eller ens hjul. Kameran som sådan har en kort slutartid för att kunna ta skarpa bilder och det är av den anledningen som man använder en blixt oavsett tid på dygnet för att kunna få en tillräckligt ljus bild.

Så jag tror nog att du kan få ut en hastighet oavsett hur fort du kör med något fordon som får framföras på vägen.

Tack för ett utförligt svar, då kan man ju få hem ett bevis på toppfart om de börjar fota bakifrån :yoparty
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Det finns ingen som kan konkret nämna en android-app som man kan ha på mobilen passivt vilande i fickan och som läser av acceleration och hastighet kontinuerlig, och sen kan presentera snabbaste 0-100 km/h osv, efter att man tex kört hem från jobbet eller varit ute å accat lite en timme (?)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det finns ingen som kan konkret nämna en android-app som man kan ha på mobilen passivt vilande i fickan och som läser av acceleration och hastighet kontinuerlig, och sen kan presentera snabbaste 0-100 km/h osv, efter att man tex kört hem från jobbet eller varit ute å accat lite en timme (?)
Haha, stackarn, väntat sen maj på svar
Ulysse Speedometer pro. Vassego!

Skickat från min H8266 via Tapatalk
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Haha, stackarn, väntat sen maj på svar
Ulysse Speedometer pro. Vassego!

Skickat från min H8266 via Tapatalk

Den appen är allt nedan?
Android
Fungerar passivt i fickan
Mäter acceleration 0-100
Mäter högsta hastighet

Jag kan inte se nåt med 0-100 i Google Play..
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Den appen är allt nedan?
Android
Fungerar passivt i fickan
Mäter acceleration 0-100
Mäter högsta hastighet

Jag kan inte se nåt med 0-100 i Google Play..
Japp till allt, passivt bör funka kan jag tänka.
Använder den själv hela tiden när jag kör. Mäter 0-60, 0-100, kvartsmilen, registrerar topphastighet och en massa annat gött

Skickat från min H8266 via Tapatalk
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Min erfarenhet är att det tyvärr inte går att få ut exakta siffror ur en smartphone oavsett app, jag har provat med olika telefoner och olika appar och jag har alltid haft lite "lagg", appen ligger hela tiden lite efter, ca en halv sekund.
Det finns dock en liten GPS "puck" (ser mer ut som en liten powerbank eller ett stort USB minne) som har som ända funktion att mäta hastighet och acceleration.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad den heter just nu, men jag skall försöka hinna förbi garaget och kolla vad den heter ikväll eller imorgon.
Jag köpte min för 700:- över disk i Sverige, så den går säkert att hitta för ~400:- på E-Bay eller utländsk webbshop.

Mvh//Julius
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top