Uppkörning om 2 dagar

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Hoppas du hinner se det här! Framför allt - kör med glädje! Tänk att du är själv och ha den där känslan som gör att vi tycker om tvåhjulingar så mycket :)

Området Rydbo där man kör över ett tågspår kan vara en luring. Inte tågspåret i sig; Kommer du norrifrån och korsar tågpåret innan villaområdet är det huvudled. Kommer du söder ifrån (från 274an) gäller högerregeln. Första gången jag körde där (lektion) kom jag just från norr och blev ombedd att hitta lämplig plats att vända på, åkte in på någon skolparkering och vände, tog för givet att andra hade väjningsplikt men så var det inte.

Jag sänkte tempot på motorvägen många gånger för att öka avståndet till bilen framför, istället för att köra om (resonerade att då kommer jag ju köra några km/h för fort). Blev snällt påmind om hastigheten i just en sån situation när jag låg 10 under gränsen. Än idag hade jag safe:at och kört sakta än för fort - but that's me. Lite som Corepax säger ovanför - lös det säkert och snyggt!

Var övertydlig med vart du tittar: In i anslutande gator, döda vinkeln, när du kör ut efter att ha parkerat/stannat osv. Håll foten över fotbromsen.

Körde upp på Gillinge efter kanske dussin lektioner, klarade första. Var hur lugn som helst fram till jag satte mig på hojen och skulle köra. Misslyckades >kopiöst< på lågfarten, inspektören sa att det är nervositet och frågade om jag ville avbryta eller fortsätta. Jag svarade rätt skitsurt att jag kan det här och att det inte ska vara några problem, han skickade mig till högfarten vilket gick galant och inte kändes nervöst alls, körde om lågfarten minst lika galant. Som folk tidigare sagt, dem fattar att du är nervös. Våga erkänna det men även att du kan köra. Självförtroende spelar roll! Lycka till!!
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125

E så jävla arg nu. Banorna gick skit enkelt.

Allt gick bra, var inte allt nervös men sen svängde vi in i en kurvig grusväg (70kmh). Då ville jag visa att jag kunde "gasa på" som min lärare sa. Men tänkte inte klart och körde ungefär 40kmh och var bromsberedd vis kurvorna (höll även mig åt höger) men 40kmh va tydligen för snabbt. Så fick inte godkänt för att jag körde för snabbt vid den vägen.
ALLT var godkänt men inte detta! döda vinkeln, vänstersväng, väja, omkörning och mm var godkänt...

Min kompis som körde med mig, han har även sagt att jag kör bättre än han i trafik och han var lite nervös. Han klarade banorna precis (han fick några försök till). Men han hade tur för att han fick köra de vägar vi tycker är enklare. Alltså motorväg o mindre samhälle då. Han fick kortet idag jag gick utan. E så jävla down just nu. Nästa uppkörning e om 2 veckor exakt, Uppsala.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
E så jävla arg nu. Banorna gick skit enkelt.

Allt gick bra, var inte allt nervös men sen svängde vi in i en kurvig grusväg (70kmh). Då ville jag visa att jag kunde "gasa på" som min lärare sa. Men tänkte inte klart och körde ungefär 40kmh och var bromsberedd vis kurvorna (höll även mig åt höger) men 40kmh va tydligen för snabbt. Så fick inte godkänt för att jag körde för snabbt vid den vägen.
ALLT var godkänt men inte detta! döda vinkeln, vänstersväng, väja, omkörning och mm var godkänt...

Min kompis som körde med mig, han har även sagt att jag kör bättre än han i trafik och han var lite nervös. Han klarade banorna precis (han fick några försök till). Men han hade tur för att han fick köra de vägar vi tycker är enklare. Alltså motorväg o mindre samhälle då. Han fick kortet idag jag gick utan. E så jävla down just nu. Nästa uppkörning e om 2 veckor exakt, Uppsala.

Tråkigt, men det är inte ovanligt att dom väljer värdelösa grusvägar med skymda hörn, häckar osv. Samtidigt så kan någon annan få en enkel väg att köra upp på. Vet inte om det är uträknat att någon procent alltid ska utsättas för extra svår väg.

Som jag skrev innan så är det en bra idé att just övningsköra runt gillinge och välja dom mindre vägarna.
Vänstersväng 70-väg också en favorit som kan stressa den nervösa att ta felaktiga beslut.
Ser att du ska köra upp i Uppsala nästa gång, går säkert bra,nu vet du redan vad som väntar fast på annat ställe.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fokusera inte på externa faktorer. Orsaken till att du kuggades är för dålig körvana. Åtgärda detta först.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top