Helite Turtle airbagväst

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Köpte en Helite Turtle airbagväst för att ha när jag kör bana med min R1:a. Valde mellan denna och Helite GP. Fick rådet att välja Turtle för den skulle vara säkrare ( hårt skal på ryggen ) samt skydda bättre ( mer luftblåsor runt kroppen ) än GP.

Men när jag går in i depån efter första banpasset för året så upptäcker jag att västen skavt sönder klarklacken på tanken. Både på vänster och höger sida.
Efter lite torrkörning i depån inser jag att det är luftpatronens nederkant, samt dragkedjan som ”skyddar ” den, som kommer i kontakt med tanken när jag hänger ut i kurvorna.
Vilken usel konstruktion!:mad: Den är ju gjort för att köra hoj med.....
Tydligen så måste man sitta rakt upp på hojen - inte hänga av åt sidorna - för att den inte skall repa tanken. Fick tejpa hela ovansidan av tanken för att kunna fortsätta bandagen.

Nu har jag modifierat västen med ett extra tygskygg över luftpatronens hölje/dragkedja, ( funktionsmässigt dåligt kanske? ) samt att jag får köra med tejpad tank ( inte särskilt snyggt.... ) resten av säsongen.
Det får bli omlackning av tanken till hösten, samt montering av någon form av skyddsfilm eller något tankskydd ( ? ).

Fy fasen va frustrerad man blir.....:gråta

Så ett varningens ord till er som tänkt köpa en liknande väst. Se upp med hur den är konstruerad på framsidan!

Fick tyvärr ingen större förståelse för det inträffade från försäljningsstället. De hade hört om flera fall, men detta får man förstå och tänka på själv.....tyckte de.:va

Ja ja, en mängd svordomar i garaget och så iväg på nästa bandag på söndag. Life goes on... :)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är inte bara så att du köpte gatversionen Turtle istället för banversionen GP (knepigt, syns ju nästan på namnet...)? Tittar man hos Helite ser de ju helt olika ut...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
Köpte en Helite Turtle airbagväst för att ha när jag kör bana med min R1:a. Valde mellan denna och Helite GP. Fick rådet att välja Turtle för den skulle vara säkrare ( hårt skal på ryggen ) samt skydda bättre ( mer luftblåsor runt kroppen ) än GP.

Men när jag går in i depån efter första banpasset för året så upptäcker jag att västen skavt sönder klarklacken på tanken. Både på vänster och höger sida.
Efter lite torrkörning i depån inser jag att det är luftpatronens nederkant, samt dragkedjan som ”skyddar ” den, som kommer i kontakt med tanken när jag hänger ut i kurvorna.
Vilken usel konstruktion!:mad: Den är ju gjort för att köra hoj med.....
Tydligen så måste man sitta rakt upp på hojen - inte hänga av åt sidorna - för att den inte skall repa tanken. Fick tejpa hela ovansidan av tanken för att kunna fortsätta bandagen.

Nu har jag modifierat västen med ett extra tygskygg över luftpatronens hölje/dragkedja, ( funktionsmässigt dåligt kanske? ) samt att jag får köra med tejpad tank ( inte särskilt snyggt.... ) resten av säsongen.
Det får bli omlackning av tanken till hösten, samt montering av någon form av skyddsfilm eller något tankskydd ( ? ).

Fy fasen va frustrerad man blir.....:gråta

Så ett varningens ord till er som tänkt köpa en liknande väst. Se upp med hur den är konstruerad på framsidan!

Fick tyvärr ingen större förståelse för det inträffade från försäljningsstället. De hade hört om flera fall, men detta får man förstå och tänka på själv.....tyckte de.:va

Ja ja, en mängd svordomar i garaget och så iväg på nästa bandag på söndag. Life goes on... :)
Kan rekommendera denna: https://www.joytime.se/rs-1

Kört i den i över 3 år, inte ett märke på tanken
b32e3b8f688f3b00d9e27310a189e1d1.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag kan köpa Turtlen av dig billigt så du kan satsa på en lämpligare modell;) Om den nu är i färdigvuxen storlek...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top