Vägassistansförsäkring och bärgning vid motorhaveri t.ex

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns ju fina erbjudanden om detta utan självrisk, bara att ringa ett nummer dygnet runt osv.
Det jag undrar över är att för mig t.ex så känns det inte speciellt underlättande att få hojen bärgad till "närmaste" verkstad eftersom man skruvar själv....tyvärr.

Hur gör ni andra?

Hände mig en gång 2016, 15 mil hemifrån.
Dikes-sittning vid parkeringsficka i 4 timmar vid vajerräcken,älgstängsel, tung trafik. Som tur bra väder. Ringde runt men slutade med släkting som kom med hyrsläp.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag lagar på plats om möjligt annars lämnar jag hojen och åker hem och hämtar släp. Hittills har jag inte råkat ut för något som inte går att fixa när jag varit långt hemifrån men kör jag gammelhojen har jag också med mig ca 40kg verktyg och delar.

En tappad dräneringsskruv från en förgasare har ersatts med en träplugg som täljdes i en Gotländsk dikeskant, ett skuret hjullager har bytts i Röros med hjälp av en snäll bilmek som skar bort den gamla lagerbanan och några packningar har fått skäras till samt tändningsdelar bytas under längre resor. I övrigt har haverier skett nära hemmet, det är ju där man kör mest. Speciellt när man är skeptisk till hojens tillförlitlighet
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Fina erbjudande, nja.

Jag tittade lite på det där inför en Italienresa för ett par år sedan. I stort sett så bärgas fordonet till närmsta verkstad. Reparationen står man givetvis för själv. Går det inte att laga får man övernattning eller hemresa på billigaste sätt. I praktiken förmodligen busspengar.

Men det viktigaste på den jag fick erbjudande om igår. Maximalt ersättningsbelopp 3000kr.
Om man räknar bort premien så kan man alltså i värsta fall gå miste om ersättning på 2700kr.

Läs baksidan på försäkringsvilkoren innan ni betalar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag sa "fina" med en nypa salt:hihi
Men i dag när allt ska ska vara så smart och enkelt borde det inte tagits fram bekvämlighetslösningar som passar fler? Jaja, bara filosoferar lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där är ju en dubbelförsäkring som är helt meningslös att skaffa, oftast har man ju bärgning redan i hojförsäkringen om man har har stöldskydd, och där är det samma regler, transport till närmaste verkstad osv.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja det är ju det som suger. Ringde ju först mitt bolag när cykeln pajade, samma regler men en rejäl självrisk
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En tappad dräneringsskruv från en förgasare har ersatts med en träplugg som täljdes i en Gotländsk dikeskant, ett skuret hjullager har bytts i Röros med hjälp av en snäll bilmek som skar bort den gamla lagerbanan och några packningar har fått skäras till samt tändningsdelar bytas under längre resor. I övrigt har haverier skett nära hemmet, det är ju där man kör mest. Speciellt när man är skeptisk till hojens tillförlitlighet
Macgyver? Eller hur stavas det? :tummenupp
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Körde av kedjan mitt i natten utanför Poznan för 3 år sedan.

Hade extra+ eller vad det heter i min försäkring och skulle fått hjälp med pukor och trumpeter av mitt bolag, men det var helt meningslöst.

Bilsport & MC hade bytt utlandshantering från (kompetenta) SOS CPH till helt inkompetenta Viking, och där gick allt i stå.

Försäkringsbolaget bara hänvisade till Viking som behövde 10 timmar(!) på sig för att konstatera att det verkligen var dom som hade ansvaret för mig och min hoj.

Då, fredag efter lunch, meddelade dom att "vi har ingen samarbetspartner i den delen av Polen där du är, så det kan bli svårt att ordna något innan helgen. Det är bäst att du tar in på ett hotell, så får vi höras vid på Måndag igen.
Ta kvitto på övernattningen, så får du nog tillbaka utläggen från försäkringsbolaget."

Jag hade kunnat gå i taket över det beskedet, men kände redan 8 på morgonen varthän det lutade - total brist på handlingskraft är svår att maskera.

Jag hade redan satt igång bärgning på egen hand, fått fatt i en utmärkt Yamahaverkstad och hade koll på läget.

Mitt svar till Viking blev sockersött: "det är okay - du har väl numret till din kontakt i Gdansk? Jag kan ringa dit själv och kolla vad som kan göras."

Ingen samarbetspartner i Gdansk.

"Okay, då tar vi Warszawa då."

Ingen kontakt i hela Polen. "Vi kan ju liksom inte prata Polska..."

Nä, det kan inte jag heller egentligen, men ändå lyckas jag få saker gjorda.

Klockan 16 fredag eftermiddag var jag på rull igen, efter ca 14 timmars ofrivilligt stopp.
En evighet i Ironbuttsammanhang, men blott en nanosekunder hos Viking / Bilsport&Mc - som tyckte att en weekend i FUCKING POZNAN vore en bra semester för mig, och lämplig tid för dem själva att fundera över hur dom skulle tackla mitt problem.
Ja, eller bara fira helg, kändes det som - redan före lunch på fredag...

Kvittona...? Jo, dom ligger väl i en låda någonstans här hemma. Men, det var enklare att bara byta försäkringsbolag. Införandet av Bilsport & MCs integritetskränkande "pay-as-you-driveförsäkring" fick mig att dra bort rubbet från dem och lägga det på någon som

A: inte anlitar amatörer att sköta deras premiumkunder som betalar extra för att få hjälp och service.

B: har så mycket förtroende för mig som förare/kund/försäkringstagare att dom inte tvingar sig med ombord på varje resa jag gör för att se hur jag kör.


Sensmoral:
Betala inget extra förrän du frågat dig fram vilka villkor som gäller, och till vem man lagt ut operationen.

Är det Viking kan hellre spara dom pengarna - maken till handlingsförlamade räddharar har jag aldrig haft att göra med.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körde av kedjan mitt i natten utanför Poznan för 3 år sedan.

Bilsport & MC hade bytt utlandshantering från (kompetenta) SOS CPH till helt inkompetenta Viking, och där gick allt i stå.

Försäkringsbolaget bara hänvisade till Viking som behövde 10 timmar(!) på sig för att konstatera att det verkligen var dom som hade ansvaret för mig och min hoj.

Det är en bra heads-up att ställa rätt frågor när man tecknar försäkring eller planerar en utlandsvistelse. Där om något är man utlämnad.

Har bilsport & mc och ringde förra året och begärde bärgning till en märkesverkstad. Inom Sveriges gränser och det var inga som helst bekymmer.

Generellt sätt ser jag ingen anledning att teckna dess extraförsäkringar som man ibland får hemskickat på vare sig bil eller mc.

Ditt inlägg som sagt är en bra heads-up att kolla lite extra vad som gäller.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det bästa med bilsport o mc är att dom transporterar hem din bil-mc o inte bara till verkstad.
i alla fall inom Sverige. utomlands vet jag inte hur dom gör
körde itu min pv o ringde journr inom 1 time var pv´n lastat o på väg hem till mej inkl mej själv.
förvisso en självrisk på 1500 kr. men prov du att få en bärgare själv, malmö - ystad för 1500 kr.
bärgaren berättade att dom hade haft en kille från norrland som kört itu sin jänkare i malmö, det var bara att lasta o bege sej norrut med bilen.
jag har också fått sånt här försäkrings erbjudande från assistansbolag i Helsingborg.
det verkar helt reko o bra villkor o utan självrisk, men min halvförsäkring borde täcka samma dock med 1500 kr i självrisk. vi ska köra mc till polen i sommar o överväger faktiskt köpa den. då den är personlig o gäller alla mina fördon. jag ska ringa o snakka med båda min förs o assistansbolaget o sammanlikna dom
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför måste då bolaget jag har envist säga att den bärgas till verkstad?. Tänk vad mycket bekvämare det varit den där pissdagen när min motor rasade, om de bara kunnat säga -OK! vi skickar bärgare och de kör hem den åt dig, det blir 1500 i självrisk. Närmaste verkstad hade väl varit inom en 3 mils radie och hade inte hjälpt mycket, tvärtom

Hade kunnat betala mer bara för att slippa dra in privatpersoner med undantag om jag haft drag på min egen bil och sambo med körkort.

Sånt här hindrar ju en från att åka på mc´n till och från t.ex dynobänk. Den pajde påväg hem efter en sådan, men det hade inget med dynokörningen att göra... Men nästa gång kanske det beror på det, eller rättare sagt den kanske utlöser okända fel... Eller att den pajar i bänken.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
om jag försöker minnas, så tror jag mitt bolag sa att min självrisk var på 3000:- :gnissla och det var inget tal om annat än bärgning till verkstad. Så det blev ju uteslutet

Bolaget i inlägg 13 kunde endast ge mig trafikförsäkring på denna gammelbusa :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top