Tekniken bakom kullestensåkning

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Igår när jag kvällsrundade lite nere i stan och dess charmiga kullerstensgator, insåg jag att isometrisk benträning är underskattat.
Med lite otur hamnade jag i en vinkelvolt av enkelriktade gator och blev tvungen att köra ganska länge på kullergatorna. Enda sättet att överleva ett sådant äventyr är att halvstå i framstupa läge för att inte skakas i bitar. Låren fick sin beskärda del av den utmaningen under flera minuter, och alla delar på hojen stresstestades ner till minsta bricka.

Ni som kör hojar i icke-upprätt sittställning - undviker ni kullersten eller har ni så mjuk o go fjädring att det inte är ett problem?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kullersten har jag inte sett på körbara gator i Sverige. Gatsten bryr jag mig inte nämnvärt om, jag sätter mig så upprätt det går och anstränger mig så mycket det går för att hålla vikten av händerna så är det inte något problem.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Långsamt eller skitfort är mest komfortabelt. Skitfort ger tyvärr skitnödiga upplevelser, friktionen lämnar en del att önska och very slippery when wet :huvet
Kullerstensgator ses som en miljövänlig och kulturhistoriskt gatubeläggning, finns bl.a på Järnvägsgatan i Sumpan (tyvärr lagd av klåpare).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Långsamt eller skitfort är mest komfortabelt. Skitfort ger tyvärr skitnödiga upplevelser, friktionen lämnar en del att önska och very slippery when wet :huvet
Kullerstensgator ses som en miljövänlig och kulturhistoriskt gatubeläggning, finns bl.a på Järnvägsgatan i Sumpan (tyvärr lagd av klåpare).

Järnvägsgatan i Sundbyberg ser ut att vara kanthuggen gatsten, inte kullersten. De kan ju iofs ha lagt om den sedan Google Maps tog bilderna för street view.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Järnvägsgatan i Sundbyberg ser ut att vara kanthuggen gatsten, inte kullersten. De kan ju iofs ha lagt om den sedan Google Maps tog bilderna för street view.

My bad, kullersten är ju den urgamla lösningen för att inte kunna använda gatan för transport, jag har blivit missledd i min uppfostran av inkompetent omgivning och nu predikar jag min okunskap, ska jag bli politiker eller präst :va

Järnvägsgatan är lagd med gatsten :tummenupp

Vissa gator/gränder i Gamla stan har ju kullersten.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Urgamla Kalmar har både vanlig gatsten och tuffare kullersten. De förra är inga bekymmer ens för min hoj.

- - - Updated - - -

Kullersten har jag inte sett på körbara gator i Sverige. Gatsten bryr jag mig inte nämnvärt om, jag sätter mig så upprätt det går och anstränger mig så mycket det går för att hålla vikten av händerna så är det inte något problem.

- Att sitta upprätt på en sporthoj när allting under skakar, måste ju vara värsta körsättet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Urgamla Kalmar har både vanlig gatsten och tuffare kullersten. De förra är inga bekymmer ens för min hoj.

- - - Updated - - -



- Att sitta upprätt på en sporthoj när allting under skakar, måste ju vara värsta körsättet.

Det är inte något problem för mig, jag är åas rätt lång så jag kan räta upp mig rätt mycket.
Men när det är riktigt eländigt underlag är det ju skönare att köra fort nog för att den styva fjädringen ska ta stötarna snarare än att sitta och skutta i sadeln. Tyvärr är det kanske inte helt bra lösning inne i städer, eftersom att det går rätt fort. :hihi
Det största problemet jag har med stötigt underlag är att armarna och axlarna tröttnar skitfort, och att sätta mig mer upprätt hjälper för mig.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nybroplan i Stockholm hade kullersten förut. Tekniken är att köra sakta och säga "aaaaaa" och njuta av att ljudet hackas upp av stötarna.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Det är bara att träna benen och se glad ut är man åker. Ingen minns en fegis!
Eller ligga på varvstopp hela tiden så ingen hör när man skriker när det gör ont.... :crash
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Urgamla Kalmar har både vanlig gatsten och tuffare kullersten. De förra är inga bekymmer ens för min hoj.

- - - Updated - - -



- Att sitta upprätt på en sporthoj när allting under skakar, måste ju vara värsta körsättet.
Är strax över 1,80 vilket väl klassas som normal längd här i Sverige.
Min Falco har absolut inte extrem körställning om man jämför med riktiga sporthojar.
Glöm att det finns något som kommer nära att sitta upprätt, på min Z650 kan jag sitta hur jag vill men på Aprilian är det rejält framåtlutad hur man än bär sig åt om man inte har armar som en alien :glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fältsits är väl inga problem i några minuter? Att stå blir ju bara jobbigt, men att lufta röven 5-10cm är ju lugnt. Kör ni inte jägarstol några minuter varje kväll? ;)

//Cyklist och gammal ryttare ;)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hoztic - "fältsits"..."jägarstol"....hittade du det i Kamasutra-boken?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hoztic - "fältsits"..."jägarstol"....hittade du det i Kamasutra-boken?
Näe, fältsits är ju när man står upp med böjda knän och är lätt framåtlutad, tex när man rider i terrängen, travar cavaletti eller så, och jägarstol är ju när man sitter med ryggen mot väggen, 90 grader i knän och höft, och håller sig uppe genom att bara spänna benen ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är fältsits ett svårt ord?

Lätt sits heter det väl också, om det känns enklare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nigskitande attackställning på motorcykel är min enklaste beskrivning.
(jo jag känner till jägarstol)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top