Marquez för bra för Motogp?

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
All sändning från MotoGP, Moto2 och Moto3 är Dornas egen.
Det visas samma sak på alla TV-kanaler och MotoGP.com.

Däremot intervjuer i depå osv kan vara kanalens egna personal.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det känndes som Yamahan blev allt sämre efter däckfabrikat byte Bridgestone-->Michelin:3freak (visst MV var bra början av förra säsongen). Däckfabrikat byte gynnade mest för Ducati & Honda eftersom Ducatin har aldrig gått så bra som senaste två åren:)

Sedan verkar MM lärt sig sin läxa, alltså kraschar från början av förra säsongen. Nu mera MM kör ju väldigt lugnt & avvaktande början av racet tills han får upp däck tempen...:tungan
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag är inget MM-fan, men killen är rena naturkraften. Ingen är i närheten av att ha hans naturbegåvning. Maken till MM finns inte. Inte i någon av klasserna. Så att tro att det snart kliver in en ny MM på banan är orealistiskt. När han körde Moto2 straffades han med att starta bakom resten av fältet. Han vann ändå. Lätt. Han flyttade till MotoGP och det första han gör är att vinna. Han är unik.

Är MM bra för sporten?
Ja, om man vill se en stjärna uppträda.
Nej, om man vill ha spännande fight om vinsten (och det vill jag).

Frågan är vad som är bra för sporten? Trots MMs överlägsenhet så verkar det vara mer VR fans på läkarna än MM fans. Går de dit för att VR tävla eller vinna? För att berätta för barnbarnen att de sett VR köra på riktigt? När det gäller popularitet slår han MM alla gånger.

Den enda som kan hindra MM från att vinna är MM. Han ställer till det ibland. I onödan. Dovi kan ibland ge honom en fight. Troligen beroende på Ducatin. MM på Ducatin skulle troligen bli totalt oslagbar. Naturbegåvningar brukar vara väldigt anpassningsbara. De bara känner vad som behöver göras. (Som vid byte från Moto2 till MotoGP) Jag tror att MM skulle vinna på snudd på vilken MotoPGhoj som helst.

MotoGP är huvudattraktionen, men Moto2 och fram för allt Moto3 är roligare. Helgens behållning var Kornfeld som kör över fallen hoj, hoppar, landar på bakhjulet och kör vidare i grusfållan och upp på banan. Wow.

Moto3: "Där man gör fler omkörningar på ett varv än formel1 under en säsong".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
MM verkar ha en sällsynt förmåga att få tillbaka hojens grepp när han slarvat bort det. Att hans fanbase är mindre än VRs beror väl på två saker.
1. MM är fortfarande färsk om man jämför med VR.
2. MM har inte samma snygga sätt att ta sig upp förbi övriga som VR. Han kommer förbi, men inte är det en fröjd för ögat.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
MM verkar ha en sällsynt förmåga att få tillbaka hojens grepp när han slarvat bort det. Att hans fanbase är mindre än VRs beror väl på två saker.
1. MM är fortfarande färsk om man jämför med VR.
2. MM har inte samma snygga sätt att ta sig upp förbi övriga som VR. Han kommer förbi, men inte är det en fröjd för ögat.

Återigen - Rossi är verkligen ingen förebild när det gäller snygga omkörningar. Snarare tvärtom. Skillnaden ligger väl i att Marquez bowlar ner vem som helst totalt oberäknat, Rossis fulåka är alltid noga övervägt och illvilligt. :7peta

Marquez är inte "för bra" för MotoGP. han måste förhålla sig till fysikens lagar som alla andra. Även om det ibland inte verkar så :D Men det är tråkigt när han vinner utan fajt. Precis som Rossi är tråkig när han vinner utan fajt, precis som alla. Jag tror att det fortfarande står mellan Dovi och Marquez, men Marquez kommer antagligen vinna i år då Dovi nollat två race i rad, något oförväntat.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag är helt övertygad om att Marquez "lät" Dovi vinna några race förra året. Det var jämt i tabellen och Marquez har blivit äldre samt att han får rejält med påtryckningar från Honda att inte ta onödiga risker.

Marquez visste att kunde sejfa hem titeln förra året och behövde inte vinna varje race för att ta titeln..
Fortsätter han såhär kommer han ha betydligt fler poäng till godo över sina motståndare och kan därmed utmana hårdare.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag är helt övertygad om att Marquez "lät" Dovi vinna några race förra året. Det var jämt i tabellen och Marquez har blivit äldre samt att han får rejält med påtryckningar från Honda att inte ta onödiga risker.

Marquez visste att kunde sejfa hem titeln förra året och behövde inte vinna varje race för att ta titeln..
Fortsätter han såhär kommer han ha betydligt fler poäng till godo över sina motståndare och kan därmed utmana hårdare.

De gånger jag kan minnas så gjorde väl MM en halvt misslyckad do or die-omkörning på Dovi, där Dovi efteråt kunde köra i mål som vinnare. Vilka race tänker du på?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
De gånger jag kan minnas så gjorde väl MM en halvt misslyckad do or die-omkörning på Dovi, där Dovi efteråt kunde köra i mål som vinnare. Vilka race tänker du på?

Bl.a. Japan, hade han haft mer poäng till godo hade han nog gjort en ännu hårdare omkörning, eller fler tidigare in i loppet.

Malaysia åkte han rätt lugnt i och kom typ fyra eller femma.

Tror definitivt Marquez skulle chansat fler gånger han förra året om han hade ett bättre poängövertag.

Kolla bara hur han körde i Argentina, andra racet på året = långt kvar på säsongen och ingen idé att sejfa.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
...

..., men Marquez kommer antagligen vinna i år då Dovi nollat två race i rad, något oförväntat.

Sista nollan var oväntad. Det var många som klotade på den banan om man summerar MotoGP, Moto2 och Moto3. Förvånadsvärt många. Lätt att vara besviken på Dovi.

Nollan innan var osannolik. JL köra in i DP och AD blir utbowlad. Det var oväntat. Att rutinerade killar ställer till det så. Vill minnas att AD blev utbowlad av DPs hoj även 2016. Som en viss kommentaror skuille säga: "det är racing". Otur för Dovi.

Även CC har nollat oväntat och för många gånger. Trist.

Glöm inte att även MM har nollat i år. Beter man sig som ett svin på banan både före start och efter så tycker jag inte att det var mer än rätt. Resultatet av allt han gjorde i loppet blev ändå 0 poäng.

Än är inget avgjort. Det har hänt mer än en gång att förutsättningarna förändrats sedan någon ställt till det på crossbanan. Sedan ska vi inte glömma den livsfarliga cykelträning. Förutom Hayden så har även Syarin fått känna på att den är farlig.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Även CC har nollat oväntat och för många gånger. Trist.


Oväntat? Kanske för dig, men man har inte smeknamnet Crashlow utan anledning :rofl Kan hålla med om att det är trist, men när han försöker matcha de allra snabbaste grabbarna slutar det allt som oftast i gruset. Ibland går det och då kan det ju t om gå riktigt bra som vi har sett, men oftast inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker nog inte MM är för bra för MotoGP. Vart i hela friden skulle han köra annars liksom. :hihi
Det är ju lite synd att han är en så djävulskt skicklig förare, eftersom att de inte drösar in i klassen i parti och minut så när allt stämmer för honom är han ju fullkomligt oslagbar. När hojen han kör är ett jävla åbäke som alla andra har svårt att få på pallen så tar han bara 1/3 av vinsterna. :crash
Däremot har jag funderat lite på om Ducati och Honda har en IMU som gör jobbet lite lättare för förarna i större utsträckning än Yamaha och Suzuki. Det var ju sådana regelbrott som Dorna vill åtgärda med en enhetsIMU. Det skulle ju kunna förklara att Yamaha aldrig får nån ordning på greppet när det är lite tveksamt grepp i asfalten. Deras elektronik kan helt enkelt inte lösa problemet som de andra gör.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Kul, MM 10 år gammal :
”Jag vill bli professionell motorcykelförare som Dani Pedrosa”
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
All sändning från MotoGP, Moto2 och Moto3 är Dornas egen.
Det visas samma sak på alla TV-kanaler och MotoGP.com.

Däremot intervjuer i depå osv kan vara kanalens egna personal.

Hela sändningen produceras av Dorna, sedan bestämmer varje TV-bolag exakt hur mycket de vill köpa in och hur mycket eget material de vill lägga till.

Själva "live-feeden" - alltså det som kablas ut av Dornas producent och oftast är det som visas i depån och på banans storbildsskärmar - har en tidsfördröjning på ungefär fyra sekunder, för att ge redigerare och producent en rimlig chans att redigera bort oönskade saker från sändningen. "Live-feeden" visar då och då det flerskärmsläge som finns tillgängligt på motogp.com och därmed ledaren såväl som fighter längre bak i fältet på samma skärm, men allt som oftast den sekvens som producenten prioriterar som viktigast. Dorna gör egna reportage och har dessutom egna intervjuare som springer omkring i pitlane i tid och otid, till exempel Simon Crafar och Amy Dargan.

Varje TV-bolag bestämmer själva hur mycket av detta de vill köpa in och om de vill ha egna reportage och egna intervjuare. De spanska och italienska TV-bolagen Movistar och Sky har stora team på plats som gör allehanda reportage och deras sändningar är närmast att jämföra med SVT's Vinterstudion med förhandssnack, hemma hos reportage, tekniska reportage och efterhandsanalyser.

Det som sedan kablas ut av varje TV-bolag har en tidsfördröjning på ytterligare sex sekunder, alltså totalt tio sekunder efter verkligheten. Allt för att ge dem en rimlig chans att inte visa oönskade saker men också för att verkligen få chansen att visa önskade saker (till exempel att snabbt trycka upp en kamera i ansiktet på pappa Marquez precis då Marc räddat ännu ett framhjulssläpp).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var inte länge sedan Lorenzo var "problemet".
JL tog starten och sedan var det ingen som förmådde köra ikapp !

I år har Honda enligt Kalle Krycka fått till hojen riktigt bra (se intervjuer med CC efter Argentina racet)
och att MM då också lyckas vinna race på Hondan är väl att se som normalt. :)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Sista nollan var oväntad. Det var många som klotade på den banan om man summerar MotoGP, Moto2 och Moto3. Förvånadsvärt många. Lätt att vara besviken på Dovi.

Nollan innan var osannolik. JL köra in i DP och AD blir utbowlad. Det var oväntat. Att rutinerade killar ställer till det så. Vill minnas att AD blev utbowlad av DPs hoj även 2016. Som en viss kommentaror skuille säga: "det är racing". Otur för Dovi.

Även CC har nollat oväntat och för många gånger. Trist.

Glöm inte att även MM har nollat i år. Beter man sig som ett svin på banan både före start och efter så tycker jag inte att det var mer än rätt. Resultatet av allt han gjorde i loppet blev ändå 0 poäng.

Än är inget avgjort. Det har hänt mer än en gång att förutsättningarna förändrats sedan någon ställt till det på crossbanan. Sedan ska vi inte glömma den livsfarliga cykelträning. Förutom Hayden så har även Syarin fått känna på att den är farlig.

Crutchlow har väl vurpat bort 50% av alla race han har deltagit i sen han började köra Honda. Inget nytt. Dovi har dock i mina ögon i princip alltid varit säkerheten själv på två hjul, därav att jag tyckte det var oväntat att han skulle nolla 2 race av 4. Senaste var ju helt klart hans eget misstag, den förra var det inte. Båda två var orsakade av Lorenzo, inte med mening men som ett resultat av att han låg och höll upp Dovi så att han har behövt köra över sin förmåga för att komma om. Dovi har verkligen haft otur med sina teamkollegor.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Crutchlow har väl vurpat bort 50% av alla race han har deltagit i sen han började köra Honda. Inget nytt. Dovi har dock i mina ögon i princip alltid varit säkerheten själv på två hjul, därav att jag tyckte det var oväntat att han skulle nolla 2 race av 4. Senaste var ju helt klart hans eget misstag, den förra var det inte. Båda två var orsakade av Lorenzo, inte med mening men som ett resultat av att han låg och höll upp Dovi så att han har behövt köra över sin förmåga för att komma om. Dovi har verkligen haft otur med sina teamkollegor.

Du menar alltså att Dovi är för långsam mot Lorenzo.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Crutchlow har väl vurpat bort 50% av alla race han har deltagit i sen han började köra Honda. Inget nytt. Dovi har dock i mina ögon i princip alltid varit säkerheten själv på två hjul, därav att jag tyckte det var oväntat att han skulle nolla 2 race av 4. Senaste var ju helt klart hans eget misstag, den förra var det inte. Båda två var orsakade av Lorenzo, inte med mening men som ett resultat av att han låg och höll upp Dovi så att han har behövt köra över sin förmåga för att komma om. Dovi har verkligen haft otur med sina teamkollegor.

Just på Le Mans sa Dovi iofs att han bara körde på 80% av max och att han inte pressade. Kraschen kom sig av att han var ofokuserad just då. Men visst, helt säkert ville han förbi Lorre snabbt för att undvika att bli blockerad av sin teamkollega ett helt race igen.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Du menar alltså att Dovi är för långsam mot Lorenzo.

Haha. Nae, jag menar att jag gillar Dovizioso(som är realistiskt sett typ den enda som kan utmana Marquez om titeln) och blir mycket irriterad när Lorenzo ligger och håller upp honom trots att alla vet att Lorenzo ändå blir 5-6a som bäst med ducatin.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top