Aprilia RSV Turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
En motor spikar av för hög komp.
Håller med, original ECU+"piggyback" är inte lämpligt för höga ladd men kan vara kostnadseffektivt på lägre nivåer.
Lambdan är alltid med! Använder Innovate MTX-L, funkar skitbra tycker jag.
Inom hojvärlden finns kompetensen på LINK, så blir det eftermarknadssprut så kör jag på det.

Det enda jag kan tillägga från "bilvärlden" är lägg pengarna på sprutet i början, så kommer allt annat hålla därefter.
En motor spikar inte av komp. Den spikar för att den går för varmt eller får för lite soppa. Eller båda.
Så det är inte (enligt mig) lönt att stirra sig blind på komp nuförtiden när eftermarknads ECUs är kraftfulla som fän, spridare är ordentligt synchade och brebandslambdor kostar minre än 6 pizzor.

Skippa megasquirt om du inte verkligen har tid att felsöka små elfel. Har inte haft ett enda som gått helt 100. De är billiga dock.

http://www.maxxecu.com/
https://www.ecumaster.com/products/
och såklart Haltech är nog de 3 marknadsledande just nu. Hör av dig till en återförsäljare för att se vilket som passar dig bäst :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad har du för planer angående insprut / fuggar / tändning? :O
Bennybira: Efter att ha sovit på saken funderar jag nu på att börja med original rubbet och bygga ladd-systemet kring motorn med rör, slangar, ic, soppapump, regulator, megasquirt, en gammal kines T3/T4 turbo jag har och testa vid lägre ladd så grunden fungerar. Prova systemet till varvstopp, mappa den fett upp till kanske ett bar och se så den går rent och ventilerna sitter kvar..:va
Har redan satt i en soppapump som klarar ca 350kus på E85.
Sen när jag åtgärdat alla småfel och barnsjukdomar, bygga en grövre motor vid sidan av med riktiga kolvar, stakar GTX3076R och ett LINK. Bara de delarna är ju ca 40 tusen.:crash
Förmodligen kommer jag då inte gå vidare med bygget om det fungerar, för att lägga en massa jobb och betala 40 papp för 100 hästar till..
Funderingarna fortsätter.

19t lämnar inga 400 hk på hjulet, max320 är väl mer rimligt för den (beroende på bänk). Har byggt 3 st mc med den (19/20t), det är trångt för avgaserna med den turbinen.
Twin ska tydligen kräva stor avgasturbin för att lämna bra med effekt, säger de som vet.
Pulssplitten är nog en mycket bra ide men på större laddare.

Allt du skriver låter som en bra plan förutom KINES turbo. Kinesturbon kan ställa till det ordentligt för dig den kan sega otroligt vid början av ladd och ligga o halvskära så du blir helt tokig och tappar lusten att fortsätta. Och inte mist så spolar den flera hundra varv senare än en beg turbo från skroten eller blocket. Köp en beg Garret eller mih 19-20t så slipper du en massa problem.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag har ett par 19t hemma.
En specialare med 9blad turbin som ska flöda bättre och spola snabbt, så jag kan prova lite olika setup.
Har kört Falkens turbobuell (GT2860R tror jag, lite lite större än TD04HL-19t) på E85 i bänken och den laddade ruskigt snabbt, redan innan 2000rpm var det tryck om jag kommer ihåg rätt. Laddar det vid 3-4000 är jag nöjd, Twin har ju fint med vrid ändå som sugmotor upp till 4-5000 rpm. T3/T4an har snurrat ett tag så den är helt ok, kommer ladda innan 4000 rpm skulle jag tro men vi får se.

Allt du skriver låter som en bra plan förutom KINES turbo. Kinesturbon kan ställa till det ordentligt för dig den kan sega otroligt vid början av ladd och ligga o halvskära så du blir helt tokig och tappar lusten att fortsätta. Och inte mist så spolar den flera hundra varv senare än en beg turbo från skroten eller blocket. Köp en beg Garret eller mih 19-20t så slipper du en massa problem.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Det enda jag kan tillägga från "bilvärlden" är lägg pengarna på sprutet i början, så kommer allt annat hålla därefter.

Det man även kan lära sig ifrån bilvärlden är att det är skillnad på hur en bil kommer ut ifrån fabrik och en motorcykel.

Jag har en bilkompis som bygger street/dragrace-bilar på 9 sekunders nivå. Han sa till mig ang min Power Commander att: "Köp ett AEM-sprut, så får du 30hk extra utan problem"

Jag lät han framföra sin åsikt och sen lät han svara på varför ingen i WSBK eller MotoGP kör AEM, om det nu magiskt ger dig 20-40hk bara så där :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kul att vi är 6 st + moderatorn härinne i alla fall:tummenupp det blev lite liv i Turbo & Dragracing igen :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Skruvade isär Aprilian lite igår. Intressant lösning av topp och cylinderenheten, de är även bultade underifrån så man behöver inte byta toppackning.
Lyftet på ventilerna verkar vara ca 10,6mm. Var lite grus i insugen så jag ville inte vrida runt i onödan, jag tar isär det och gör rent först. Buellstakarna kan passa men det sitter en sprutmoj som skjuter upp olja under kolvarna som lär moddas för att grövre stakarna ska rymmas.
Aprilian har även "shim under bucket" ventilmekanism, så den lösningen verkar mer stadig med avseende på ventilflyt. Apriliamotorerna tål att ligga på varvstopp/launch med laddtryck utan att ventilerna tar skada.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du monterar tyngre Buell stakar så bör du vikta om vevaxeln annars lär de bli vibrationer utan dess like. Men om du har tur kan bullestakarna vara lika lätta även om de ser grövre ut.
Grus i insuget....har du kört kn filter?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad har du för planer angående insprut / fuggar / tändning? :O
Bennybira: Efter att ha sovit på saken funderar jag nu på att börja med original rubbet och bygga ladd-systemet kring motorn med rör, slangar, ic, soppapump, regulator, megasquirt, en gammal kines T3/T4 turbo jag har och testa vid lägre ladd så grunden fungerar. Prova systemet till varvstopp, mappa den fett upp till kanske ett bar och se så den går rent och ventilerna sitter kvar..:va
Har redan satt i en soppapump som klarar ca 350kus på E85.
Sen när jag åtgärdat alla småfel och barnsjukdomar, bygga en grövre motor vid sidan av med riktiga kolvar, stakar GTX3076R och ett LINK. Bara de delarna är ju ca 40 tusen.:crash
Förmodligen kommer jag då inte gå vidare med bygget om det fungerar, för att lägga en massa jobb och betala 40 papp för 100 hästar till..
Funderingarna fortsätter.

19t lämnar inga 400 hk på hjulet, max320 är väl mer rimligt för den (beroende på bänk). Har byggt 3 st mc med den (19/20t), det är trångt för avgaserna med den turbinen.
Twin ska tydligen kräva stor avgasturbin för att lämna bra med effekt, säger de som vet.
Pulssplitten är nog en mycket bra ide men på större laddare.

Jag vet ingenting. Jag har bara byggt en.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skruvade isär Aprilian lite igår. Intressant lösning av topp och cylinderenheten, de är även bultade underifrån så man behöver inte byta toppackning.
Lyftet på ventilerna verkar vara ca 10,6mm. Var lite grus i insugen så jag ville inte vrida runt i onödan, jag tar isär det och gör rent först. Buellstakarna kan passa men det sitter en sprutmoj som skjuter upp olja under kolvarna som lär moddas för att grövre stakarna ska rymmas.
Aprilian har även "shim under bucket" ventilmekanism, så den lösningen verkar mer stadig med avseende på ventilflyt. Apriliamotorerna tål att ligga på varvstopp/launch med laddtryck utan att ventilerna tar skada.

Bilder? :tummenupp

Kul info, inne på min 5e laddtrycksmätare, kör nu med 0-2 bars (ingen vakuumdynga med täppt ventilation som inte kan visa noll utan fingrande när det blir lite varmt) glycerinmanometer med konstant ventilation och har denna ansluten till plenum, det var du som guidade mig fram till detta!
Aldrig varit nöjdare
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Ska ta isär och mäta och väga lite prylar. Kan ju vara bra att vikta in kolvarna också på samma gång.
Köpte motorn på pall så har ingen aning om vad den varit med om :crash
Om du monterar tyngre Buell stakar så bör du vikta om vevaxeln annars lär de bli vibrationer utan dess like. Men om du har tur kan bullestakarna vara lika lätta även om de ser grövre ut.
Grus i insuget....har du kört kn filter?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det bästa är när grejer fungerar! Härligt att kunna guida till fungerande lösning:fyllisar
Det kommer lite bilder när jag skruvar isär.

Bilder? :tummenupp

Kul info, inne på min 5e laddtrycksmätare, kör nu med 0-2 bars (ingen vakuumdynga med täppt ventilation som inte kan visa noll utan fingrande när det blir lite varmt) glycerinmanometer med konstant ventilation och har denna ansluten till plenum, det var du som guidade mig fram till detta!
Aldrig varit nöjdare
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
4 frågetecken kanske blev mer rätt i alla fall.. :) Sjukt kul att bygga på annan motortyp än rad4a. Ska bli intressant att känna karaktären på vägen så får jag utvärdera om det ska bli några ändringar i upplägg.
Det var ju bänkningen av din maskin som inspirerade till det här bygget. Buell 1125 på sprit med turbo gav mest intensiva ljudmattan hittills, brutalt!!

Hmmm, jag la in smiley på ajfånen och det blev fyra frågetecken...
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Efter lite diskussioner hit och dit så köpte jag 2st 2006 års topplock, ska ha högsta lyftet och starkaste fjädrarna:tuttar.
Avgasporten är rejält mycket större också på dessa, jämfört med 2001 som resten av motorn är.
Lite ytrost fanns dock så jag blåste på wd40 i väntan på isärplockning.
06topp1.JPG06topp2.JPG
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu lite info till byggdagboken. Motorn sattes ihop vintern -22. Carillostakar (specat 550 hk) grövre dragstänger och nyare toppar. Kullagrad gtx3076r gen 2. 2200cc spridare. Maxxecu mini. Förlängd sving. Cbr929 hjul och gaffel inför sfro besiktning.
Återkommer med spec på det hela.
 

Bifogat

  • 20231121_202054.jpg
    20231121_202054.jpg
    2.1 MB · Visningar: 35
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top