Aprilia RSV Turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Turbobygget startar med en RSV998cc motor från 2001. Siktar på fränt ljud med twin-vrid från botten och sedan fylla på med effekt i det högre registret med en lite större turbo. Motorstyrning blir till att börja med Original ECU + megasquirt. Original spridare får sitta och tillskott via extraspridare i plenum.
Hoppas få plats med vattenkyld IC i plenumet. Tänkte köra på E85. Motorn ska laddsäkras och mätas upp. Siktar på 9,0 kompression, antingen med 2mm spacer i cylinderfot eller 2mm kortare stakar.
CBR929 framgaffel med 330mm skivor är inhandlad samt sving ska förlängas inför SFRO-besiktning.
Användningsområde blir gatkörning.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
det här låter som ett kul projekt :tummenupp var i vårgårda förra helgen å kolla på dragrace. det var några stycken aprillia turbo hojar där och dem verkade gå uta he-vete :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj vad kul detta ska följas :yoparty

Sätt inte i kortare stakar för de ger bara sämre hållbarhet på kolv och cylinder samt att du tappar lite effekt pga högre friktion. De blir mer sidotryck i cylindern och därmed högre slitage/friktion.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Tack för tipset.
Fördelarna överväger dock med kortare stakar för min del. Men det är dyrt med custom stakar så det kanske blir en förstärkt lösning med originaldelar från nyare rotax med mer kubik på första motorn..
Buell 1125 vevstakar har samma mått i hålen som Aprilia 998, så jag ska mäta längderna på stakarna och se om det kan vara ett alternativ.


Oj vad kul detta ska följas :yoparty

Sätt inte i kortare stakar för de ger bara sämre hållbarhet på kolv och cylinder samt att du tappar lite effekt pga högre friktion. De blir mer sidotryck i cylindern och därmed högre slitage/friktion.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för tipset.
Fördelarna överväger dock med kortare stakar för min del. Men det är dyrt med custom stakar så det kanske blir en förstärkt lösning med originaldelar från nyare rotax med mer kubik på första motorn..
Buell 1125 vevstakar har samma mått i hålen som Aprilia 998, så jag ska mäta längderna på stakarna och se om det kan vara ett alternativ.

Jag är nyfiken på vilka fördelar du får med kortare stakar ,är de tillverkning/kostnadsskäl? Hur mycket tänker du ladda de låter som de blir en ordentligt effekökning :tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Fördelar med kortare stakar:
Original packningar, slipper spacers -stabilare cylinder/topp enhet, kamtider, motorn passar i ramfästen, kamkedjan får rätt sträckning.

Tänkte ladda över 2bar om jag kör på kortare stakarna. Funderar på GTX3071 eller -76 agg.

Jag är nyfiken på vilka fördelar du får med kortare stakar ,är de tillverkning/kostnadsskäl? Hur mycket tänker du ladda de låter som de blir en ordentligt effekökning :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Finns det nån chans att beställa kolvar med konkav topp till vettig kostnad?
Alternativt svarva ur originalkolvarna om kvarvarande godstjocklek blir acceptabel.
:va
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag har kollat upp JE kolvar med carillostakar. På en Twin blir ju priset plötsligt överkomligt:tuttar.
Specen på maskinen är dock inte satt än så det är mest fantasier så här långt.

Finns det nån chans att beställa kolvar med konkav topp till vettig kostnad?
Alternativt svarva ur originalkolvarna om kvarvarande godstjocklek blir acceptabel.
:va
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Lite info om rotax motorn....
04-> har lite starkare stakar
03-> tätstegslåda
07-> är de bästa topparna med störst ventiler(ska stå 360 i avgasporten på dem)
04-> topparna är enstifts toppar som klarar högre tändning.
98-03 Ecu är lättast att justera och ändra saker i som tändning m.m
00 så finns det en SP model som har kortare stakar och större kolvar(men de är väldigt ovanliga, samlings objekt)

De flesta delarna går att bytta mellan de olika års modelerna om man fixar lite gran.
Bigbore kits som finns är 1060,1103,1127. Finns både stålfoder och vanliga som är nicasil behandlade(1127cc är övre gränsen på cc på aprilian, och de håller bara med stålfoder)
RSVn lämnar mest effekt med 2-1-2 system eftersom det är mycket som vill ut i varje puls.
I nu läget har jag två st RSV-R 2000 med bigbore kit 1060cc + en 1127cc, båda med gamla ecun och 07-> toppar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fördelar med kortare stakar:
Original packningar, slipper spacers -stabilare cylinder/topp enhet, kamtider, motorn passar i ramfästen, kamkedjan får rätt sträckning.

Tänkte ladda över 2bar om jag kör på kortare stakarna. Funderar på GTX3071 eller -76 agg.

Ok jag förstår hur du tänker men ha i åtanke att de flesta kör spacer under cylinder när de är möjligt. Jag körde enbart aluspacer 2mm under cylindern på min enstånka xr650r ingen bottenpackning enbart silicon på spacern de blev stadigt.
GTX 3071 blir kanonbra och jag antar du köper R vers som är kullagrad? Kolla även in motsvarande storlek hos Borgwarner deras EFR turbo är kullagrad snabbspolad samt prisvärd och hållbar. Både Garret och Borgwarner är hållbara och de är svårt att säga vilken av dem som är bäst. Om man inte bryr sig i priset och bara vill ha den värsta lättaste minsta i sin storleksklass så köper man Precision eller Comp för de är ju brutalt snabba i spool men acc så dyra.
2 bar borgar för många kusar :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En td04hlb-19t körde jag med.

Fördel; pulssplittad fram till turbin. Sitter på Opel/Saab 2.8T

Kan mata luft till uppåt 400hk
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Då kan jag ju ladda desto mer.
Vad rekommenderar du för komp på E85?
Original komp ligger på 11,8.

Sjukt taggad på att se hur detta går! <3

Skulle hellre lägga pengarna och tiden på en riktigt duktig mappare.
Styr laddtryck och tändning på låga varv så att sugmotorn får fortsätta vara så vass som möjligt.
Undvik spikningar och öka laddet först när motorn har lite hastighet.
Beställ grövre stakar hellre om du nu måste pilla med något invändigt.
Har ju hellre ett kasst rinland än en skrotad cylinder / vev.

Vad har du för planer angående insprut / fuggar / tändning? :O
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Tack för info!
Är det någon av årsmodellerna som har vassare kammar än de andra? Vet du om det finns nån firma som säljer vassare kammar.
Lite info om rotax motorn....
04-> har lite starkare stakar
03-> tätstegslåda
07-> är de bästa topparna med störst ventiler(ska stå 360 i avgasporten på dem)
04-> topparna är enstifts toppar som klarar högre tändning.
98-03 Ecu är lättast att justera och ändra saker i som tändning m.m
00 så finns det en SP model som har kortare stakar och större kolvar(men de är väldigt ovanliga, samlings objekt)

De flesta delarna går att bytta mellan de olika års modelerna om man fixar lite gran.
Bigbore kits som finns är 1060,1103,1127. Finns både stålfoder och vanliga som är nicasil behandlade(1127cc är övre gränsen på cc på aprilian, och de håller bara med stålfoder)
RSVn lämnar mest effekt med 2-1-2 system eftersom det är mycket som vill ut i varje puls.
I nu läget har jag två st RSV-R 2000 med bigbore kit 1060cc + en 1127cc, båda med gamla ecun och 07-> toppar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då kan jag ju ladda desto mer.
Vad rekommenderar du för komp på E85?
Original komp ligger på 11,8.

9:1 är ett bra val för 2 bars ladd på e85. Du skulle förmodligen kunna gå upp till 10:1 men fördelarna är små den skulle visserligen gå en aning bättre innan ladd men de är inte värt risken för spik. Faktum är att man kan få tidigare laddtryck med lägre kompförhållande pga vassare tändning och några parametrar jag inte har grottat ner mig i så fördelarna med högre kompförhållande är små när man börjar ladda på 2+ bar.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vad har du för planer angående insprut / fuggar / tändning? :O
Bennybira: Efter att ha sovit på saken funderar jag nu på att börja med original rubbet och bygga ladd-systemet kring motorn med rör, slangar, ic, soppapump, regulator, megasquirt, en gammal kines T3/T4 turbo jag har och testa vid lägre ladd så grunden fungerar. Prova systemet till varvstopp, mappa den fett upp till kanske ett bar och se så den går rent och ventilerna sitter kvar..:va
Har redan satt i en soppapump som klarar ca 350kus på E85.
Sen när jag åtgärdat alla småfel och barnsjukdomar, bygga en grövre motor vid sidan av med riktiga kolvar, stakar GTX3076R och ett LINK. Bara de delarna är ju ca 40 tusen.:crash
Förmodligen kommer jag då inte gå vidare med bygget om det fungerar, för att lägga en massa jobb och betala 40 papp för 100 hästar till..
Funderingarna fortsätter.

19t lämnar inga 400 hk på hjulet, max320 är väl mer rimligt för den (beroende på bänk). Har byggt 3 st mc med den (19/20t), det är trångt för avgaserna med den turbinen.
Twin ska tydligen kräva stor avgasturbin för att lämna bra med effekt, säger de som vet.
Pulssplitten är nog en mycket bra ide men på större laddare.
En td04hlb-19t körde jag med.

Fördel; pulssplittad fram till turbin. Sitter på Opel/Saab 2.8T

Kan mata luft till uppåt 400hk
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Det enda jag kan tillägga från "bilvärlden" är lägg pengarna på sprutet i början, så kommer allt annat hålla därefter.
En motor spikar inte av komp. Den spikar för att den går för varmt eller får för lite soppa. Eller båda.
Så det är inte (enligt mig) lönt att stirra sig blind på komp nuförtiden när eftermarknads ECUs är kraftfulla som fän, spridare är ordentligt synchade och brebandslambdor kostar minre än 6 pizzor.

Skippa megasquirt om du inte verkligen har tid att felsöka små elfel. Har inte haft ett enda som gått helt 100. De är billiga dock.

http://www.maxxecu.com/
https://www.ecumaster.com/products/
och såklart Haltech är nog de 3 marknadsledande just nu. Hör av dig till en återförsäljare för att se vilket som passar dig bäst :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top