Värsta Larm garage

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Efter 1,5 år av bearbetning av bygglovasvdelningen har jag äntligen lyckats få bygglov för garage- Nu behöver jag bygga en säker miljö för inventerierna och önskar därför input på hur jag enklast ser till att ingen oinbjuden kommer härifrån med mina ägodelar, helst ljudlöst? gäller privat avlägsen villa och det finns inga gränser för fantasin. Låt oss inte störas av någon budget.

Har sett soundbars på 130db+ och att fylla byggnaden med rök men finns det något bättre? Vad är det ultimata larmet för garaget? You get my point. Gödsel till tomten tages tacksamt emot.

Är det 100kg giljotin med rörelsedetektor/sensor/tidsfördröjning innanför dörrkarmen som gäller? Det ska vara omöjligt att komma härifrån enkelt sagt? Finns det något färdigt eller vad ska jag bygga?

Vill att det ska fungera automatiskt även när jag är på arbetsresa eller semester.
Programmering av alla spåk är inga förhinder, obegränsat med tid finns och mekaniska kunskaper finns.
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Kamera, larm, rörelsedetektor, fordon parkerat framför porten, allt med insynsmöjlighet elimineras och en ilsken dobermann som vägrar ta sin medicin. :)
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om garaget ligger avlägset så vet nästan ingen var å vad som finns där... Är de bästa skyddet mot objudna gäster..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ett yttre skalskydd med en 1m hög mur med ett stålspjälstaket upp till 1,5-2m, kraftig motoriserad grind, larma ytorna utomhus, IR-ljus och kameror samt fördröjda ledstrålkastare så att ev "gäster" blir filmade innan de ser att de är upptäckta.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ehrm, man får ju sätta budgeten i proportion till vad man skall förvara i garaget....
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Finns det ingen budget lär väl att anställa ett gäng skiftarbetande säkerhetsvakter vara det säkraste lösningen?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ingen insyn är billigaste försvaret. Få bryter sig in utan att veta att det finns något att sno.
Men vill man verkligen spendera pengar så går det få marklarm som känner av när någon går förbi. Ett sånt runt hela tomten med tillhörande skyltning som visar att området är larmat är nog avskräckande för de flesta men kan ju även avslöja att nåt jävligt värdefullt förvaras där innanför :p

Vill man vara lite mer diskret så är röklarm jäkligt effektivt, speciellt med tillhörande stroboskop. Sist jag var på utlöst röklarm så var det dock en sorts rök som lämnade en lite fet hinna på allting. Kanske inte så önskvärt i ett privat garage (eller i en parfymbutik).
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Tack för svar alla. Nu är bygget igång med gräv/spräng/grus för platta and so on. Skyltning finns redan med övervakat område. Extremt arg hund finns också, dessutom med tillhörande skyltar, rörelse-belysning finns. Men jag letar efter steg 2.0. Ingen insyn, svetsade fönster. Vad gör tjuven rädd för att bryta in? Jag kommer ha bom med lås på insidan, trigger på rörelse- sensor med batteribackup på sms, men vad mer? Verisure eller liknande kopplas på också. Saftblandare med alarm på utsidan. Jag vill ha min säkerhet bulletproof. Röklarm ska jag läsa på, har hört att det tar hårt på gummidetaljer men vet inte vilket medel som används. Vart hittar jag soundbars på 130db+?
Kameror finns redan nu men skall kompletteras i takt med bygget, men kameror ser jag inte som avskräckande, bara bra som bevis.

Jag gillar inte att lämna något åt slumpen som ni nog insett och väktarbolag behövs inte om man gör saker rätt.
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Ehrm, man får ju sätta budgeten i proportion till vad man skall förvara i garaget....

Det är ett sätt att tänka på men jag vill inte riskera att bli av med något oavsett värdet av det jag förvarar i garaget. Därav frågan :)
Det sentimentala värdet kan vara betydligt högre än det marknadsmässiga värdet.
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Tack! såhär ett gäng månader senare. Marklarm låter intressant. Jag tror rörelse är en bra indikation på att intrång är på väg att ske så det finns tid för att agera. Har du något bra tips på vad jag bör leta efter eller titta närmre på?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Axis https://www.axis.com/sv-se/products/axis-d2050-ve radarövervakning kombinerad med värmekamera kan vara bra att övervaka mark. Man kan filtrera bort smådjur så man slipper falsklarm men den övervakade ytan bör vara fri från lövträd/buskar i övervakningshöjd.
Kameror (billiga!?) med rörelseövervakning jobbar med pixelförändringar i bilden så plötsliga skuggor etc ger upphov till falsklarm.
För att undvika falsklarm så bör man ha en yttre larmzon som tänder upp lampor och startar en diskret siren och om man fortsätter och går igenom till inre zonen så går det ett riktigt larm till larmcentral eller liknande.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
En tanke:
Kanske ska göra en flerstegsraket?
1. Håll tjuven utanför. När det inte går längre så:
2. Se till att tjuven inte kommer ut igen när han väl kommit in. (Än mindre med dina prylar i famnen)

För man får väl utforma insidan på sina byggnader hur man vill?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Spontant så låter ju ditt garage som något en tjuv verkligen skulle vilja bryta sig in i.

För inte vet jag, men rätt få människor lägger multum på säkerhet om man inte har något att skydda...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En tanke:
Kanske ska göra en flerstegsraket?
1. Håll tjuven utanför. När det inte går längre så:
2. Se till att tjuven inte kommer ut igen när han väl kommit in. (Än mindre med dina prylar i famnen)

För man får väl utforma insidan på sina byggnader hur man vill?

Har själv börjat se över olika larm, men söker väl kanske inte det värsta utan mer nåt som är tillräckligt bra.

Jag funderade här om dagen ifall man skulle montera ett fjärrutlöst tårgassystem, får jag bilder från bevakningskameran att någon brytit sig in hos mig så trycker jag igång tårgasen så får jag eller polisen några minuter extra på mig att hinna dit och ta fast dom.

Ser jag att det är någon behörig så låter jag helt enkelt bli att trycka igång tårgasen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spontant så låter ju ditt garage som något en tjuv verkligen skulle vilja bryta sig in i.

För inte vet jag, men rätt få människor lägger multum på säkerhet om man inte har något att skydda...

Vet inte om det resonemanget håller riktigt. Många gånger är det nog bara en slump att ditt hus/garage blir utvalt av några kringresande polacker. Och varför ska dom välja det larmade istället grannhuset som står olarmat?
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Om det ändå vore så väl så hade det varit skoj :)
Utifrån att vänner, nära och kära har blivit av med allt från motorcyklar till hela inredningar/instrumentering i bilar och till och med bilar som stulits och aldrig återsetts så ställer jag frågan. Mycket har utvecklats enormt under senare år men vad jag kan läsa mig till så är min uppfattning att larm och säkerhet fortfarande är något efter, vilket uppenbarligen är en bra affarside :) När jag bygger garaget så vill jag göra rätt från början så det är framtidssäkrat för ett gäng år. Jag kommer inte lägga multum på larm, men jag vill se till att det är top notch från början och jag tror inte verisure eller liknande erbjuder just det jag förväntar mig.

Skulle jag lägga 1000h på att bygga den bästa KTM 350 turbo, eller den finaste växellådan eller förbränningsmotorn i garaget så skulle troligen värdet vara 0 för dig, men mina 1000h i nedlagd tid vill jag helt enkelt inte bli av med.
 
Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Har själv börjat se över olika larm, men söker väl kanske inte det värsta utan mer nåt som är tillräckligt bra.

Jag funderade här om dagen ifall man skulle montera ett fjärrutlöst tårgassystem, får jag bilder från bevakningskameran att någon brytit sig in hos mig så trycker jag igång tårgasen så får jag eller polisen några minuter extra på mig att hinna dit och ta fast dom.

Ser jag att det är någon behörig så låter jag helt enkelt bli att trycka igång tårgasen.

Själv hade jag nog skippat gasen pga eventuell risk för läckage och även mänskliga faktorn.
Vad sägs om att ge en dusch med DNA-spray? Förhoppningsvis svårt att få bort å tjuven kan bindas till platsen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet inte om det resonemanget håller riktigt. Många gånger är det nog bara en slump att ditt hus/garage blir utvalt av några kringresande polacker. Och varför ska dom välja det larmade istället grannhuset som står olarmat?

Det är väl en intressant frågeställning. Man skulle kunna fråga dom som gjorde inbrott i grannarnas hus där jag bodde tidigare.
3 av våra grannar hade inbrott inom loppet av 2-3 veckor. Samtliga som fick inbrott hade larm med koppling till larmcentral. Ingen som inte hade larm fick inbrott under den perioden.
Enligt polisen så var det med största sannolikhet så att det var samma personer som gjorde inbrotten.

Så jag skulle säga att det nog finns en viss risk att tjuvarna tänker så att den som lägger pengar på ett larm har saker värda att skydda och är därmed värd att ta sig in hos.

Dom vet ju nämligen att vare sig polis eller vaktbolag hinner dit innan dom kommit därifrån. Så larmet har ingen större betydelse för om dom ska våga ta sig in.
Samma sak med belysning med rörelsedetektor. Som en före detta inbrottstjuv kommenterade på frågan om det inte var avskräckande. "Man ska aldrig underskatta värdet av bra arbetsbelysning".

Men visst. Det händer säkert ibland att man plockar på slump och då hellre tar ett olarmat hus för sitt inbrott. Dock finns det faktiskt undersökningar som visar att ett larm snarare ökar risken för inbrott. Dock är dom undersökningarna inget som försäljarna för Verisure mm visar upp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Själv hade jag nog skippat gasen pga eventuell risk för läckage och även mänskliga faktorn.
Vad sägs om att ge en dusch med DNA-spray? Förhoppningsvis svårt att få bort å tjuven kan bindas till platsen.

Läckage brukar ju vara ganska små och läckande tårgas lär man ju inte missa och då får man väl fixa det. Kanske trist om bilen är kontaminerad precis när man ska till jobbet iofs men man skulle ju kunna tänka sig att montera systemet precis utanför dörren med spraymunsycken riktade inåt mot dörren. Eventuella läckage kommer då vara utomhus där det vädras bort och man har fritt att spraya tjuven i ansiktet på vägen ut.

Det var just tanken den mänskliga faktorn som gjorde att jag ville ha det fjärrutlöst, så jag inte råkar glömma att larma av och sedan själv blir sprayad i ansiktet.
Man skulle ju även kunna tänka sig att bygga upp det så att det krävs både att systemet faktiskt larmar samt att jag aktivt trycker igång fjärrutlösningen.

Kanske två ventiler på gassystemet den första ventilen på själva gasflaskan öppnas av larmet, sedan fjärrutlöser jag aktivt sprinklern med telefonen.

DNA-sprayen är väl osynlig så den kräver ju att jag faktiskt hittar prylarna igen. Men man kan ju tänka sig andra alternativ som tex pepparspray. Inte direkt så att det hindrar någon totalt från att lämna brottsplatse men det köper ju tid och råkar jag vara hemma så är dom nog mer lätthanterliga ifall dom är halvt förblindade av sprayen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top