Varför käkar min Blackbird statorer?

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Hur ofta byter ni era statorer? Alltså den ring av effektgenererande spolar som sitter utanpå svänghjulsmagneten. Motsvarar generatorn på en bil, fast där är ju alltihop en separat enhet som man tar bort och byter/lagar när batteriladdningen lägger av.

Nu är jag inne på min tredje stator, hojen ifråga är en CBR1100XX från 2000. Originalet lade av efter runt 5500 mil, det var sommaren 2015. Satte in nån billig no-name kinavariant till nästa säsong, 2016. Dumsnålt. Den höll väl runt 500 mil innan den sade upp sig. Då blev jag less och orkade inte byta igen till förra sommaren så det blev inget åka alls i fjol.

Nu har jag petat i en ny av fabrikat Electrosport (Kina, igen...) från Jaws i England. Skall vara heavy-duty och klara hög belastning med extra förbrukare. Vi får väl se...

Så nu funkar allt bra. Han laddar fint runt 14,5V oavsett varvtal. likriktare/regulatorn är original, ser ingen anledning att byta så länge den reglerar rätt.

Men voffor gör di på detta viset? Det är visst inte så enkelt, enligt andra trådar jag läst.

Möjliga orsaker kan tydligen vara:

- dåligt batteri som inte tar laddning ordentligt, drar för mycket ström hela tiden och därför får statorn konstant ligga på alltför hög belastning.

- Koltrasten/Blackbirden går för varmt (fast den är inom tillåten temp) pga för instängd motor så att statorn blir överhettad och spolarnas isolering förstörs snabbare än normalt.

- dålig r/r (rectifier/regulator->likriktare/regulator) som verkar fungera men i själva verket kortsluter statorn så att den slits ut i förtid.

- diverse allmänt oxiderade och dåliga kopplingar, kontakter och anslutningar som leder till läckström, dålig jord och spänningsfall. Alltihop ger ökad statorbelastning så den ger upp i förtid.

- statorn stänks ner med olja som passerar genaratorhuset och oljan förstör isoleringen.


Jag har:

- gått igenom kopplingar och kontakter i laddningskretsen, allt ser helt okej ut. Som nytt fast 18 år gammalt om ni förstår vad jag menar.

- bytte batteri när andra statorn brann och det som skiftades ur då var felfritt och inte särskilt gammalt. Nuvarande batteri är från förra våren och testat till toppskick. Det första man misstänker när hojen stannar pga dött batteri är ju...tja, batteriet.

- att statorn står i olja borde inte vara hälsosamt men är inte mycket att göra åt förutom att alltid ställa cykeln på c-stödet men det blir alldeles för omständligt. Kanske är det viktigt att byta olja oftare så oljan är fräsch och fri från frätande föroreningar och slaggprodukter?

Allt det här började efter en semesterresa med i stort sett ständigt inkopplad 8" surfplatta för navigation. Det fick mig att tro att det var laddningen av plattan som tog knäcken på original-statorn. En sån drar vad, 2A? Det borde inte vara så j-a farligt.

Det är ganska enkelt att byta stator på Koltrasten, tar väl ett par timmars skruvande, men det blir för dyrt att lägga 1300 spänn på ny stator vartannat år så nu får det vara slut på det här. Nu har jag en Garmin navigator istället som används flitigt, så laddningssystemet måste klara den också.

Hur är det nu med Ohms lag? Om generatorn lämnar max 460W vid 12V, hur många A kan jag då dra ur systemet/statorn utan att den brinner upp på lång sikt?

Om den här nya också brinner så vet jag inte vad jag gör. Måste väl då prova att byta till en MOSFET-r/r som kopplas direkt på batteriet och förbigår cykelns kabelhärva med diagnosuttag och s**t som blir smutsiga och kortsluter till jord. Flera ägare har tydligen blivit av med problemet genom denna åtgärd.

Andra som har laddningsproblem kan köpa den här Electrosport-statorn från Jaws i England. Jag tycker den verkar solid. Typ en fjärdedel av priset för Honda original (om den ens finns att få tag på förresten.)

http://www.electrosport.com/street-bikes/honda/cbr1100xx-blackbird-99-00/stator-honda-cbr1100xx-99-03.html
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Därför att originalregulatorn löser regleringen genom att före 3-faslikriktaren kortsluta statorn till jord/minuspolen på batteriet. Genom att aktivera 3 st tyristorer , SCR.
Så alla "överskotts"-energi generatorn kan åstadkomma går åt till att värma lindningarna i statorn och regulatorn.
Så för din blir mitt förslag
ny stator.
ny MOSFET regulator.
Där reglering blir som hemma med strömbrytare, när vattnet kokar i vattenkokaren
så kopplas Forsmark bort genom en strömbrytare bryter strömmen till vattenkokaren
när det blir rätt batterispänning ca 14,3 Volt
så bryter de 3 MOSFETarna bort statorn från batteriet.

Se inlägg #9
https://www.sporthoj.com/forum/show...ar-krypström&p=6374509&highlight=#post6374509
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag bytte i förebyggande, valde färdigt kit från Roadstercycle vilket knappast var billigast men komplett o bra. Fick studera sidan en stund så att jag valde det senaste, bästa bästa =)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp BRA grejor så slipper du tjorva med det där... På en bra hoj skall du ha bra grejor, en kinafiddy kan du kitta med billiga kinagrejor men inte en kvalitetshoj.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Därför att originalregulatorn löser regleringen genom att före 3-faslikriktaren kortsluta statorn till jord/minuspolen på batteriet. Genom att aktivera 3 st tyristorer , SCR.
Så alla "överskotts"-energi generatorn kan åstadkomma går åt till att värma lindningarna i statorn och regulatorn.
Så för din blir mitt förslag
ny stator.
ny MOSFET regulator.
Där reglering blir som hemma med strömbrytare, när vattnet kokar i vattenkokaren
så kopplas Forsmark bort genom en strömbrytare bryter strömmen till vattenkokaren
när det blir rätt batterispänning ca 14,3 Volt
så bryter de 3 MOSFETarna bort statorn från batteriet.

Se inlägg #9
https://www.sporthoj.com/forum/show...ar-krypström&p=6374509&highlight=#post6374509

Det låter bra och passar fint för hojar som har alla förbrukare kopplade via batteriet.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Tackar för synpunkter. Det blir till att skifta till en ny, modernare regulator på en gång, innan stator #3 brinner. Kände på regulatorn efter helgens körningar, den blir ju så glödhet att den inte går att ta på, trots kraftiga kylfänsar. Kan aldrig vara vettigt nånstans.

Jäklar vad jag gillar min båge förresten. Den går ju så in i h-e :yoparty. 163 hästar halvförsäkrade för 171:-/månaden. Löjligt billigt. Sen på med Giwiväskorna så blir han en packåsna inför semestern. Jag kommer aldrig att byta hoj.

Den som inte redan kör Blackbird borde köpa den 07:a som är under auktion på KVD. Den kanske går för ett bra pris...

https://www.kvd.se/auktioner/honda-cbr1100xx-super-blackbird-motorcykel-5538
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Köp BRA grejor så slipper du tjorva med det där... På en bra hoj skall du ha bra grejor, en kinafiddy kan du kitta med billiga kinagrejor men inte en kvalitetshoj.

Men allting tillverkas ju i Kina numera! :huvet Electrosport är ett amerikanskt fabrikat, tror jag, men de har lik förbannat tillverkningen i Kina. I västvärlden kostar det alldeles för mycket att producera grejer. En stator skulle väl kosta 3-4 lax om den var made in USA eller Japan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I västvärlden kostar det alldeles för mycket att producera grejer.

Pengarna ligger i mängden tillverkade prylar. På min Ericsson-tid hade jag rätt bra insyn i produktion och dess kostnad - det var ca 97% materialkostnad, ca 2% arbete och 1% övrigt. Av de 2 procenten kan man kanske tjäna in ytterligare en halv procent. Allt för aktieinnehavarnas utdelning. Var jobben hamnar skiter man fullständigt i.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men allting tillverkas ju i Kina numera! :huvet Electrosport är ett amerikanskt fabrikat, tror jag, men de har lik förbannat tillverkningen i Kina. I västvärlden kostar det alldeles för mycket att producera grejer. En stator skulle väl kosta 3-4 lax om den var made in USA eller Japan.

Visst, men då är det DYRA kinagrejor, tillverkade enligt västlig spec och med västliga kvalitetskrav...


Buy quality, cry once
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Men allting tillverkas ju i Kina numera! :huvet Electrosport är ett amerikanskt fabrikat, tror jag, men de har lik förbannat tillverkningen i Kina. I västvärlden kostar det alldeles för mycket att producera grejer. En stator skulle väl kosta 3-4 lax om den var made in USA eller Japan.

Min erfarenhet är att massproduktion av så pass enkla saker inte med nödvändighet behöver kosta så mycket mer i Sverige än i Kina genom att sådant nästan alltid är automatiserat. Men visst blir det billigare att t.ex. använda barn och kvinnor som får arbeta för brödfödan. Vårt problem består dock mer i att marknaden här är liten och produkterna från ett lågprisland kan vara tillräckligt bra och billigare för importörer. Men priset till kund bestäms slutligen av hur mycket köpare i mottagarlandet är beredda at betala.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Försök krasha åt andra hållet nästa gång så klarar sej statorn. :crash :D
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Hur är det nu med Ohms lag? Om generatorn lämnar max 460W vid 12V, hur många A kan jag då dra ur systemet/statorn utan att den brinner upp på lång sikt?

Det är effektlagen som styr det. P=UxI Dvs strömmen är max 38 A.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top