Skillnaden mellan rå kallpressad linolja och dito varmpressad?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Vad är det för skillnad mellan rå kallpressad linolja och rå varmpressad linolja?

Ska börja underredsbehandla min gamla bil som har ett minst sagt rostigt underrede och som inte ens har ett µg rostskyddsmassa så därför tänkte jag köra med rå linolja som har den optimala penetreringsförmågan. Men min fråga är - vad är det för skillnad mellan rå kallpressad linolja och rå varmpressad linolja? Rå varmpressad är ju lätt att få tag i men rå kallpressad tycks vara tämligen svårt?

Någon som vet?

Har köpt denna råa varmpressade som en liten test.

linolja-decomax.png
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I ditt fall - Priset.
Om man använder oljan till färgtillverkning eller behandling av trä, så blir det lite flammigare och mörkare med varmpressad olja.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Rå kallpressad används som grundläggande impregnering i trä då den sugs in bättre. När man har kallpressat oljan ur linet så kan man sedan varmpressa det för att få ut ännu mer olja. Den varmpressade råa linoljan kan användas som bas för kokt linolja. Kokt linolja kan användas som nästan steg i ytbehandlingen av trä efter att man använd kallpressad rå linolja.

En annan skillnad mellan rå och kokt har jag för mig är att den kokta är mera benägen att självantända. Men viss försiktighet bör nog ändå vidtas. Ingen aning om det spelar någon som helst roll vilken man använder vid rostskyddsbehandling.
 
Last edited:

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
I ditt fall - Priset.
Om man använder oljan till färgtillverkning eller behandling av trä, så blir det lite flammigare och mörkare med varmpressad olja.

Kan tänka mig liksom när man pressar fram olivolja att man får fram mindre mängd i högre kvalitet vid kallpressning.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Rå kallpressad används som grundläggande impregnering i trä då den sugs in bättre. När man har kallpressat oljan ur linet så kan man sedan varmpressa det för att få ut ännu mer olja. Den varmpressade råa linoljan kan användas som bas för kokt linolja. Kokt linolja kan användas som nästan steg i ytbehandlingen av trä efter att man använd kallpressad rå linolja.

Så den kallpressade råa linoljan tränger in bättre än den varmpressade råa linoljan? Det var ju väldigt bra att få reda på då just detta är en bidragande orsak till att jag just tänkte satsa på linolja istället för vanligt rostskyddsmedel.

En annan skillnad mellan rå och kokt har jag för mig är att den kokta är mera benägen att självantända. Men viss försiktighet bör nog ändå vidtas. Ingen aning om det spelar någon som helst roll vilken man använder vid rostskyddsbehandling.

Jag tror att det är tvärtom, att den råa linoljan har betydligt större risk för självantändning än den kokta. Men det har iof sig ingen betydelse för min del. Underredet på bilen lär ju inte börja brinna eller penseln i linoljeburken likaså. Däremot får man vara lite försiktig med kläder typ overall man har på sig och ev trassel man fått linolja på. Men nu när det är sommar så kan man ju satsa på bara shorts och ta en ordentlig dusch efteråt.

Har hittat en återförsäljare av råa kallpressad linolja som säljer 5 liter för 320 kronor och det låter ju helt ok. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top