Startmotorrelä Suzuki Bandit 99 (GFS1200)

CB100RAket

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2017
Ort
Borås
Hoj
CB1000RA
Tjena,
Hjälper en kompis med en Suzuki Bandit där startmotorn inte vill gå, så jag får felsöka bakifrån. Det kommer ingen ström från reläet (säkringen här var tyvärr hel ;)), så det jag behöver kolla nu är signalkabeln till dito. Dock går det fyra tunna kablar in, två röda, en svart/vit och en gulgrön. (Totalt har alltså reläet 6 "stift", de två brytande stiften som lägger plus på startmotorn är inte inräknade i dessa 4).

Någon som vet vad dessa fyra kablar är/gör, och vilken som bör få ström när man trycker på startknappen?

PS
Hittade precis i detta nu följande kopplingsschema, dock för äldre modell där de två röda kablarna inte är med. Ett normalt relä alltså ;) Dock verkar gul/grön vara den som skall ge signalen till relät, korrekt? Kan jag anta det är samma på denna något nyare?

http://www.spartgsxrspecials.com/PDF/bandit wiring pics.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att startmotorn ska kunna gå runt så måste stödet vara uppe och kopplingen indragen ELLER neutralen i och kopplingen indragen på Suzuki, så börja med att prova båda dom varianterna, och sedan felsöka respektive kontakt. Det sitter en under kopplingsgreppet och en utstickande del på stödet trycker in en lite grövre "kolv" i en kontakt. Testa tex att ta loss kontakterna och kortslut direkt i kontakten, en i taget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
kom ihåg att kolla röda knappen bredvid gashandtaget ;)
 

CB100RAket

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2017
Ort
Borås
Hoj
CB1000RA
Fann detta kopplingsschema och fann precis samma saker som du tar upp. Kopplingen måste vara inne. Tolkar detta också som att de fyra kablarna till relät är:
Svart/vit : jord för signal
Gul/grön: Signal (från startknapp i kombo med indragen koppling)
Röd 1: Till batteriet
Röd 2: Till tändningslåset

Ägaren till hojen tjuvkopplade hojen hela förra säsongen med en klen pluskabel direkt från plus på batteriet, så startmotorn brändes nu inför premiärstarten. Han borde ju ha koll på alla varianter som krävs för att köra startmotorn tycker jag. :)

Den stod på centralstöd igår när vi meckade. Har centralstödet någon inverkan på switchen för sidostödet?

http://purelying.info/x/2018/03/suz...gfdmuor-netg_diagram_bandit_1200-1024x744.jpg
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Kontakten i kopplingshandtaget pajjade på min. Byglade och skaffade aldrig någon ny.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top